Vagony hyzdily městský pozemek od července loňského roku. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Havarované vagony se mění ve šrot, na louce se válely tři čtvrtě roku

  • 4
Na projíždějící vlaky jsou lidé žijící v blízkosti železničního koridoru v České Třebové zvyklí. Déle než devět měsíců však museli snášet pohled na vykolejené vozy, s jejichž úklidem začala odborná firma z městského pozemku až tento týden.

„Časová prodleva vznikla vlivem vyjasněním právních povinností mezi viníkem nehody, vlastníkem vozů a jejich dopravcem,“ objasnila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Následkem srážky na odstavné nákladní koleji tehdy vykolejila lokomotiva zadního vlaku a čtyři vozy předního (o srážce jsme psali zde). Zatímco poškozenou trať dali železničáři do pořádku během pár dnů, od odstranění vagonů se distancovali.

„Vagony nebyly v našem majetku, tam spadají pouze koleje. Vozy byly soukromého dopravce, jehož povinností je jejich likvidace. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) v tomto nehraje žádnou roli a nemá na dopravce žádnou páku. My jsme odstranili prvotní následky nehody a zprovoznili trať,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Na likvidaci vagonů muselo být kvůli požadavku pojišťovny vypsáno výběrové řízení, čímž se celý proces pozdržel. Vítězem tendru zadaného dopravní společností ČD Cargo se stala pražská firma Trojek, která vraky rozřeže a odveze k dalšímu zpracování. Cenu zakázky nechtěl dopravce ani vítězná firma komentovat.

„Řízení proběhlo až na konci ledna Do půlky února pak byla vybrána vítězná firma. Té jsme minulý týden na radě dali souhlas se vstupem na náš pozemek. Uvedli jsme podmínky, aby byl poté uveden do původního stavu i případně poškozený trávník. Zkrátka aby firma neudělala spoušť, neodjela a obnova nezůstala na nás,“ uvedl starosta České Třebové Jaroslav Zedník.

Odklizení vagonů má dle dohody proběhnout do konce května. Z podmínek, které si město dále stanovilo vyplývá, že odklízecí firma musí během prací zajistit i čištění přilehlé ulice U Teplárny. Zároveň nesmí zamezit příjezdu k blízkým garážím.

Šetření srážky stále ještě neskončilo

Za zdržením stálo mimo jiné i šetření nehody, při které vznikla více než čtyřmilionová škoda.

„Zjišťovali jsme příčiny a okolnosti této mimořádné události a s odstraňování následků se nás netýká. Pokud jde o vyšetřování, tak to je před ukončením a předpokládáme zveřejnění výsledků a celé závěrečné zprávy do několika týdnů. Ve zprávě budou všechny příčiny a okolnosti zveřejněny. Nicméně můžeme říct, že příčinou nehody bylo selhání člověka,“ sdělil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Kovový materiál ležící na volném prostranství se za celou dobu kupodivu nestal terčem nájezdu sběračů kovů. Důvod byl prostý, opuštěné kusy vagonů byly pro zloděje zkrátka moc těžké. Případnému nezákonnému odvozu navíc bránily i kontroly hlídek městských strážníků.

„Prováděli jsme prohlídky v celé oblasti. Minimálně ve dvou případech jsme zaznamenali pokus o odcizení železného šrotu. Hlídkovou činnost tam nyní zvýšíme, protože se dá očekávat, že to bude sběrače k případným krádežím lákat,“ uvedl velitel městské policie Petr Vencl.