VIDEO: Dvousettunového Mazlíka vracely na koleje hasičské tanky

  • 3
Speciální vyprošťovací hasičské jednotky se řádně zapotily na chrudimském nádraží. Během rekonstrukce trati se tam ve čtvrtek převrhl těžký jeřáb značky Gottwald, přezdívaný Mazlík.

Na místo nehody už během noci dorazily speciálně upravené tanky z Havlíčkova Brodu a z Prahy. K nim se přidal ještě jeden hasičský autojeřáb.

V devět hodin ráno začaly vyprošťovací práce těžkého stroje. Převrátil se, když převážel mnohatunová takzvaná kolejová pole, tedy zkompletované části nové železnice.

V jednu chvíli mu však praskla ojnice hydraulické podpěry a uvolněné rameno rozhoupalo dvě stě tun těžký jeřáb tak, že se převrátil. Naštěstí nebyl při nehodě nikdo zraněn.

„Chlapi, znova to povolte,“ ozývaly se z vysílaček povely obsluze tanku. Jen uchycení převráceného jeřábu tlustými ocelovými lany a kladkami trvalo hasičům přes dvě hodiny. Bylo třeba maximální pečlivosti, lana se musela několikrát „na zkoušku“ napnout, aby se zjistilo, zdali při plném záběru dvou tanků a jednoho autojeřábu uchytí stroj správně.

„Běžte raději dál, i teď může lano prasknout a vystřelit,“ nabádal velitel zásahu hlouček zvědavců, kteří vydrželi hodiny sledovat práci hasičů a natáčet si vše na mobily.

Ani samotné vrácení jeřábu na koleje nebylo nijak snadné, navijáky tanků se musely několikrát zastavit nebo dokonce stroj naklopit o kousek zpět, aby další hasiči mohli pod ním urovnat pražce. Krátce před polednem však kolos přece jen měkce dosedl na „podestlané“ pražce.

Jeřáb Gottwald GS 150.14 TR se svými parametry řadí mezi nejvýkonnější kolejové jeřáby v Evropě. Jeho konstrukce umožňuje manipulaci s břemeny, která dříve vyžadovala součinnost dvou jeřábů nebo jiné technologické řešení.