Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pardubice plánují ekologické vozy za 400 milionů či nové troleje

  8:31aktualizováno  8:31
Dopravní podnik v Pardubicích připravuje evropské projekty za téměř půl miliardy korun. Díky dotačním penězům by se mohly dostavět i tři trolejbusové tratě, zmodernizovat informační a odbavovací systém ve vozidlech či nakoupit nové autobusy a trolejbusy.

Vozový park by měl díky penězům z Evropské unie projít výraznou proměnou. | foto: Dopravní podnik města Pardubic

„Je to nějakých sedm let investic. Chceme využít možná poslední možnost získat dotační peníze z fondů Evropské unie,“ uvedl ředitel podniku Tomáš Pelikán.

Podnik by rád pořídil asi dvacítku trolejbusů s baterií, které ujedou deset kilometrů bez trakčního vedení. Vozidla by obsluhovala části měst, kam dosud zajíždějí autobusy. Společnost také plánuje koupit deset autobusů na stlačený zemní plyn. Proměna vozového parku by přišla odhadem na téměř 400 milionů korun. Další investice by přišly na méně než 50 milionů korun.

Modernizace odbavovacího systému by zahrnovala také možnost využívat elektronickou kartu v linkových autobusech a regionálních vlacích. Podnik by vybavil větší počet zastávek digitálními informačními tabulemi, které by on-line zobrazovaly příjezdy a odjezdy spojů.

A zároveň připravuje prodloužení trolejbusových tratí na točnu Zámeček, do Trnové a Ohrazenic a také na sídliště Cihelna. Na jednotlivé projekty Evropská unie přispěje nejspíš 85 procent, na jiné se dá počítat se čtyřiceti procenty.

Kdyby dopravní podnik všechny své plány uskutečnil, dotační peníze by mohly uhradit zhruba polovinu nákladů. 

„Pro trať Trnová, Ohrazenice máme vydané územní rozhodnutí, připravujeme projektovou dokumentaci a pracujeme na stavebním povolení, zároveň projektujeme trať Zámeček,“ řekl Pelikán.

Plánované investice do Dopravního podniku

Dvacet nízkopodlažních trolejbusů s bateriemi na dojezd mimo trakční vedení (300 milionů). 

Deset autobusů s pohonem na zemní plyn (55 milionů).

Tři nové trolejbusové tratě z Polabin do Ohrazenic, na Cihelnu a na Zámeček (50 až 60 milionů).

Modernizace odbavovacího systému a městské karty a s tím spojená instalace digitálních informačních tabulí na zastávkách (10 až 25 milionů).

Vyplatí se však investice do trolejbusů s drahým trakčním vedením, když jsou k dispozici jiné ekologické varianty, jako třeba elektrobusy? Podle Pelikána je trolejové vedení v Pardubicích v dobrém stavu a trolejbusy tu mají dlouhou tradici.

„Naproti tomu, pokud bychom je chtěli nahradit elektrobusy, znamenalo by to investice do dobíjecích stanic, u vozů na zemní plyn bychom zase museli rozšiřovat kapacitu čerpací stanice na stlačený plyn,“ řekl ředitel Pelikán.

Město má ambice ještě větší

To jsou však jen plány Dopravního podniku. Radnice by ale chtěla využít poslední možnost čerpání evropských peněz ještě velkoryseji. Už vydala dokument pod názvem Projektové záměry Dopravní podnik, ve kterém navrhuje napumpovat do městské akciovky celkem 890 milionů korun s dotací 480 milionů. 

Kromě již popisovaného vybavení ekologickými vozy by se na řadu dostal také nový přestupní terminál v centru města za šedesát milionů korun a jeho následné propojení s regionální autobusovou dopravou za dalších dvacet milionů.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.