Zničená silnice, po jejíž opravě firmy volají.

Zničená silnice, po jejíž opravě firmy volají. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Spravte zničenou silnici, prosí firmy. Nevíme, čí je, říká město

  • 3
V Dělnické ulici v pardubické čtvrti Černá za Bory sídlí několik firem, v nichž pracují stovky lidí. Všichni sem musejí jezdit po jedné z nejhorších silnic ve městě, radnice však na výzvy k nápravě nereaguje.

Sídlí tu firmy, které vyrábějí špičkové technologie, nebo ty, ke kterým jezdí za obchodem stovky zákazníků. Přesto se za branami společností jakoby zastavil čas. Silnici tu tvoří volně položené panely se spárami vylitými asfaltem, v nich jsou „utopené“ poklopy od kanálů.

Občas se vyskytne ale i jiná díra, kterou místně neznalý řidič neočekává. Místním podnikatelům se Dělnická ulice v průmyslové oblasti v Černé za Bory už několik let nelíbí, zatím ale jejich stížnosti nikdo nevyslyšel.

Už před pěti lety například na pardubický odbor dopravy psal dopis Martin Kouba, generální ředitel firmy T-CZ, která vyrábí radarové systémy.

„Chtěli jsme, aby dali silnici do slušného stavu, vždyť tu není ani osvětlení, povrch neodpovídá standardům. Bylo nám ale řečeno, že město nemá peníze a že se nic neplánuje,“ uvedl Kouba.

Podle něj je stav silnice tristní i z toho pohledu, že po ní jezdí pro zboží těžká nákladní auta a samozřejmě zaměstnanci svými vozy.

„Vždyť jenom my zaměstnáváme 170 lidí, jinak tu jsou snad tisíce zaměstnanců,“ uvedl Kouba.

Poté, co neuspěl, zkusili na město zatlačit odboráři. Ti dokonce vyhlásili akci Za Dělnickou ulici krásnější, ovšem se stejným výsledkem.

„Prý by to skutečně stálo moc peněz, navíc údajně nejsou jasní majitelé pozemků pod vozovkou. Tím to skončilo,“ uvedl šéf odborářů T-CZ Tomáš Formánek, když dostal od města odpověď, byť je na opravu ulice už deset let hotový projekt.

„V této lokalitě dodnes nejsou vypořádané vlastnické vztahy k pozemkům. Náklady byly stanoveny na třicet dva milionů korun, tato částka se po deseti letech ještě zvýšila,“ stálo v odpovědi magistrátu z letošního března. „Změny od jara nenastaly, takže zůstává v platnosti původní stanovisko z března,“ doplnil pro MF DNES Martin Moravec z odboru dopravy.

Je možné, že město zastoupí Foxconn

A neuspěl ani městský obvod Pardubičky. „Po čtyři volební období žádá náš obvod každý rok při přípravě rozpočtu města Pardubice o zařazení této investiční akce k realizaci a zatím neúspěšně,“ uvedl starosta obvodu Petr Heřmanský.

Pomoc by přitom mohla přijít z úplně jiné strany, od společnosti Foxconn, která sídlí nedaleko.

„Na opravu zatím město nemělo prostředky. S rekonstrukcí této ulice se počítá v rámci podpory investic, které v Pardubicích plánuje společnost Foxconn,“ uvedla mluvčí radnice Nataša Hradní. Foxconn totiž připravuje projekt Smart City v okolí současného areálu a s tím souvisí i zlepšení dopravního napojení. Rekonstrukce komunikace v ulici Dělnická si dal na seznam investic v souvislosti s plánovanou expanzí firmy.

Města přitom obvykle vyvíjejí větší snahy, aby přilákala významné zaměstnavatele do svých průmyslových oblastí a těm, co už tam jsou, aby usnadnila podnikání. V Chrudimi si například radnice před lety chtěla vzít úvěr padesát milionů korun, aby mohla upravit a rozšířit silnici v areálu bývalého podniku Transporta, kde sídlila řada firem.

Jenže oblast v Černé za Bory už stojí řadu let a za celou tu dobu se do infrastruktury nic neinvestovalo. Před zaměstnanci neobstojí ani argument, že na místě vede linka městské hromadné dopravy. V Černé za Bory to totiž vzdal už i dopravní podnik, kterému mizerná cesta ničila vozy.

„Naprosto souhlasíme s tím, že stav uvedené vozovky je neúnosný. Z tohoto důvodu jsme přeložili většinu spojů na lince z této ulice na ulici Průmyslovou,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Jitka Malinská.