Královský nástroj v chrámu Nalezení svatého Kříže v Litomyšli stále nehraje.

Královský nástroj v chrámu Nalezení svatého Kříže v Litomyšli stále nehraje. | foto: František Renza

Draze opravené varhany v Litomyšli dál mlčí. Spor je o to, proč

  • 2
Opravené varhany v obnoveném chrámu Nalezení svatého Kříže v Litomyšli měly zaznít už na operním festivalu Smetanova Litomyšl loni v červnu. Nestihlo se to. Jenže práce varhanářů nabrala takový skluz, že je lidé neuslyší dokonce ani při letošním ročníku.

Obnova barokního chrámu v Litomyšli se mimořádně povedla. Když si v létě roku 2014 lidé poprvé mohli prohlédnout zmrtvýchvstání této památky, obdivovali nejenom restaurátorské práce, ale i vkusné úpravy architekta Marka Jana Štěpána.

Varhany tehdy chyběly. Nyní na kůru už jsou, ale koncertovat na nich není možné, přestože za jejich opravu už město zaplatilo z peněz Unie přes deset milionů korun.

Varhanáři tvrdí, že je nemohou naladit dříve než v polovině letošního roku. Radní soudí, že jim nezbývá, než věřit odborníkům a doufat, že to dopadne dobře. Uznávaný varhaník Jaroslav Tůma ale tvrdí, že firma, která zakázku získala díky nejnižší nabídnuté ceně, neříká městu pravdu.

Jeden důvod pro velké zpoždění je jasný. Varhany se obvykle do zrekonstruovaných objektů vrací až poté, co stavba vyschne, to ale v Litomyšli nešlo.

Přeladění nestihli dokončit

„Podmínky dotačního titulu vyžadovaly návrat varhan do kostela ve stanoveném termínu,“ uvedl vedoucí Oddělení rozvoje Městského úřadu Litomyšl Antonín Dokoupil.

Město počítalo s tím, že varhany budou s ohledem na změny mikroklimatu v chrámu třikrát přeladěny. První přeladění ale varhanáři do konce roku nestihli dokončit.

„Jestli měly být varhany naladěny už před půl rokem, tak to prostě nevyšlo. Nestihlo se to. Kostel se rychle ochladil, provádět přelaďování při teplotě pod patnáct stupňů nejde,“ uvedl varhanář ze společnosti Organa Antonín Kadeřábek.

Dalším důvodem zpoždění je podle firmy i postupná instalace panelů výstavy Andělé na kůru, která ovlivňuje akustiku.

Varhaník Jaroslav Tůma ale na serveru Opera plus označil trojí přeladění za nesmysl. Podle něj buď varhany dosud nebyly vůbec dokončeny a firma jen mlží, anebo dokončeny byly, ale nyní se opět celé znovu předělávají.

Stejně tak podle něj nemohou panely z výstavy komplikovat práci varhanářů. „Každý jednotlivý instalovaný panel sice může akustiku trochu ovlivnit, v tomto konkrétním případě ale spíše k lepšímu,“ napsal Tůma. Kadeřábek nechtěl jeho výroky komentovat.

Město patrně nedokáže posoudit, na čí straně je pravda. „Když jsem chtěl slyšet názor jiného varhaníka, dva jsem oslovil a uslyšel jsem vždy stejnou odpověď. Že se nebudou vyjadřovat k práci jiného varhaníka, protože se to nedělá,“ uvedl místostarosta Litomyšle Michal Kortyš.

„Nechceme odevzdat nástroj, který nebude znít dokonale. V polovině roku ale bude nástroj naladěn. Je to na dobré cestě,“ uvedl Antonín Kadeřábek.