Vedle Žlutého psa, Zdeňka Bíny, Vaška Koubka, Zdeňka Bíny, Citiezen 37 či Circusu Ponorka byla tahákem festivalu Artex 2016 i kapela Sebastian (na snímku).

Vedle Žlutého psa, Zdeňka Bíny, Vaška Koubka, Zdeňka Bíny, Citiezen 37 či Circusu Ponorka byla tahákem festivalu Artex 2016 i kapela Sebastian (na snímku). | foto: Jaroslav Hubený

Ozvěny festivalů. Náměstí v Králíkách ovládly palety i dunění rocku

  • 0
V jednom koutě náměstí malují děti, jinde pracují na svých obrazech na malířských stojanech dospělí. Vzadu stánky s pivem a steaky, níže vpředu pódium, na němž se střídají Sebastian, Zdeněk Bína a trio, Žlutý pes či další kapely. Program zdarma sleduje mnoho stovek lidí, ve špičce až k tisícovce. To byl sobotní festival Artex 2016 na náměstí v Králíkách.

„Akce je to dobrá, jsem ráda, že se pořádá. Kdo chce, může si namalovat obraz, který se další den vydraží, hudební dramaturgie mívá slušnou účast, což platí i dnes, například kapela Sebastian dost láká. Je to největší festival v Králíkách,“ řekla domácí návštěvnice festivalu Jarmila Venzarová.

Městský festival patří v této oblasti k nejvýznamnějším a zároveň dal vzpomenout na to, že Králíky měly před časem na mapě festivalových míst význačné místo.

„Dramaturgie Artexu je poněkud komorní, s festivaly, které tady byly, je nesrovnatelná. Ale i tato akce je jako každoroční setkání lidí příjemná, lepší než nic,“ řekl obyvatel Králík Stanislav Vacek.

Historie vzpomínaných větších festivalů sahá do roku 1992, kdy se nejprve jen asi stovka lidí přišla podívat na přehlídku místních skupin. Ta si pod názvem „Králická rocková událost“ zachovávala několik dalších ročníků spíše lokální charakter. Zlom přišel začátkem léta 1997, kdy v Králíkách vystoupila švédská sestava Backwash, snad první zahraniční rocková kapela v této oblasti.

„Tehdy si pořadatelé z pražské agentury Intermusic všimli, že tady děláme poměrně často koncerty, chtěli je rozšířit na velký festival. Spojili se s králickým Klubem Na Střelnici a mezi lety 1998 a 2002 uspořádali pět velkých letních festivalů s názvem festival.kraliky.com. Byla to doba, kdy festivalů jako například Rock for People nebylo tolik a mohli jsme se tak stát větším. Nyní je už doba jiná, festivalů jsou stovky až tisíce. Ale tehdy v Králíkách sílil co do rozsahu a návštěvnosti až k pěti tisícům lidí, čímž se řadil k největším letním festivalům,“ říká ředitel Klubu Na Střelnici Pavel Strnad.

Ze světa dorazila řada dobrých kapel

Festival.kraliky.com představil například tehdy ještě méně známé kapely, například MIG 21, Jablkoň, Tata Bojs, -123 minut, Skyline, ale také Oldřicha Janotu, Martu Kubišovou, Janu Kirschner a další. Své dobré jméno si však získal především díky kvalitním zahraničním účinkujícím.

„Tenkrát jsme dosáhli maxima možného. Hrála u nás tenkrát kapela Living Colour, která získala Grammy, což v tehdejší době nemělo u nás obdobu. Obdobná kapela by i dnes byla ozdobou každého většího festivalu.“ dodal Pavel Strnad.

Ale v Králíkách hrála i další americká kapela The Rockadelic Kings, angličtí Zion Train, Legendary Pink Dots z Holandska, německá skupina The Tarantinos, brazilští Retturn či finské Apocalyptica a Waltari. Králíky v té době nebyly poutním místem pouze díky klášteru, ale i díky dobrému rocku.

Potom už akce narazila na to, že se festivalový areál nedal rozšiřovat, nebyly peníze a začaly konkurovat jiné festivaly. Ten novodobější na náměstí není možné považovat za jeho nástupce, ale bez něj by byly Králíky kulturně chudší.

„Artex není nástupcem ani pokračovatelem festivalů, které začaly v Králíkách počátkem devadesátých let. Zprvu byl původu výtvarného, když několik sochařů a malířů prezentovalo svá díla vernisáží. A zhruba v roce 2005 mě pořadatelé z muzea přizvali, abych k vernisáži zajistil hudbu - ta časem nabývala na síle. Takže dnes je Artex především o muzice zdarma na náměstí, v doprovodném programu je jednou z kapitol malování obrazů, ale už se toho neúčastní profesionální, ale vybraní amatérští výtvarníci,“ řekl Pavel Strnad.