Z kopců rozjeté nesprávně odstavené železniční vagony naplněný motoráček zcela rozdrtily. | foto: ČTK

Žena žádá odškodnění pět milionů 20 let po tragédii na trati u Krouny

  • 118
Markéta Chotěnovská z Poličky je jednou ze čtyř žen, které přežily železniční neštěstí u Krouny v roce 1995. Nyní žádá pět milionů korun jako odškodnění za újmu na zdraví.

Dvacet let po tragické železniční nehodě u Krouny, při níž zahynulo 19 lidí, má Markéta Chotěnovská z Poličky problém nastoupit do vlaku. Podle posudků z oboru psychiatrie a psychologie se její stav postupně zhoršil natolik, že nemůže chodit do práce, je v plném invalidním důchodu.

Čtyřicetiletá žena nyní žádá České dráhy a Správu železniční dopravní cesty o odškodnění. Dráhy namítají, že oběti neštěstí již odškodnění dostaly. Soudní líčení by se mělo konat u Krajského soudu v Hradci Králové ještě letos.

Za trvalé následky, které se jí po prožitém traumatu časem projevily, požaduje pět milionů korun. Částka podle jejího advokáta Alexandera Netta není nijak nadsazená. Výše odškodnění odpovídá bodovému ohodnocení podle vyhlášky.

„Jsou tam popsané jednotlivé druhy zranění, ke kterým došlo, včetně následků. Nechtěli jsme žalovat jinou újmu než tu, která v době podání žaloby podle právního předpisu existovala,“ říká brněnský advokát Alexander Nett.

Je těžce postižená, potřebuje průvodce

S fyzickými následky po nehodě se tělo Markéty Chotěnovské vyrovnalo lépe, po stránce duševní se ovšem s neštěstím nevyrovnala. Psychické potíže se začaly objevovat až po letech.

„Převažují u ní psychické následky, které se projevují obdobím, kdy paní Chotěnovská není orientovaná v prostoru a čase. Stav jsme dokládali lékařskými zprávami z urologie, interny, po vyšetření CT, neurologie. Všechny lékařské zprávy jsou aktuální k datu podání žaloby,“ uvedl k případu advokát, který už v minulosti řešil odškodnění dvou železničních nehod.

Kvůli přibývajícím zdravotním problémům ubývaly Markétě Chotěnovské síly na práci. Tím se pochopitelně krátil i přísun peněz. Po nenadálé smrti manžela řešila, jak se postarat o sebe a o své dvě nezaopatřené děti. Dnes má uznaný statut zvlášť těžkého postižení s potřebou průvodce.

Tragédie u Krouny

Devatenáct lidí zemřelo v sobotu večer 24. června 1995 při tragické srážce motorového vlaku a čtyř vagonů v Krouně na Hlinecku. Posunovač v Čachnově odpojil čtyři vagony plné dřeva a starého železa od soupravy, ačkoli se nepřesvědčil, zda jsou zajištěny proti posunu. Šlo o kolej s prudkým sklonem. Vagony ujely a narazily do osobního vlaku o pět kilometrů dál u obce Krouna. Následky byly strašné. Neštěstí přežili ve vlaku jen čtyři lidé, devatenáct jich zahynulo. Tragédii u Krouny připomíná pomník, kam v den výročí přicházejí příbuzní obětí neštěstí, které podle soudu zavinila celá série chyb zaměstnanců Českých drah.

„Pak se člověk musí nutně zeptat, když je kvůli nehodě invalidní, tak z čeho má žít? To je základní otázka, proč do toho procesu jdeme,“ dodává advokát.

Před dvěma lety podala žena a její právní zástupce na nástupnické organizace tehdejších Českých drah žalobu. Podle Markéty Chotěnovské ji dráhy tehdy neodškodnily.

České dráhy tvrdí opak. Odškodněni prý byli také přeživší. „V případě odškodnění zraněných a pozůstalých se postupovalo podle tehdy platného občanského zákoníku,“ říká mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Krátce po nehodě získali pozůstalí každé z obětí 20 tisíc korun na výdaje spojené s pohřbem. Podle drah šlo navíc o zálohovou platbu, která se v případě dalších nákladů doplácela.

Šanci na úspěch ve sporu zvýšil Ústavní soud

Pokud by i tak k nějakému odškodnění došlo, podle advokáta Markéty Chotěnovské by to rozhodně nebylo za trvalé následky podložené lékařskými zprávami v posledních letech. Šance na úspěch sporu se zvýšila poté, co nález Ústavního soudu v jiném sporu konstatoval, že v odůvodněných případech újma na zdraví, která byla způsobená a řádně neodškodněna, nemá vliv na běh promlčecí doby, která je jinak tříletá.

„Díky ústavnímu nálezu není problém v uplynulé době, podstatou problému je právní nástupnictví. Tehdejší České dráhy se rozpadly na celou řadu subjektů, které jsou právně zodpovědné. Až poté se bude soud vypořádávat se samotným nárokem odškodnění,“ vysvětluje Alexander Nett.

Někdejší státní podnik se rozdělil na dvě nástupnické organizace - státní podnik vlastnící koleje a akciovou společnost, která zajišťuje dopravu. Soudní líčení není ještě nařízené, ale proběhnout by mělo u Krajského soudu v Hradci Králové ještě letos.

„Do konce roku nepochybně. Vzhledem k tomu, že nám soud poslal vyjádření protistran, odhaduji líčení na září, nebo říjen. Může to být relativně velmi krátký proces,“ uvedl advokát.