Kurátorka Jana Orlová vytvořila galerii v gotickém sklepení.

Kurátorka Jana Orlová vytvořila galerii v gotickém sklepení. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vernisáže jen v novoluní, čtení za úplňku, říká gotická galeristka

  • 0
Podle měsíčních fází se budou plánovat hlavní kulturní akce v novém výstavním prostoru, který vznikl v gotickém sklepení na pardubickém Pernštýnském náměstí. Nabízí méně obvyklé a alternativní umělecké směry, které ve městě chybějí.

Název Art space NOV není možná na první pohled zcela srozumitelný, ale nese v sobě jednu ze základních vlastností nové galerie. Ta chce významné akce plánovat podle fáze měsíce: při novoluní vernisáže a během úplňku autorská čtení.

„Projekt NOV využívá genia loci sklepa renesančního domu číslo 49 na Pernštýnském náměstí, netradičního prostoru, v němž téměř chybí rovné zdi, na rozdíl od jiných galerií,“ uvedla kurátorka nového výstavního prostoru Jana Orlová.

Art Space NOV

Jaké kulturní směry bude nová galerie nabízet:

Nová média
Umělecké projevy využívající moderní technologie, zejména elektronické interaktivní instalace, virtuální umění, robotika nebo video art.

Site-specific
Název vychází z anglického site – místo a specific – zvláštní. Jedná se o umění vytvářené speciálně pro zvláštní místo nebo umění, které s tímto prostorem přímo pracuje. Často jde o volnou krajinu, veřejný městský prostor či nevyužívané architektonické objekty. Mohou to být sakrální objekty, jako jsou staré kostely a kláštery, nebo i technická, užitková a průmyslová architektura.

Environment
Termín environment (instalace) se objevuje ve výtvarném umění od padesátých let 20. století a znamená formu umění aktivizující všechny smysly diváka - zrak, sluch, čich i chuť, a s nimi i prostorové, emocionální a sociální prožitky.

Videoart
Jde o využití digitálních technologií a multimédií a s nimi spojených výtvarných postupů a technik pro vznik uměleckého díla. Prostředkem prezentace se stává kamera, monitor, televize nebo videopřehrávač.

Performance
Označují se tak všechny formy uměleckého sdělení, které užívají jako výrazový nástroj živého předvádění před diváky nebo za účasti diváků. Na rozdíl od happeningu však nejsou diváci nutně aktéry děje.

S čím přichází nová galerie?
Začali jsme happeningem pražské umělkyně Dariny Alster s názvem Bílý Masiv. Tohoto happeningu se mohl zúčastnit každý, kdo přišel v bílém oblečení, zájemci si jej mohli také na místě půjčit. Lidé v bílém pak vytvářeli živé obrazy ve výklenku gotického sklepení. Následovat bude Ondřej Petrlík, který tady bude mít sochy, či spíše různé instalace. Pak site-specific projekt Jana Vlka, že vytvoří speciální instalaci určenou jen pro tento prostor. Do konce roku stihneme i kaligrafie Aleše Rolečka.

Já měl na mysli spíše dlouhodobou filozofii tohoto prostoru...
Chceme se tady zaměřit na takzvaná nová média, myslíme si totiž, že to je věc, která na pardubické scéně v současnosti chybí. To znamená, že se chceme zaměřit na performance art, happeningy, site specific a environmenty. Filozofie je taková, že chceme dělat vernisáže při novoluní a autorská čtení při úplňku. Z vernisáží a autorských čtení se tak stává pohyblivý svátek, který se rodí zcela v souladu s přírodními rytmy.

A cílové skupiny?
Galerie by měla být zaměřená hlavně na mladé lidi, případně střední generaci. Spolupracujeme například s knihkupectvím Kosmas a s pardubickou univerzitou. Chtěli bychom sem přivést lidi právě z univerzity, mám pocit, že se studenti právě starému městu spíše vyhýbají.

Čím je sem chcete přilákat?
Chceme pro ně připravit zajímavé programy s důrazem například na videoart, na který jinde v Pardubicích jen těžko narazí.

Kdo je provozovatel galerie?
Provozuje ji sdružení, ve kterém je kromě mě také vlastník domu. Ten zrenovoval gotický sklep pod kavárnou Apatyka vedlo domu U Jonáše.

Vznikla galerie plánovaně v gotickém sklepení, nebo jste jen uchopili příležitost?
Spíše to druhé. Nabídla se mi šance něco udělat v gotickém sklepení. Hned mě zaujalo to, že tam nejsou žádné rovné nebo svislé zdi. Takže jsem celý projekt stavěla „na míru“ tomuto prostoru tak, aby se vymykal běžnému kulturnímu prostředí.

Nejste místní, jak jste se stala kurátorkou nové pardubické galerie?
Náhodou, studovala jsem tady univerzitu. A pak - na světě existují náhody spojené s příznivými okolnostmi. Třeba setkání s majitelem domu a následná debata o tom, co by se dalo udělat s krásným gotickým sklepem.