Železniční trať mezi Pardubicemi a Hradcem Králové.

Železniční trať mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Stošedesátkou do Hradce se na části trati pojede už v listopadu

  • 12
Správa železniční dopravní cesty dokončuje první úsek dvoukolejné tratě mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Hotový bude v říjnu, rychlost cestování se tak zvýší.

Až stošedesátikilometrovou rychlostí se budou lidé přepravovat vlakem mezi krajskými městy. Dráhy hodlají už za dva měsíce dokončit první úsek, který tuto rychlost umožní, a to mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem.

„Provoz v obou kolejích bude na tomto úseku zahájen 31. října. Drobné stavební práce budou pokračovat až do konce listopadu, ale už bez vlivu na dopravu. Na stavbě zbývá dokončit podchod v obci Čeperka a Pohřebačka, dále rekonstrukci mostů a trakčního vedení na první koleji,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Od listopadu by se tak doprava z Pardubic do Hradce Králové a zpět mohla zkrátit. Zatím sice jen kosmeticky o pár minut, i to by však mohlo cestující potěšit.

„Infrastruktura bude v novém úseku jízdu takovou rychlostí umožňovat, záleží na dopravci, jestli na trať nasadí soupravy, které na tomto krátkém úseku tuto rychlost dokážou vyvinout,“ sdělil Iliaš.

České dráhy v tom však problém nevidí, rychlé soupravy jsou údajně k dispozici.

„Na této trati již takové soupravy jezdí. Jsou to elektrické jednotky RegioPanter nasazené na trase v uplynulých letech, které mají maximální rychlost 160 kilometrů v hodině. Všech pět jednotek dodaných do východních Čech je určeno právě přímo pro trať Pardubice - Hradec Králové - Jaroměř,“ informoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Doplnil, že ve chvíli, kdy SŽDC povolí zvýšit rychlost na prvním úseku a zapracuje tuto rychlost do příslušných dokumentů pro provoz vlaků, mohou ji tyto soupravy využívat.

Zbývá tak jediná otázka, zdali na několikakilometrové trase budou České dráhy ochotné „zkoušet“ rychlost 160 kilometrů v hodině. Podle Šťáhlavského by to neměl být problém.

Vlaky zkrátí pobyt ve stanici

„Panter rychlost 160 kilometrů dosáhne i na relativně krátkém úseku, má ale přirozeně smysl, pokud pojede souvisle delší vzdálenost, takže využití takové rychlosti je pravděpodobnější u spěšných vlaků než u osobních zastávkových spojů. Ovšem i ty ji dosáhnout mohou,“ řekl mluvčí drah.

Už samotná možnost zvýšit rychlost má však svůj význam. Například na stabilitu jízdního řádu a návaznost přípojů, navíc význam modernizace tratě je hlavně ve druhé koleji, kdy nemusí vlaky čekat na protisměr ve stanici. Díky tomu se může zkrátit pobyt ve stanici.

Podle mluvčího Českých drah je přitom rychlost 160 kilometrů v hodině dnes v Evropě v oblasti osobní dopravy spíše slušný základní standard.

Nižší rychlosti se v podstatě využívají jen tam, kde to opravdu nejde postavit na vyšší rychlost, například menší oblouky v hustě osídlených oblastech nebo tam, kde to je skutečně příměstská trať s krátkou vzdáleností zastávek a s dálkovou dopravou se nepočítá.

V Evropě se dnes běžně modernizují tratě s provozem osobních vlaků dálkové dopravy na 200 až 230 kilometrů v hodině a nově budované tratě umožňují cestovat dokonce 350 kilometrů v hodině. „Takže 160 kilometrů mezi Pardubicemi a Hradcem je slušný evropský standard pro takovou trať,“ uzavřel Šťáhlavský.