Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, vlak projíždějící...

Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, vlak projíždějící Opatovicemi nad Labem (24.7.2013). | foto: Michal Klíma, MAFRA

Na Hradec pojedou vlaky rychlostí až 160 kilometrů. Ale dřív si postojí

  • 9
Firma Skanska od června buduje druhou kolej na trati Pardubice - Hradec Králové. Stavba za téměř 800 milionů ale nabrala zpoždění, a tak vlaky nebudou jezdit v nejméně vhodný termín na začátku září.

U železniční stanice Stéblová mohou cestující na trati Pardubice - Hradec Králové už přes měsíc sledovat stavební ruch. Buduje se tam druhá kolej, která umožní vlakům jezdit mezi oběma krajskými městy až 160 kilometrů v hodině.

Zatím se stavba za 770 milionů korun na jízdním řádu nijak dramaticky neprojevila. Mělo se tak stát během prázdnin, kdy bývá hlad cestujících po cestování vlakem nižší. Jenže se tak nakonec nestane.

"Stavba bohužel nabrala kvůli dodržení technologických procesů zpoždění. Výluka se tak během července ani srpna konat nebude," uvedl Luboš Bubák z krajského ředitelství Českých drah.

Zpomalení prací však bude mít za následek vypuknutí totální výluky, kdy po trati neprojede ani jeden vlak, snad v tu nejméně příhodnou chvíli na začátku školního roku.

"Nepřetržitou výluku na trati Pardubice - Hradec Králové máme naplánovanou mezi 1. až 10. zářím. V těch dnech budou vlakovou dopravu nahrazovat autobusy," doplnil Luboš Bubák.

Ovšem ani tím nebudou potíže cestujících na využívané železnici končit. V dalších dnech totiž bude platit speciální jízdní řád. "To se bude týkat období mezi 11. až 18. zářím. Ovšem další velká výluka bude poté plánovaná až na květen 2015. Jinak se bude stavět tak, aby se dalo po trati jezdit," říká Bubák.

Až práce v říjnu 2015 skončí, bude mezi městy železniční dvoukolejka, která významně vylepší vlakové spojení.

Rychlost se zvýší o 40 kilometrů za hodinu

"Účelem stavby je vybudovat v celém úseku druhou kolej a rekonstruovat kolej stávající s cílem dosažení rychlosti 160 kilometrů v hodině i pro klasické soupravy," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš s tím, že momentálně se na trati jezdí maximálně 120 kilometrů v hodině.

To ale nebude vše. Stavět se nebude jen přímo v kolejišti. V plánech jsou i další stavby, které zvýší pohodlí cestujících.

"Zhruba jeden kilometr směrem na Pardubice postavíme novou zastávku Opatovice nad Labem tak, aby byla blíže centru obce a místní části Pohřebačka," říká Milan Svatoň, projektový manažer ze společnosti Skanska.

Nová trať

Od června 2014 do října 2015 se bude druhá kolej budovat na osm kilometrů dlouhém úseku mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem. Stavba vyjde na 770 milionů korun a provede ji firma Skanska. Až skončí, vlaky budou moci jezdit v úseku rychlostí 160 kilometrů v hodině. Po roce 2015 by se mělo pokračovat v úsecích Rosice nad Labem - Stéblová a Hradec Králové - Opatovice.

Z jeho slov navíc plyne, že se počítá i s budováním protihlukových stěn nebo bezbariérových nástupišť.

"Samozřejmostí je snížení negativních vlivů železniční dopravy na obyvatelstvo a zvýšení dostupnosti dopravy pro osoby se sníženou pohyblivostí. Pro lepší přístup cestujících vybudujeme v zastávkách Čeperka a Opatovice nad Labem dva nové podchody," dodává Milan Svatoň.

Zatím se nedá odhadnout, zda po nové trati, kterou každý den využívají tisíce lidí k přesunu z jednoho města do druhého za prací či školou, bude jezdit více vlaků než nyní.

"Četnost vlakových spojů je spíše věcí jednotlivých dopravců a dopravní politiky státu," dodal Marek Illiaš.

První etapa stavby se týká zhruba osm kilometrů dlouhého úseku mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem. Ale stavět se bude časem i přímo u krajských měst. Po dobu stavby se bude úseky jezdit jen 50kilometrovou rychlostí.

"Zahájili jsme přípravu modernizace navazujících úseků Opatovice nad Labem - Hradec Králové a Rosice nad Labem - Stéblová. Stavba těchto dalších úseků dvoukolejky se předpokládá po roce 2015," doplnil Marek Illiaš s tím, že na stavbu výrazně přispěje Evropská unie.