Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turistů je už moc, vadí lidem z hřebčína v Kladrubech i Dolní Moravy

  8:13aktualizováno  8:13
Do nečekané situace se dostali krajští politici. Roky museli poslouchat, jak je region turisticky nejméně navštěvovaným v zemi. Nyní před nimi však leží opačný problém – lidé ze dvou atraktivních destinací si nahlas stěžují, že je příval turistů rozčiluje.

Koně mají pohodlí v opravených stájích. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Na jedno místo se jezdí za unikátními bělouši, na druhé zase hlavně na lyže či kola. Obě malé obce leží na úplně opačném konci Pardubického kraje, ale problémy mají trochu podobné. Obyvatelé Dolní Moravy unavují nápory turistů a bojí se, co bude dál. Obavy lidí z Kladrub nad Labem se slavným hřebčínem zase pramení z toho, že by po případném zařazení areálu na Seznam UNESCO obec zaplavilo nezvládnutelné množství turistů.

„Již dnes nemají v Kladrubech auta návštěvníků kde parkovat, na závody se musejí přivážet mobilní toalety, aby bylo alespoň základní sociální zázemí,“ uvedla starostka Kladrub a bývalá ředitelka hřebčína Lenka Gotthardová, která sice považuje zápis na seznam za přínos, hřebčín ani obec však na to prý nejsou připraveny.

„Už teď nám sem chodí hodně turistů, jako obec rozhodně žádnou propagaci dělat nemusíme. Pomohla by parkoviště mimo střed obce, hřebčín něco připravuje, ale všichni si nejradši zastaví ve středu obce,“ řekla.

Upozorňuje také na to, že přílišný turistický ruch ve stájích není vhodný ani pro koně, proto by bylo dobré změnit prohlídkové trasy. Obci by také zřejmě vzrostly náklady na úklid a likvidaci odpadů.

V Kladrubech s 320 obyvateli je jediná restaurace, Císařský hostinec v areálu hřebčína, hospodu přímo v obci majitel před časem zavřel a prodává zmrzlinu. Místní mají k dispozici jednu prodejnu potravin, ubytování nenabízí nikdo. Loni přitom vzrostla návštěvnost kladrubské a slatiňanské části hřebčína na 60 tisíc lidí za rok, před deseti lety byla zhruba poloviční. Se vstupem do UNESCO by se měla ještě zvýšit.

Kraj chce při rozvoji území možným problémům předejít. „Zadali jsme studii, která prověří možnosti rozvoje infrastruktury, a to jak dopravní včetně cyklotras, cyklostezek a pěších tras a samozřejmě parkování, tak v oblasti služeb pro cestovní ruch,“ uvedl náměstek hejtmana Roman Línek. Podle něj bude důležitá i navigace a napojení na další turistické cíle i návaznost na územní plány obcí. Dokument bude hotový do konce října.

Do UNESCO chce Česká republika zařadit kulturní krajinu hřebčína. Aby byla šance na úspěch co nejvyšší, byla v roce 2015 vyhlášena krajinná památková zóna Kladrubské Polabí, od května 2016 je oblast na seznamu evropsky významné lokality Natura 2000, která zahrnuje lužní les, areál hřebčína, louky a pastviny. To vše ale přineslo omezení pro rozvoj obce i jejich obyvatele.

Podle starostky Kladrub UNESCO obci nic moc nepřinese

Památkáři totiž musí schvalovat vzhled budov, například výměnu oken, střešní krytiny či umístění solárních panelů nebo podobu plotů. Kromě Kladrub spadá do zóny Kladrubské Polabí také Semín a Selmice, částečně i Řečany nad Labem. Podle Gotthardové navíc turistika v obci místním lidem příliš možností pro podnikání nepřinese, neboť velká část obyvatel je v důchodu a mnoho ostatních pracuje v hřebčíně. „Málokdo podniká, obec byla po staletí zvyklá, že lidé byli ve službě,“ míní starostka.

Šanci na nové příležitosti vidí v možném zápisu do UNESCO starosta blízkého Semína Jaroslav Trubač. „Pro nás to může být výhoda, přinese to našim občanům možnost nabízet ubytování nebo se uplatnit u podnikatelů,“ řekl Trubač. Shodou okolností právě ze Semína přitom pochází krajský radní pro turistický ruch René Živný. Podle něj se situace zbytečně dramatizuje.

„Myslím si, že většina hostů Kladrub přijede do obce na kole a nijak tak tamní ulice nezatěžuje. Ani z nějakého velkého přílivu turistů strach po možném zapsání do UNESCO nemám. Prohlídky hřebčína jsou už prakticky nyní plné, takže o moc více lidí nepřijede. Spíše si myslím, že se příliš nedaří spolupráce hřebčína a obecního úřadu,“ uvedl René Živný.

Dolní Moravu zaplavila po otevření areálu auta

Dolní Morava už řeší problémy, kterých se v Kladrubech zatím jen bojí. Tamní rychlý rozvoj udělal sice z obce atraktivní místo pro zimní i letní vyžití, ale na nápor lidí nejsou naprosto připravené tamní silnice.

„Automobilová doprava v letní i zimní sezoně působí v obci značné komplikace, není ani kde zaparkovat. Hejtmanství proto plánuje ve dvou etapách zajistit, že dosud slepá silnice procházející Dolní Moravou bude napojena na silniční síť z obou stran. Mělo by to ulevit přetíženým jednosměrkám k turistickým cílům.

„Silnice vedoucí od spodního parkoviště je jednosměrná. Naším cílem je její rozšíření na požadované parametry obousměrné komunikace. Součástí bude na většině úseku také chodník pro pěší, který zde v současné době chybí,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Druhá etapa, která by měla začít v roce 2019, zahrnuje rozšíření a další úpravy silnice v úseku od Hotelu Vista kolem stanice Horské služby, lanového parku a dále směrem k parkovišti a konečné autobusu. V létě navštíví středisko někdy i přes 7 000 návštěvníků za den.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stav nadjezdu je špatný, a proto město plánuje stavbu nové propojky k nemocnici.
Recept na zácpy v Pardubicích. Most u nemocnice se propojí s rychlodráhou

Zastupitelé Pardubic schválili opravu v Kyjevské ulici u nemocnice a propojení ulice s takzvanou rychlodráhou. Na opravu mostu, která nezačne dříve než v roce...  celý článek

Zákazník pojal nákup paprik velmi výběrově.
Samostatně oranžové papriky v obchodě neměli. Tak je muž vytahal z balíčků

Svérázný zákazník jednoho pardubického supermarketu si vyložil pojem „samoobsluha“ příliš doslovně. A to když se rozhodl, že chce nakoupit pouze oranžové...  celý článek

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic...
Místo nové trati do Pardubic stačí zavést spěšné vlaky, říká Chrudim

Vedení Chrudimi odmítá stavbu Ostřešanské spojky, která měla zrychlit cestování vlakem do Pardubic. Stavba nové trati je podle města zbytečně drahá a vysoký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.