Gymnazisté z Vysokého Mýta dorazili s transparenty před sídlo Pardubického...

Gymnazisté z Vysokého Mýta dorazili s transparenty před sídlo Pardubického kraje. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Mýto bez gymplu je jako Pardubice bez perníku! Studenti demonstrovali

  • 26
Zatímco radní Pardubického kraje od čtvrtečního rána jednali o návrhu na spojení deseti středních škol, před krajským úřadem stálo s transparenty několik desítek studentů vysokomýtského gymnázia, kteří odmítají navržené spojení své školy s tamní stavební průmyslovkou.

"Mýto bez gymplu? To je jako Pardubice bez perníku," hlásal jeden z transparentů.

Studenti obcházeli budovu a zkoumali, zda mohou své transparenty vystavit tak, aby na ně radní při svém jednání viděli. To ale není možné.

"Chceme dát najevo, že nám na naší škole záleží. Uspořádali jsme koncert, petici, ale chtěli jsme přijít i sem do Pardubic dát najevo, že to myslíme vážně," uvedl student vysokomýtského gymnázia Vojtěch Jiraský.

Studenti Gymnázia Vysoké Mýto protestují před Krajským úřadem proti slučování a...
Studenti Gymnázia Vysoké Mýto protestují před Krajským úřadem proti slučování a...
Studenti Gymnázia Vysoké Mýto protestují před Krajským úřadem proti slučování a...

Další studenti z celého kraje přijeli do Pardubic na čtrnáctou hodinu, kdy zasedá zastupitelstvo Pardubického kraje. Dorazili i přesto, že hejtman Martin Netolický ve středu po vlně protestů oznámil, že zastupitelé o navrženém spojení škol hlasovat nebudou a rozhodnutí se odkládá na únor.

"Nemyslíme, si, že je vyhráno, ale věříme, že je vše na dobré cestě a tím, že tu jsme, tomu pomůžeme," uvedl Jiraský.

Kraj couvl, až když se studenti ozvali

Odpoledne dorazily k sídlu kraje přibližně tři stovky studentů z pěti škol. Nejvíc z Jevíčka, Vysokého Mýta a Králík. Vypadalo to tak trochu jako na fotbale. Krajské zastupitele u vchodu do budovy studenti vítali bubnováním, pískotem a dokonce také táhlým zvukem sirény.

Hejtman poté vyšel ven, aby jim oznámil, že se dříve chystané slučování a rušení škol odkládá a že navštíví všechny střední školy, kterých se mělo týkat.

"Diskusi se vůbec nebráním," uvedl Martin Netolický.

Když dostal otázku, proč analýzu škol Pardubický kraj nevytvořil dříve, tak příliš jasně neodpověděl, jen znovu opakoval, že přijede. Vzápětí se rychle omluvil kvůli přípravě na jednání zastupitelstva.

Kraj plánuje k 1. červenci 2014 splynutí deseti škol

  • Z opravárenského učiliště v Králíkách má být jen detašované pracoviště žamberecké školy.
  • Střední odborné učiliště technické Třemošnice končí a splyne se strojírenskou školou v Chrudimi.
  • Gymnázium Vysoké Mýto opustí budovu a přesune se do stavební školy, osmileté gymnázium bude utlumeno.
  • Zdravotnická škola ve Svitavách opustí svoji budovu a splyne s Obchodní akademií.
  • Gymnázium Jevíčko splyne s gymnáziem v Moravské Třebové a bude jen detašovaným pracovištěm.

Studenti a zástupci škol se dohodli, že budou dál sledovat, jak se hejtmanův slib bude plnit.

"Jsme rádi, že došlo k posunu, ale přišlo to až ve chvíli, kdy jsme se ozvali," konstatoval absolvent jevíčského gymnázia Jindřich Žižka

Politiky zasypaly petice a rozhořčené dopisy

Kontroverzní spojení deseti středních škol schválili radní Pardubického kraje bez jakékoli diskuse s řediteli škol, starosty, veřejností před dvěma týdny. Od té doby byli krajští politici zasypáni peticemi, rozhořčenými dopisy a vzkazy.

Způsob jednání radních odsoudil bývalý hejtman Radko Martínek z ČSSD. Tajnou přípravu slučování a její překotné schválení radou kritizovala opozice i koaliční zastupitelé.

"Kdyby se to postupně připravovalo a projednalo, vášním se dalo předejít," uvedl Petr Řezníček, předseda výboru krajských zastupitelů pro výchovu a vzdělávání z Koalice pro Pardubický kraj.

"Je pravda, že jsme materiál s nikým nekonzultovali. Vychází to ze zkušeností z minulého volebního období a z rozhodnutí rady Pardubického kraje," uvedla před časem náměstkyně hejtmana Jana Pernicová odpovědná za školství, podle níž školy je kvůli úbytku dětí nutné spojovat, nicméně školy samotné se snažily v minulosti najít jen důvody, proč to nejde.

,