Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pomoc pro Ukrajinu nekončí, firma odveze další konvoj s lůžky a jídlem

  8:25aktualizováno  8:25
První konvoj z Ústí nad Orlicí na Ukrajinu vyjel v lednu. Od té doby tam firma Isolit-Bravo dopravila 265 tun pomoci. V pondělí 26. října vyrazí směrem k ukrajinskému Slovjansku další kamiony. Do válkou zdevastované oblasti povezou zejména potraviny, ale také třeba nemocniční lůžka.

Nápis na plachtě umístěné na boku jednoho z kamionů značí, že vůz převáží humanitární pomoc. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

„Předpoklad je, že konvoj bude čítat tři až čtyři kamiony. Pokud se nám bude dařit a nashromáždíme pomoci víc, pojedeme nyní se třemi kamiony a po návratu vyrazíme s dalšími třemi,“ říká Kvido Štěpánek, iniciátor humanitární akce a ředitel podniku Isolit-Bravo z Jablonného nad Orlicí.

Podnikatel už vyslal konvoje Suchý vrch, Tichá Orlice, single Černý vrch - celkem jedenáct kamionů, přepočteno na váhu bylo to už 265 tun humanitární pomoci.

Řidičům se na Ukrajině dostalo vlídného přijetí. Ale viděli také zdevastovanou krajinu, kterou prošla válka. A lidé se s jejími následky stále potýkají.

„Byli jsme se podívat do rozstřílených a rozbitých vesnic. To si člověk nedovede představit, jak vypadá země, kterou prošla válka. Ani jsme nesměli chodit mimo vyšlapané trasy, protože by tam mohla být nevybuchlá munice. Lidé žijí půl roku ve sklepech, v nehygienických podmínkách, nám se ani nezdá, co se tam děje,“ vzpomíná jeden z řidičů Zdeněk Pultr.

Sám Kvido Štěpánek zatím s konvojem nejel, ale v budoucnu se to může změnit. „Já sám bych jel velmi rád, a to jako řidič, ale je mi líto času na cestě a trochu bych je nepochybně brzdil v důsledku nedostatečné praxe v řízení kamionu. Nicméně předsevzal jsem si, že pokud by situace začala být životu nebezpečná, pojedu, protože bych nechtěl nikoho vysílat do nebezpečí, do něhož bych nešel také sám,“ vysvětluje Štěpánek.

Na zvuky fronty jsou Ukrajinci zvyklí

První konvoje na Ukrajinu vyrážely v době těžkých bojů, a i když posádky skládaly kamiony v bezpečné vzdálenosti od fronty, dobře jim někdy nebylo.

„Když jsme skládali humanitární pomoc a v dálce slyšeli výbuchy, nebylo nám nejlíp, byli jsme překvapeni. Ale Ukrajincům to přišlo jako zpestření, odhadovali vzdálenost dvacet kilometrů. Fronta však byla sedmdesát až osmdesát kilometrů daleko,“ řekl řidič Radan Matějka.

Největší dárci

Mezi největší dárce patří firma Linet, která věnuje náklad jednoho kamionu nemocničních lůžek (celkem se jich do kamionu vejde asi čtyřicet). Firma Penam věnuje náklad jednoho kamionu mouky. Konvoj poveze také náklad Charity České republiky ze sbírky, kterou za tímto účelem pořádala, dále v nákladu bude také paleta mouky od firmy Mlýny J. Voženílek. Firma Brano Group věnovala tři tuny trvanlivých potravin. Na pomoci se podílejí i obyvatelé Jablonného nad Orlicí, kteří ve sbírce věnovali trvanlivé potraviny.

Nyní je situace klidnější, ale cesta stále úplně bezpečná není. Do pomoci se zapojují také další zaměstnanci, a to především sbírkami hmotnými i finančními.

Náklad konvoje je určen pro různé části země. „Zboží Charity je určeno pro západní Ukrajinu, kde mají své sesterské organizace, které zabezpečí férové rozdělování. Zbývající převážná část nákladu je určená pro východní Ukrajinu zasaženou boji,“ říká Štěpánek.

A jak se celá akce zrodila? Bylo to ve chvíli, když Ruská federace poslala na Ukrajinu svůj konvoj, o kterém se sama vyjadřovala jako o humanitárním. „Říkal jsem si: A co my? Co Evropská unie? My přece musíme poslat konvoj také, ale skutečně humanitární,“ říká Štěpánek.

Jeho nápad přijala za svůj řada různých firem i jednotlivců. „Jsem hrdá za naši republiku, naše město i za naši firmu, že jsme schopni na Ukrajinu dovézt pomoc,“ dodala obyvatelka Jablonného Simona Turnerová.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.