"Větší zatíženost silnic bude mít nutně za následek i zvýšení počtu tragických dopravních nehod, nejen já odmítám počítat další mrtvé na silnicích Pardubického kraje," řekl Roman Línek, kterému přijde nedomyšlené dříve opravovat D1, a posílat tak divoce tisíce kamionů přes nevyhovující silnici.
Ačkoliv má Línek pravdu v tom, že kolony ve Vysokém Mýtě či Litomyšli se budou od podzimu tvořit častěji, dopravní expert z ČVUT Martin Höfler situaci tak tragicky nevidí. Vše prý závisí na harmonogramu a organizaci oprav D1.
"Pokud dopravní omezení dálnici fatálně neucpou, nebudou mít řidiči důvod D1 nevyužít," říká Höfler. Dokončená R35 by podle něj byla lepší variantou, ale začátek rekonstrukce dálnice Praha-Brno oceňuje. "S opravou D1 není možné čekat donekonečna," dodal.
Silnice I/35, kterou se řidiči mohou snažit využít, aby se vyhnuli kolonám na rozestavěné dálnici, kapacitně nedostačuje a vede skrz centra některých měst.
Litomyšl a Vysoké Mýto zaplní automobily
Vysoké Mýto už nyní trápí každodenní kolony. Jeho starosta Miloslav Soušek je postupem ministerstva rozhořčen. "Je to naprostá zhůvěřilost, už teď se lidé velice obtížně dostávají z jedné strany města na druhou," řekl Soušek. Vysoké Mýto je vytíženou silnicí totiž doslova rozpůleno.
Ve Vysokém Mýtě hledají ve spolupráci s ŘSD technické řešení, jak průjezd městem učinit plynulejší a pro lidi snesitelnější. "Jednáme hlavně o přidání světelných křižovatek a kruhových objezdů," řekl starosta Soušek. Nevylučuje, že semafory navíc by mohly dopravě ve městě i uškodit a silnici v některých časech ucpat. Zároveň doufá, že celkový výsledek bude pozitivní.
Problémy čekají i v Litomyšli. Po silnici I/35 jí každý den projíždí až 25 tisíc aut, které ucpávají město. "Cestu do Mýta nebo Hradce Králové jedeme v podstatě v jednolité koloně," uvedl litomyšlský starosta Michal Kortyš.
Zvýšeného provozu ve městě se obává, zároveň to bere jako fakt, proti kterému nemůže nic dělat. "Je škoda, že nepočkali až bude hotová I/35. Lidé se budou muset obrnit velkou trpělivostí. Doufám jen, že opravu dálnice zvládnou rychle a dopravní omezení budou taková, aby řidiči využívali silnici přes Litomyšl co nejméně," dodává Kortyš.
Opravy dálnice D1 začnou v říjnu a pokračovat budou minimálně do roku 2018.