Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli rekonstrukci letiště v Čáslavi budou gripeny létat do Pardubic

  8:28aktualizováno  8:28
Do Pardubic přiletí za měsíc stíhačky gripen a další letadla z Čáslavi. Ve středočeském městě totiž začne oprava přistávací dráhy, která za více než 20 milionů korun zvýší její bezpečnost. Po dobu prací, které mají být hotové v srpnu, bude čáslavské letectvo působit v Pardubicích.

JAS-39 Gripen českých vzdušných sil pilotu Ivo Kardoš z elitní 211. tygří letky | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

„Na letišti se chystá i generální oprava vzletové a přistávací dráhy, po jejím dokončení bude dráha delší a vzroste její únosnost,“ řekl mluvčí 21. základny taktického letectva Čáslav Tomáš Maruščák.

Na značné části pojezdové dráhy jsou praskliny, kterými na jaře a na podzim vzlíná podzemní voda, což je pro manipulaci s technikou rizikové.

„Asi 40 tisíc metrů čtverečních asfaltu je nutné vyfrézovat do hloubky pěti centimetrů,“ uvedl mluvčí. Následovat bude oprava betonu, který je pod asfaltem, a poté bude položena nová vrstva asfaltu.

I na pardubickém letišti bude zachována nejen neustálá pohotovost pilotů gripenů, kteří mohou v případě signálu do 15 minut vzlétnout, ale také i výcvik. Pro lidi z okolí letiště to znamená daleko více hluku, než na který jsou zvyklí.

Už brzy si navíc budou moci Pardubičtí užívat pohledu na stíhačky pravidelně. Zhruba za pět let by měla v Čáslavi začít generální oprava vzletové a přistávací dráhy za přibližně dvě miliardy korun. Dráha bude kompletně odstraněna a počítá se se stavbou zcela nové.

„Letiště od roku 1952 neprošlo takovým typem rekonstrukce a po více než 60 letech tomu stav vzletové a přistávací dráhy odpovídá,“ doplnil Maruščák pro ČTK. Dráha by měla být delší a měla by mít i větší únosnost, aby na ní mohly přistávat i těžší vojenské dopravní letouny.

Práce potrvají asi dva roky. Vojenská technika se po tuto dobu pravděpodobně dočasně přesune na několik různých základen, mezi nimi bude s největší pravděpodobností opět pardubické letiště. Přesná organizace se podle Maruščáka nyní plánuje.

„Určitě zde budou varianty, že budeme působit z více vojenských letišť, nikoliv pouze z pardubického letiště,“ dodal mluvčí.

Letos uplynulo 60 let od založení 22. stíhacího pluku, který byl přímým předchůdcem dnešní 21. základny taktického letectva Čáslav. Letiště se začalo stavět v roce 1952, o dva roky později už v něm působil školní pluk. V roce 1957 vznikl 22. stíhací letecký pluk. Nyní zde provozují letouny JAS-39 Gripen, L-159 Alca a L-39 Albatros.

Formace gripenů nad letištěm v Čáslavi (květen 2015):





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.