Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava pardubických Tyršových sadů opět nezačne. Vítězná firma couvla

  7:11aktualizováno  7:11
Brněnská stavební firma D.I.S. definitivně pardubickým radním oznámila, že neopraví Tyršovy sady. Politici tak musí na zakázku za 84 milionů korun rychle vypsat novou soutěž, aby stihli prostavět evropské dotace. Firmu chtějí žalovat, zatímco park dál chátrá.

Nových rybníčků se návštěvníci Tyršových sadů jen tak nedočkají (vizualizace). | foto: Repro MF DNES, Michal Klíma,  MAFRA

Fiasko. Těžko hledat jiné slovo pro situaci, ve které se při přípravě opravy Tyršových sadů ocitli pardubičtí radní. Ti se ve středu měli domluvit se zástupci stavební firmy D.I.S. Brno na termínu, kdy dělníci začnou park v centru krajského města za 84 milionů korun zvelebovat.

Jednání firmy D.I.S. Brno

Samostatnou kapitolou v celé kauze je chování lidí z firmy D.I.S. Brno. Nejenže odmítají říct zástupcům médií své stanovisko, zarážející je i způsob, jakým se zakázky zřekli. Staveniště měla firma převzít dle smlouvy 11. července. To se nestalo. Prý jediný člověk, který to mohl udělat, byl na dovolené. O týden později pak přímo v parku řekli radním, že stavět nebudou.

"Nikdy jsem nic podobného nezažil a to jsem ve stavebnictví dlouho pracoval," řekl náměstek primátorky Martin Bílek. Ten také odmítá argumenty firmy, kterými se snažila vysvětlit odchod z Pardubic. "Vše, včetně dokumentace, je připraveno k zahájení stavby. Rozhodnutím společnosti D.I.S. odstoupit od již uzavřené smlouvy se nám potvrdila domněnka, že šli do veřejné soutěže s nereálnou cenou. Jak jinak si vysvětlit jejich argument, že některé stavební objekty nelze realizovat tak jak byly projektovány?" uvedl Martin Bílek.

Místo toho už v úterý došel na magistrát dopis, ve kterém šéfové společnosti politikům definitivně oznámili, že zakázku už nechtějí.

"Den před jednáním, na němž nám měla společnost sdělit své požadavky na úpravu projektové dokumentace, přišel dopis, v němž nám jednatel společnosti oznamuje, že jeho firma jednostranně vypovídá smlouvu. Důvody, které jsou podle něj na naší straně, nespecifikuje," řekla primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková.

Radní jsou postupem firmy zaskočeni. Ta totiž vyhrála veřejnou soutěž a dalo se čekat, že ve chvíli, kdy stavebních prací kvapem ubývá, po práci ráda sáhne. Opak je ale pravdou. Město si však takový postup nechce nechat líbit.

"Radnice připravuje žalobu, jíž se bude soudně domáhat náhrady škody, která mu tímto krokem vznikla," řekla tisková mluvčí magistrátu Nataša Hradní.

Chátrající park se začne opravovat nejdříve na jaře

Oprava Tyršových sadů

Už od 80. let minulého století se mluví o nutnosti opravy parku, který vznikl v roce 1930. Peníze se však na nové lavičky, chodníky a budování osvětlení našly až nyní díky dotacím z Unie. Město chce na stavbu za 84 milionů poslat 70 milionů z Bruselu. Potíž je v tom, že dotace musí být prostavěny do konce roku 2013. A to už město nestíhá. Pomoci musí správci fondů, kteří mohou čas pro čerpání prodloužit o několik měsíců.

Ani setkání u soudu ale zdevastovaný park, o který se už zhruba rok vlastně nikdo nestará, neopraví. Politici z vedení Pardubic musí nyní vypsat novou výběrovou soutěž na stavitele, ustát tlak odpůrců opravy, kterým se nelíbí masivní kácení, a znovu projekt protlačit zastupitelstvem. To vše znamená další a další zpoždění.

"Vše to odhaduji tak na pět měsíců. To znamená, že nemůžeme začít stavět dříve než někdy na jaře roku 2013," uvedl náměstek primátorky František Brendl.

Jenže čas Pardubice nemají. Na masivní změnu podzámeckého parku chtějí použít 70 milionů z Evropské unie. Podle pravidel však musí být suma prostavěna do konce příštího roku a to město už určitě nestíhá. Pomoci tak může pouze hejtman Radko Martínek, který zároveň dohlíží na dělení peněz z Bruselu. Právě on může termín prodloužit.

"Máme příslib hejtmana kraje, že za určitých podmínek nebude problém prodloužit čerpání na revitalizaci parku až do 2014," řekla primátorka Fraňková.

I Martínek říká, že se pokusí radním vyjít vstříc. Otázka je, jak moc to půjde.

"Pravidla platí pro všechny stejně. Nějaký prostor tam je a ten se pokusíme využít. Ovšem není nějak rozsáhlý. Se stavbami je třeba spěchat," uvedl Martínek s tím, že udělá vše, aby operační program nemusel miliony vracet zpátky do Bruselu. "Situace Pardubic mě mrzí. Příprava projektů jde velmi pomalu, ovšem Liberec je na tom s čerpáním ještě hůř," dodal.

Odpůrci kácení stromů vytáhnou znovu do boje

Novou šanci logicky cítí lidé, kterým se nelíbí způsob, jakým se park má proměnit. Například členové sdružení Zelená pro Pardubicko tak dostali další prostor blokovat povolení pro kácení těch největších stromů v sadech.

"Pomoc přišla ze strany, odkud jsme ji ani nečekali. Budeme bojovat dál," uvedl Jan Linhart, člen sdružení, které sehnalo tisíce petičních podpisů proti rekonstrukci a také uspořádalo už dvě větší demonstrace.

Fotogalerie

Kvůli postupu firmy můžou být nyní naštvaní návštěvníci letního kina. To totiž klidně i letos mohlo být v parku a nemuselo se stěhovat až k nádraží. Odkládaná stavba se také podepisuje na vzhledu sadů. Nikdo v nich už neudržuje zeleň včetně trávy. Také do oprav rozšlapaných laviček se logicky nikdo nehrne.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bytový dům, ze kterého by město rádo vystěhovalo jeho stávající nájemníky.
Pardubice musí kvůli dotacím investovat do domu, který čeká demolice

Nepočítá se s ním, ale musí se upravit. Vedení Pardubic se dostalo do zvláštní situace. Musí totiž nalít další peníze do bytového domu u nádraží, který plánuje...  celý článek

Centrem záplav v centrální části města byl hotel Avion.
Ústí nad Orlicí vzpomíná na povodeň před 20 lety. Byl to pekelný zážitek

Výročí 20 let od rozsáhlé povodně v Ústí nad Orlicí připomíná tamní muzeum společnou výstavou téměř 40 autorů, kteří do ní po oslovení muzeem přispěli svými...  celý článek

Lea Tomková
Exkurze to nebyla. Audit potvrdil, že manažeři vyrazili do JAR na výlet

Pobyt tří zástupců pardubických městských firem v Jihoafrické republice se nedá označit jako služební cesta. Vyplývá to z posudku, který si pardubická radnice...  celý článek

Volkswagen Golf 1.4 TSI 2010 ·...
Volkswagen Golf 1.4 TSI 2010 ·...

r.v. 2010, naj. 93 828 km, benzín
199 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.