Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový sjezd zkrátí cestu do Chrudimi, dostavba obchvatu je odložena

  11:16aktualizováno  11:16
Stavbaři měli příští rok začít dokončovat obchvat Chrudimi až za Slatiňany. Místo toho musí čekat. Kvůli neplatnému posudku vlivu stavby na životní prostředí není jasné, kdy začnou stavět. Řidiči nyní dostanou jen malou náplast, nový sjezd do Chrudimi.

Toto je jedno z rizikových míst na obchvatu Chrudimi. | foto: HZS Pardubického kraje

Řidiči jedoucí do Chrudimi od Pardubic budou moci už v pátek odpoledne poprvé využít nový sjezd, který vznikl na obchvatu u Medlešic a zkrátí cestu do středu města.

Silnice s kruhovou křižovatkou měla zjednodušit cestování místních obyvatel, teď s sebou přináší riziko, že do Chrudimi přivede znovu část kamionů, a to nikoli na chvíli, ale na pár let. Dostavba obchvatu je totiž odložena na neurčito. Starý ekologický posudek na stavbu odmítá brát Evropská unie vážně a bez nového na akci nedá peníze.

„Když se řešila tato část obchvatu, nic nenasvědčovalo tomu, že stavba nebude pokračovat. Nejmenovaná ministerstva ale pokazila vše, co pokazit mohla, tak se minimálně na dva roky zastavila možnost kontinuální výstavby obchvatu,“ uvedl starosta Chrudimi Petr Řezníček.

Když premiér Bohuslav Sobotka loni v prosinci přijel na slavnostní otevření první části obchvatu Chrudimi, sliboval, že problém se starými ekologickými audity, které Unie odmítá akceptovat, vláda vyřeší.

Ministerstva dopravy i životního prostředí ale špatně odhadla vývoj situace. Vládě se nepodařilo přesvědčit Brusel, aby se v Česku mohlo stavět podle starých posudků vlivu na životní prostředí (EIA) a pro dostavbu obchvatu Chrudimi je nutné udělat nový. Ten původní pochází z roku 1996.

I poloviční obchvat pomohl městu víc, než se čekalo

„Uvědomte si prosím, že tady investujeme peníze německých, francouzských, britských, belgických, holandských a dalších daňových poplatníků, ne tedy naše peníze, a že je prostě potřeba dodržovat pravidla, která má Unie nastavena,“ řekl k tomu v parlamentu ministr životního prostředí Richard Brabec.

Zpracování nového posudku znamená zdržení minimálně rok, ale to je ta nejoptimističtější varianta. I poloviční obchvat Chrudimi však už pomohl městu víc, než se čekalo. Ulice jsou ucpané jen v dopravní špičce. Zdržení dostavby za Slatiňany je hodně nepříjemné, ale katastrofa to není. Čekání postihne nejvíc obyvatele čtvrti Vlčí hora a sousedních Slatiňan.

Nový posudek s největší pravděpodobností potvrdí původní trasu. Půjde o docela nudnou silnici vedoucí mezi poli dlouhou 4,5 kilometru.

„V lokalitě se nevyskytuje žádný modrásek nebo kuňka žlutobřichá, která by měla způsobit, že EIA dopadne v neprospěch stavby,“ uvedl starosta Chrudimi Petr Řezníček.

Dodal, že město se bude snažit pomáhat Ředitelství silnic a dálnic s přípravou akce a bude tlačit na to, aby posudek byl co nejdříve. Výkupy pozemků se rozjely slušným tempem, za tři měsíce už Ředitelství silnic a dálnic vykoupilo tři desítky parcel mezi Chrudimí a Slatiňany.

Nový obchvat přinesl kromě úlevy pro řidiče i jedno nové problematické místo. Je jím křižovatka na vyústění obchvatu na silnici I/17 na Vysoké Mýto. Řidiči jedoucí od Tří Bubnů, kteří chtějí přejet hlavní silnici z Chrudimi na Hrochův Týnec a zamířit na obchvat, totiž čas od času nedávají přednost v jízdě. Město prosadilo na křižovatku stopku, ale po nedávné nehodě se ukazuje, že ani to nemusí stačit. Místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček by zpomalil auta. „Byl bych pro, aby na hlavní silnici platila v tomto úseku padesátka,“ uvedl.

Odložení obchvatu nepotěší ani cyklisty. Cyklopruhů na hlavním průtahu Chrudimí se dočkají až po dokončení celého obchvatu města. Uvedl to na městském webu Martin Klimek, vedoucí odboru dopravy Městského úřadu v Chrudimi.

„Zásadní otázkou je snížení šířky jízdních pruhů ve prospěch cyklistů. Což je možné až po vymístění těžké nákladní dopravy z městského komunikačního okruhu díky dokončení celého východního obchvatu města,“ uvedl Klimek.

Nový sjezd ze silnice I/37 do Chrudimi

Nový sjezd ze silnice I/37 do Chrudimi





Hlavní zprávy

DAGOLD Hlinsko s. r. o. - David Sajfr
Řidič autobusu

DAGOLD Hlinsko s. r. o. - David Sajfr
Pardubický kraj
nabízený plat: 19 000 - 26 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.