Mezinárodní i vnitrostátní spoje mohou místem projíždět až stošedesátkou.

Mezinárodní i vnitrostátní spoje mohou místem projíždět až stošedesátkou. | foto: Martin Švec, MAFRA

Přejezd na koridoru hlídají nové kamery, policii pomohou s pokutami

  • 7
Co chvíli prosviští přes železniční přejezd v Uhersku vlak. Pendolina, „écéčka“ i rychlíky mohou místem projíždět maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Není proto divu, že sem železničáři instalovali speciální kamery, které mají hlídat bezpečnost na přejezdu.

Ačkoliv přes přejezd na silnici třetí třídy mezi Uherskem s Městcem projede denně skoro méně aut než vlaků, tak už v minulosti na něm došlo ke srážkám.

„Jednou tady vzal náklaďák s mlíkem. Nedávno tady vlak nabral osobák, kterému to na kolejích chcíplo, nechal auto tam a vlak ho sešrotoval,“ zavzpomínal starosta Uherska Milan Veber.

I kvůli podobným událostem se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) rozhodla umístit k přejezdu kamerový systém. Před pár týdny se z obou stran objevily sloupy, na nichž je ve výšce zhruba šesti metrů umístěna čtveřice různě velkých kamer.

„Na tomto přejezdu probíhá testování inteligentních kamerových systémů, které jsou schopny automaticky zaznamenat nedovolený vjezd silničního vozidla na železniční přejezd ve výstražném stavu,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Mimo Uherska se totožné zařízení objevilo i v Úvalech a Polance nad Odrou. Kamerové záznamy poslouží kromě hlídání bezpečnosti i pro potřeby policie.

„Vedle snímání jsou tyto systémy schopny automaticky generovat výstupy použitelné pro přestupkové či trestní stíhání neukázněných řidičů,“ dodal mluvčí.

Ačkoliv přejezd neleží na nijak zvlášť frekventované silnici, je v řadě ohledů specifický. Nachází se totiž hned vedle stanice Uhersko, takže se před ním koleje větví. Auta, cyklisté i chodci tak musí najednou překonat pět kolejí vedle sebe. Vzdálenost mezi závorami, která je z každé strany pouze jedna, je zhruba třicet metrů.

Vzhledem k četnému provozu osobních i nákladních vlaků na hlavním koridoru z Čech na Moravu jsou závory často spuštěné. Není proto výjimečné, že se na přejezdu čeká místy více než deset minut.

„Je to mnohdy lepší objet. Jednou jsem se taky vrátil a vzal to jinudy, protože se závory vůbec neotvíraly a jel vlak za vlakem,“ řekl starosta.

Dalším důvodem pro umístění kamer je i poloha přejezdu, který se nachází v oblouku. Ačkoliv jsou na trase mezi Pardubicemi a Chocní pouze čtyři, patří ten v Uhersku mezi ty nejméně přehledné. Kolem totiž roste i množství zeleně. Pokud na přejezdu uvízne auto, nemají strojvedoucí vlaků ve vysokých rychlostech šanci spoje zabrzdit.

„Ze zatáčky není vůbec vidět. Když se vlak vyřítí, je to mžik,“ potvrzuje starosta, podle kterého přejezd využívají i kamiony, které si tudy zkracují cestu.

Aut přitom v okolí v budoucnu přibude, ovšem ty se přejezdu vyhnou. Kousek od nádraží totiž povede dálnice D35, která koridor v místě překoná pomocí 450 metrů dlouhého mostu.