Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologové napadli lodní kanál u Přelouče, úředník může být Ropákem

  14:40aktualizováno  14:40
Ekologičtí aktivisté udělali další krok ve sporu o splavnění Labe až do Pardubic. Napadli rozhodnutí Pardubického kraje, který udělil výjimku na stavbu kanálu v lokalitě Slavíkových ostrovů u Přelouče. Šéfa odboru životního prostředí Josefa Hejduka nominovali na anticenu Ropák roku.

Splavnění Labe až do Pardubic je stále ve hvězdách, teď je řada na ministerstvu životního prostředí. Ilustrační foto | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Odvolání občanských sdružení Děti Země, Svoboda zvířat Hradec Králové a Zelená pro Pardubicko teď bude posuzovat královéhradecké pracoviště ministerstva životního prostředí.

SPLAVNĚNÍ LABE

Splavnění Labe do Pardubic má stát dvě až tři miliardy korun. Do přípravy stavby se za posudky, soudní náklady a za výkup pozemků zatím utratilo zhruba 700 milionů korun. Pro prodloužení vodní cesty o 24 kilometrů z Přelouče do Pardubic měly vzniknout více než tříkilometrový kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění. Bylo by rovněž nutné vybudovat v Pardubicích přístav se skladovacími prostory a překladištěm.

Zdroj: ČTK

Miroslav Patrik z Dětí Země se podivil, že výjimku ke stavbě v lokalitě chráněných rostlin a nebo motýlů modrásků, o kterou se léta vedly spory, nakonec po změně politické reprezentace udělil krajský úřad během dvou měsíců.

"O stavbě rozhodují státní úředníci, kteří třeba pod hrozbou vyhození z práce musejí prostě splnit zadání politické reprezentace," soudí Patrik.

Už v minulosti totiž výjimku posvětil ministr životního prostředí Libor Ambrozek z KDU-ČSL. Později ale byla soudně zrušena a Ambrozkův nástupce Martin Bursík (Strana zelených) ji v roce 2007 neobnovil.

Teď vede ministerstvo životního prostředí Pavel Drobil z ODS, který se netají tím, že chce víc vyvažovat ekologické a ekonomické zájmy. (čtěte také Drobil: Ministr musí být politik, ne odborník)

Diskuse kolem kanálu se přitom týká nejen ekologických otázek, ale i ekonomické výhodnosti. Kritici namítají, že i kdyby kanál existoval, pro dopravní společnosti nebude výhodné posílat náklad po vodě.

S kanálem u Slavíkových ostrovů (červená) počítá projekt na splavnění Labe až do Pardubic (modrá).

Například podle Jana Linharta ze sdružení Zelená pro Pardubicko vycházejí náklady na převoz jedné tuny zboží dráž než ten samý náklad přepravovaný po železnici. Lodě cestou proti proudu také produkují víc emisí a část roku bude cesta nesplavná.

"Zboží může být převezeno po železnici, neboť železniční trať mezi Děčínem a Drážďany je v současnosti využita přibližně z jedné třetiny," uvedl podle ČTK už před časem Linhart.

Využít by se také dal nepříliš vzdálený a na hlavním železničním koridoru ležící přístav v Kolíně.

Zastánci splavnění argumentují, že po vodě by bylo možné výhodně vozit nadrozměrné náklady a sypké materiály, například štěrk a písek, které se v regionu těží.

Autor:




Hlavní zprávy

Pomazánka z pečeného česneku s tymiánem
Pomazánka z pečeného česneku s tymiánem

Nakrmte rodinu s minimální námahou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.