Mizející strážní domky na Svitavsku.

Mizející strážní domky na Svitavsku. | foto: Radek Latislav, 5plus2.cz

Vechtrovny od tratí pomalu mizí. Na Pardubicku jich letos padne devatenáct

  • 7
Není to ještě tak dlouho, co strážní domky známé jako vechtrovny patřily neodmyslitelně ke každé železniční trati. Dnes rychle ubývají. Jen letos jich na Pardubicku zmizí devatenáct.

Pár rozbitých cihel a pálených tašek, čerstvě uježděná hlína od těžké techniky, na spáleništi doutnající dřevěné trámy a zbytek betonové zídky u kolejí na 223. kilometru železniční trati Brno - Česká Třebová. Tak vypadá místo u železničního přejezdu v Hradci nad Svitavou, kde ještě před pár týdny stál strážní domek, který byl postaven spolu s tratí na Brno.

Další čtyři rozebírá demoliční firma kousek od hradecké zastávky. Někteří místní obyvatelé demolice přízemních domků odsuzují i kvůli tomu, že při modernizaci železničního koridoru byla velká většina alespoň částečně opravena a kvůli hluku osazena novými protihlukovými okny.

„Je to mrhání peněz,“ říká Juro Kováč, který bydlí nedaleko.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) do zastaralých nemovitostí z konce 19. století investovat nechce, natož je prodávat do soukromého vlastnictví. Objekty se totiž nacházejí v ochranném pásmu dráhy, pro které platí přísnější režim.

„Jejich umístění a původní stavební účel navíc nikdy nebyl přizpůsoben a určen pro bydlení a rekreaci či jiné soukromé využití. V jejich blízkosti bychom například museli stavět protihlukové zdi či instalovat jiná zařízení k eliminaci hluku projíždějících vlaků,“ uvádí mluvčí státní organizace Marek Illiaš.

Starosta Hradce nad Svitavou Kamil Pavliš si ještě vzpomíná na dobu, kdy domky byly obydlené. „V domku u přejezdu ke státní silnici bydlel pán, co dřív pracoval u drah, ale už je po smrti. Jeho manželka, než aby tam bydlela sama, využila před dvěma lety možnosti a odešla bydlet do obecního penzionu. Ty ostatní jsou prázdné možná už osm let,“ říká starosta.

Vechtrovny, které patřily ke koloritu trati již od roku 1849, obci chybět nebudou. „Musím říct, že ne, protože na druhou stranu nám ty domky Hradec hyzdily. Některé z nich byly hodně vybydlené a v dezolátním stavu,“ popisuje skutečný stav Kamil Pavliš.

Cihly a dřevo si mohou místní rozebrat

Navíc lidé mají možnost přijít levně ke stavebnímu materiálu. Obci, v jejímž katastru domky stojí, SŽDC v oznámení nabízí cihly nebo dřevo na otop, které v případě zájmu dají dělníci bokem a lidé si materiál budou moci odvézt.

V Pardubickém kraji zmizelo od roku 2015 deset strážních domků. Správce dráhy má letos v plánu zbourat na východě Čech dohromady devatenáct domků za zhruba tři miliony korun. O plošnou likvidaci ale nepůjde. Každý případ se posuzuje individuálně. „V případě, že nájemníci plní své povinnosti a domek nevyžaduje nepřiměřené investice do údržby, smlouvy prodlužujeme,“ dodává Illiaš.

Strážní domky byly původně určeny k řízení provozu dráhy. Zaměstnanci v nich konali službu při ovládání návěstidel, přejezdů a výhybek. Sloužily zároveň jako služební byty.