Hana Matějková. Interiérová designérka je vítězkou krajského kola soutěže...

Hana Matějková. Interiérová designérka je vítězkou krajského kola soutěže Živnostník roku 2016. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Jinak se chová v prostoru panna a jinak lev, říká interiérová designérka

  • 1
Hana Matějková se věnuje interiérovému designu. A zřejmě dobře, protože zakázek má dost a v minulých dnech se stala krajským vítězem podnikatelské soutěže Česká spořitelna Živnostník roku 2016. O celorepublikovém vítězi rozhoduje SMS hlasování do 15. listopadu.

Interiérová designérka Hana Matějková se začala oboru zcela vážně věnovat poté, kdy během mateřské dovolené chystala dětský pokojík pro první ze dvou dcer a zjistila, že se nemá v Pardubicích s kým poradit.

O tom, že má smysl pro originalitu se může přesvědčit návštěvník druhého patra pardubického Grandu. Její vkusná pracovna je totiž umístěna za jednou z výloh.

Hana Matějková. Interiérová designérka je vítězkou krajského kola soutěže Živnostník roku 2016.

„Jsem moc ráda, že máme kancelář prosklenou a nejsem omezena prostorem. Jsem stále v kontaktu s okolím, což je pro mě důležité, jsem komunikativní společenský člověk. Kancelář není zařízena klasicky, lidi by měla naladit na útulnou a pozitivní atmosféru, kterou si mohou přenést domů,“ říká Hana Matějková.

Své pracoviště sdílí se dvěma kolegyněmi, které se zabývají realitami a financemi. Jedna lidem pomůže vybrat dům nebo byt, další zařídí jeho financování. Včetně třeba vyřízení hypotéky, do níž jsou už započteny práce interiérové designérky.

Ta se dokonce podílí na úpravě pronajímaných bytů, neboli homestagingu, ještě předtím, než se dostanou do inzerce. Spousta inzerátů je podle ní odpudivých, takže se snaží vnést trochu kultury i do inzerce.

„Když jsem začínala, myslela jsem si, že budu dělat hlavně návrhy a realizace bytů, ale postupem času se zabývám více komerčními prostorami, tedy kancelářemi, obchody, showroomy, restauracemi, kavárnami a podobně. Teď jsme třeba dokončily kancelářské prostory ve čtyřpatrové budově u nádraží, kde jsem měla komplet na starosti společné prostory, vstup, recepci a tak dále. A budu pomáhat s výběrem zařízení,“ dodala designérka.

Nejdřív si klienty „nacítí“

Podle ní se nyní firmy probouzí, uvědomují si, že je třeba mít hezké pracovní prostředí. Tím spíš, že v dnešní době nízké nezaměstnanosti může znamenat konkurenční výhodu. Designérka přiznává, že v komerčních prostorách může být víc extravagantní a experimentovat. Ve svých návrzích interiérů obecně vychází z toho, že se v nich mají lidé cítit dobře, ať už jde o kancelář, malou garsonku či velký dům. Zabývá se nejen vizuální stránkou, ale i praktickou a ergonomickou.

„Já si klienty hodně ,nacítím ́. Než se do návrhu pustím, udělám s nimi podrobný třeba dvou či tříhodinový rozhovor, poznám jejich přání i to, co by nechtěli, předchozí zkušenosti s bydlením, ptám se jich i na znamení horoskopu. Díky podrobnému rozhovoru se pak trefím s návrhem do jejich vkusu. Úpravy, které dělám později po schůzce, kdy jim představuji projekt, jsou tak spíše kosmetické,“ říká Hana Matějková. Spoustu vjemů načerpá i z domovů lidí, kde vidí, na co dávají důraz. Někdo je víc na doplňky, někdo na pořádek, někdo na techniku.

Zmíněný horoskop objednatele podle ní hraje velkou roli. Proto je každý návrh jedinečný. Jiné je vzájemné působení mladších či starších manželů, anebo dvou žen, jiné matky a dcery, jiné větší skupiny lidí na pracovišti, „Jinak se chová v prostoru panna a jinak lev, každý potřebuje něco jiného a každý dává důraz na něco jiného. Někdo aby bylo všechno super technicky, další upřednostňuje tradiční vzhled. A někdo chce udělat z domu klenot, jde mu spíše o efekt a protože třeba vůbec nevaří, je mu jedno, jak bude kuchyň postavena. Horoskop je jen jeden ze střípků, které zapadají do celkové mozaiky,“ říká podnikatelka, které odborná porota udělila titul Živnostník Pardubického kraje roku 2016 a nyní má šanci dosáhnout na nejvyšší celorepublikový titul.

Její ambicí je osvěta v oboru designu a estetiky

O něm rozhoduje veřejnost prostřednictvím SMS hlasování mezi regionálními vítězi, což se kandidátce na titul moc nezamlouvá. „Esemeskové hlasování za 9 korun je přitažené za vlasy, spíše by se mělo takto vybírat na opuštěná zvířata nebo nemocné děti a ne na živnostníky. Pro tento účel by bylo vhodnější hlasování po Facebooku nebo nějakým klikáním online,“ říká regionální vítězka podnikatelské soutěže. Do ní ji přihlásily její kolegyně a ona nebyla proti z toho důvodu, že je její ambicí osvěta v oboru designu a estetiky obecně.

Soutěž Živnostník roku 2016

Pardubický kraj reprezentuje v soutěži Živnostník roku 2016 na základě rozhodnutí odborné poroty interiérová designérka Hana Matějková. Poté o pořadí rozhoduje veřejnost SMS hlasováním na číslo 900 11 09 ve tvaru: ZIV mezera a číslo favorita, tedy např. ZIV 4 pro volbu designérky z Pardubicka. Prvních sedm živnostníků, kteří získají nejvyšší počet hlasů od veřejnosti, pak postupují před finálovou porotu, která rozhodne o celostátním vítězi.

Podle ní v této oblasti Češi trochu zaostávají za obyvateli vyspělých západních zemí, kde je design na vyšší úrovni. Proto je třeba v lidech už od útlého věku vzbuzovat zájem o pěkné věci. Nejen tedy o design interiérů, ale i běžně prodávaných produktů. Nejde o to nakupovat spontánně v řetězcích předměty bez ladu a skladu, ale vědět, že prostor má mít určité vyzařování a atmosféru, na jejím základě se do něj vybírají již koncepčně jednotlivé předměty.

„Moje motto je ,bydlete krásně, žijte ještě líp ́, protože věřím tomu, že když jste v pěkném prostředí, kde se cítíte dobře, tak máte potom kvalitnější život,“ říká Hana Matějková.

Podle ní Pardubice vkusných veřejně přístupných interiérů moc nemají, ale za pěkné exteriéry považuje například rekonstruované parky Na Špici a Tyršovy sady. Zároveň oceňuje potenciál krásné budovy Automatických mlýnů a ráda by pomohla tomu, aby v nich do budoucna vzniklo kulturně vzdělávací centrum s akcemi pro širokou veřejnost.