Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vedení postavit můžete, vzkazuje ministerstvo. Sloupy ale musí být nižší

  8:32aktualizováno  8:32
Zástupci ministerstva obrany a společnosti ČEZ se dohodli na tom, jakým způsobem bude vybudováno vysokonapěťové vedení mezi Poličkou a Svitavami. Kvůli ochrannému pásmu radaru hrozilo, že se chystaná akce oddálí.

Chybějící elektrické vedení a nedostatek proudu začínají brzdit rozvoj Poličska. | foto: Radek Latislav, 5plus2.cz

Spolu s dráty nataženými od Hlinska má nové vedení do několika let zajistit dostatek proudu pro Poličsko, kde ČEZ už řadu měsíců odmítá žádosti velkých odběratelů o nová připojení.

Energetický gigant ČEZ, který trasu vedení z Poličky do Svitav plánuje minimálně šestým rokem, se před nedávnem od ministerstva obrany dozvěděl, že v cestě novým sloupům stojí armádní radar, respektive jeho ochranné pásmo.

„Nikdy dříve nevznesli žádnou připomínku a s trasou souhlasili bez výhrad, proto nás nyní jejich reakce a nesouhlas s výstavbou zaskočily,“ sdělila nedávno mluvčí energetické společnosti Šárka Beránková. Zdálo se, že pokud by se ministerstvo s projektanty a obcí Pomezí, na jejímž katastru ČEZ narazil, nedohodlo, hrozilo reálné riziko oddálení stavby o několik dalších let.

Trasa vedení se posune, nebude nutné měnit územní plán

Specialisté a projektanti z ČEZ na posledním setkání s Armádou České republiky nakonec shodu našli. Vedení půjde jen pár metrů od původně plánované trasy.

„Výsledkem společných jednání je návrh dílčího posunutí trasy vedení dále od radaru směrem k obci Pomezí při zachování umístění v koridoru schváleném v Zásadách územního rozvoje Pardubického kraje, územního plánu obce Pomezí a doporučenými závěry EIA,“ sdělila Šárka Beránková z ČEZ.

Ústupek však energetici udělat musí. Nové protivzdušné radary, které mají do roku 2020 vyrůst na kopci nad Poličkou a nahradit ty stávající, mají předepsané ochranné pásmo. Kvůli němu budou nakonec vysokonapěťové sloupy menší.

„Bylo navrženo nové uspořádání vodičů a jiný typ podpěrných bodů, které jsou nižší než původně navržené. Tímto opatřením bude minimálně ovlivněn vyzařovací úhel radaru a zamezeno rušení tohoto radiolokačního zařízení,“ dodala mluvčí ČEZ k nově vyprojektovanému řešení.

Zdržení příprav stavby inisterstvo obrany odmítlo. Na radary projektanty upozornilo již před dvěma lety. „Ministerstvo obrany si není vědomo žádných komplikací, které by svým postupem v této věci způsobilo,“ řekl mluvčí rezortu Jiří Caletka.

Pokud získá ČEZ od ministerstva kladné stanovisko k novému technickému řešení, nebude již po odkupu pozemků výstavbě nic bránit. Elektrické vedení z Hlinska do Svitav by mohlo být hotové na konci roku 2018.





Hlavní zprávy

BMW X3 xDrive20d 2011 ·...
BMW X3 xDrive20d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 65 958 km, diesel
630 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.