Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gripeny létají moc často a nízko, stěžuje si stále víc lidí v Pardubicích

  10:20aktualizováno  10:20
Obyvatelům okolí pardubického letiště dochází trpělivost s letními návštěvami gripenů. Elitní armádní letka už třetí rok po sobě tráví léto na východě Čech kvůli opravám základny v Čáslavi. Letos je však stížností na hlučný provoz mnohem víc. Město přitom v podstatě nemá páky, jak armádu donutit ke zlepšení.

Dva gripeny mohou z pardubického letiště na příkaz NATO odstartovat kdykoli, takže úplný klid nebude nikdy. Ilustrační foto | foto: Martin Adamec, MAFRA

"Tak se podívejte. Má být tři sta metrů nad zemí a navíc mimo zástavbu. Jenže on letí tak ve sto padesáti metrech a přímo nad ulicí," huláká na reportéra MF DNES Pavel Čermák, který bydlí ve Starých Čívicích.

Musí mluvit pořádně nahlas, protože právě letí dvojice gripenů. Psi a kočky zmatečně hledají úkryt, u sousedů začíná brečet dítě. Nic výjimečného.

Lidem už jsou "výlety" gripenů z Čáslavi i podezřelé. "Mám vůbec vážné pochybnosti, že se v Čáslavi něco staví. Co tam proboha tři roky po sobě pořád opravují? Mám takový pocit, že tam Gripeny v létě nechtějí, tak nám je pošlou do Pardubic. V kombinaci s vrtulníky je ten randál skutečně k nesnesení," říká Jan Ilič, který si to "užívá" zase na druhé straně ranveje v Dražkovicích.

Zvýšený hluk vnímá i primátorka

Ačkoliv to armáda nepřizná, situace musí být letos horší. Vtíravý zvuk je totiž často slyšet i v centru města, a tak není divu, že hlavně ze sídliště Dukla a dalších čtvrtí kolem letiště prší na magistrát stížnosti.

"Těch stížností, hlavně z Dukly, je rozhodně více než v minulých letech. I já, která bydlím v centru, mám osobně pocit, že rámusu přibylo. Musíme se zástupci letiště vyvolat jednání o nápravě. Využijeme všech zákonných prostředků, aby se to zlepšilo," řekla primátorka Štěpánka Fraňková.

Jenže je otázka, nakolik bude radniční vyjednávací skupina úspěšná. V případě armády totiž stále platí, že jen velmi nerada komentuje svoji činnost, navíc město nemá úplně nejlepší vyjednávací pozici. Na vojenském letišti, jak se to pardubické stále oficiálně jmenuje, totiž městská společnost East Bohemian Airport provozuje civilní dopravu, a tak radní nemůžou vojáky příliš naštvat.

Dva gripeny mohou létat pořád

Momentálně v Pardubicích operují dvě letky, které tvoří 12 letadel JAS-39 Gripen a deset letounů L-159 Alca. Měly být v permanenci téměř výhradně ve všední dny s tím, že hlavními výcvikovými dny budou úterý, středa a čtvrtek, vždy od 9 do 15 hodin.
"V pondělí se bude létat až od 10 hodin a v pátek bude výcvik naopak končit dříve, už ve 14 hodin," uvedl mluvčí radnice Ondřej Tušl.
Přesto se ale lidem klidně může stát, že je stroje vzbudí hluboko v noci, nebo že jim nečekaně "zpříjemní" víkendové grilování na zahradě. "Výjimku mají dva Gripeny, které spadají pod přímé velení NATO a jejich lety jsou řízeny přímo z Německa. Ty musí létat i o víkendu, půjde však maximálně o dva lety denně. V rámci výcviku pilotů je pak nezbytné absolvovat i několik nočních letů. Ty ovšem omezíme na minimum s tím, že letadla vzlétnou nejpozději ve 22 a přistanou nejdéle ve 23 hodin," řekl k provozu stíhaček náčelník štábu 21. základny Taktického letectva Čáslav, plukovník Ivan Čech.

"Určitě se snažíme dbát na to, aby armádní stroje dodržovaly všechny předpisy. Na druhou stranu ale nezastírám, že nejsme úplně páni situace. Když jsme nedávno měli nějakou podobnou rozmluvu, lidé z armády nám sice slušně, ale také jasně řekli, že letiště je stále vojenské," uvedl náměstek primátorky Martin Bílek.

Podobnou zkušenost má s vojáky i Radovan Šmahel, který bydlí nedaleko rozjezdové dráhy. Často bombarduje žádostmi o vysvětlení evidentního porušování pravidel letu nejen zástupce letiště, ale i ministerstvo obrany. Výsledky jsou tristní.

"Je to od čerta k ďáblu. Často si připadám jak v kafkovském zámku. Těžko se z nich páčí nějaké prohlášení, a když už přijde, málokdy jste z toho nějak moudří. Myslím, že by v tomto směru měla více dělat radnice, která na to má aparát," uvedl Radovan Šmahel.

Příprava afghánských pilotů vrtulníků se posunula na srpen

Už brzy se však lidé budou muset obrnit ještě více. Přesně 22. srpna by mělo začít už dříve oznámené cvičení afghánských a amerických pilotů vrtulníků. Výcvik bude zajišťovat Centrum leteckého výzkumu státního podniku LOM Praha, které sídlí právě v Pardubicích.

"Smlouva ještě není podepsána, ale s největší pravděpodobností výcvik začne 22. srpna," uvedla Fraňková a vysvětlila, proč cvičení, kterého se má zúčastnit zhruba 70 zahraničních pilotů, včetně těch z Afghánistánu, nezačalo už v červenci, jak se původně uvádělo. "Všechny strany jsou velmi opatrné a to prý protáhlo přípravu smlouvy."

V každém případě se právě lidé z Nemošic, které vrtulníky ruší nejvíce, musí připravit na to, že pohybů strojů Mi-2 a Mi-17 u jejich domů přibude. "Zatím nám vojáci řekli, že vzletů vrtulníků přibude asi o osm procent. To snad není nijak dramatický nárůst," uvedl Bílek.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.