Celkový pohled na budoucí terminál.

Celkový pohled na budoucí terminál. | foto: Vizualizace Magistrát města Pardubice

Podepsáno. Pardubický letištní terminál se začne stavět v červnu

  • 9
Za měsíc začne v Pardubicích stavba letištního terminálu. V říjnu příštího roku má být dílo za 256 milionů hotové. Letiště se přitom potýká s výrazným úbytkem klientely.

Sebevědomí a dobrá nálada lidem odpovědným za chod pardubického letiště nechybí. I přesto, že firma EBA během krátké doby ztratila desítky tisíc pasažérů, její zástupci si s politiky nechali zahrát ke čtvrtečnímu slavnostnímu podpisu smlouvy o stavbě letištního terminálu známý song vítězů We Are the Champions.

„Když už si ho letos nemohli poslechnout pardubičtí hokejisté, tak si ho dáme alespoň teď. Věřím, že si to zástupci firmy EBA zaslouží,“ řekl k překvapivému spuštění písně od britské skupiny Queen moderátor tiskové konference a mediální poradce Boris Kudláček.

Ostatně se zdálo, že všichni přítomní vyhlášené melodii tak trochu podlehli a nebáli se velkých slov.

„Musím poděkovat i Armádě ČR, která nás na letišti trpí a bez které bychom nemohli ani létat,“ uvedla například ředitelka společnosti East Bohemian Airport Hana Šmejkalová. „Bez nového terminálu bychom mohli pravidelnou i charterovou dopravu zrušit,“ doplnila k plánům Šmejkalová.

Nový terminál má i s příjezdovou komunikací stát 256 milionů. Cena podle prokuristy firmy Strabag Petra Kafky odpovídá jiným nově postaveným terminálům. „Společnost již stavěla haly v Popradu a Bratislavě,“ řekl Kafka s tím, že firma začne stavět 2. června.

Hala bude nakonec levnější, než se zdálo podle původního projektu. Upravené plány jsou bez parkoviště a bez vybavení druhého patra, kde měly být kanceláře. „Vzduchotechniku neumístí stavbaři v horním podlaží, ale na střeše a trafostanice nebude součástí budovy, nýbrž se postaví venku, což stavbu zlevňuje,“ řekla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Odbavení pro cestující ze Schengenu a mimo něj bude zvlášť

Nicméně to jsou prý detaily, které nijak zásadně fungování terminálu neovlivní. „Budeme mít hlavní halu a dvě boční stavby s odbavením cestujících z Schengenu a mimo Schengen zvlášť. Budou tam klasické služby, jako je restaurace, obchody a možná i směnárna,“ uvedla Šmejkalová.

Letiště loni přišlo o dvě pravidelné linky do Moskvy a Petrohradu, ruská klientela přitom generovala většinu příjmů. Podle předsedy představenstva společnosti EBA Pavla Svobody bylo chyba, že se předchozí vedení i akcionáři soustředili pouze na Rusko.

„My se tu chybu snažíme napravit, máme kompletně nový management, udělala se masivní reorganizace firmy, byť to samozřejmě bolelo,“ řekl Svoboda, který si jinak velmi pochvaloval, že se hlavně bude stavět.

„O terminálu se v Pardubicích bavíme už od poloviny 90. let. Jsem šťastný, že konečně se už jen nemluví a jdeme stavět,“ dodal.