Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Průšvih Pardubic je doprava, shodují se kandidáti. Fiaskem jsou dotace

  7:59aktualizováno  7:59
Do voleb jde v Pardubicích sedmnáct stran a hnutí. Podle všeho budou slibovat hlavně zlepšení dopravy. Lídři slibují nové parky i větší tlak na stavbu obchvatu.

Dopravu v Pardubicích občas postihne kolaps. Strany a hnutí slibují, že to zlepší. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Doprava, smysluplné využití evropských dotací a náprava nedostatku míst k odpočinku. Přestože volební kampaň pro boj o radnici začne až za několik týdnů, už nyní je jasné, že na billboardech a letácích budou kandidáti na radnici slibovat nápravu právě těchto bolestí krajského města.

Nikdy v historii města se přitom do boje o radnici nehlásilo tolik stran jako letos. Svůj podíl na tom má i fakt, že vládnoucí Sdružení pro Pardubice pod vedením primátorky Štěpánky Fraňkové prodělalo částečný rozklad a odcházející členové se objevili v nově založených hnutích.

Nové je hnutí Pardubice pro lidi, které loni založili někteří starostové pardubických městských obvodů, zvolení v roce 2010 na kandidátce Sdružení pro Pardubice. Jak současní politici, tak nováčci se přitom na základních tématech, jež je třeba zlepšit, shodují.

1.Doprava v Pardubicích kolabuje

Nováčkem ve volbách je například lídr ČSSD Vladimír Ninger. "Doprava v Pardubicích je zcela jasná záležitost, kterou je třeba začít rychle řešit. Měli bychom zřizovat ty komunikace, které jsou v gesci samosprávy, kromě toho by se měla na okraji města stavět záchytná parkoviště," říká Ninger.

Jenomže vyřešit dopravu ve městě znamená především vystavět obchvaty, konkrétně v krajském městě už léta chybí takzvaný severovýchodní obchvat neboli spojnice Polabin s Dubinou.

A obchvaty jsou v moci státu, nikoliv měst. "Přesto nejsou komunální politici bezmocní. Je třeba na to jít přes lobbisty, byť to je dneska v podstatě sprosté slovo. A také se vyplatí sledovat, kam chce kraj investovat peníze," dodal další nováček na komunální kandidátce Jiří Janků, lídr nyní opoziční ODS. V takovém případě by se podle lídra ODS mohlo město potřebných obchvatů brzy dočkat.

2.Město neumí čerpat peníze z Evropské unie

Co mají však lidé na radnici plně ve své moci, je využívání evropských dotací a peněz z dalších fondů. Tady má za sebou krajské město velmi tristní volební období.

Oprava takzvaného přednádraží neboli prostoru mezi vlakovým a autobusovým nádražím skončila fiaskem, oprava sokolovny k tomu v těchto dnech nemá daleko, alespoň co se týká čerpání evropských peněz.

Doslova na poslední chvíli se podařilo vybrat peníze alespoň na opravu dvou městských parků. "Dotace do roku 2020 je třeba vyčerpat na sto deset procent. A to je třeba připravit, aby se nestalo to, co známe: že se cosi rozhodne, pak to nejde změnit, a proto se to ani nezačne budovat," říká Janků.

Martin Charvát, ředitel Rozvojového fondu, který je lídrem hnutí ANO, říká, že podobné problémy jsou způsobeny také tím, že město nemá pořádnou koncepci rozvoje, a proto není na co čerpat dotace.

3.Nepřibývají místa k odpočinku

Podle současných volebních slibů oslovených politiků by se voliči mohli dočkat nových rekreačních a relaxačních zón. Znamenalo by to však, že se novým šéfům města podaří skloubit řešení uvedených potíží: vytvořit koncepci dopravy, vytipovat relaxační zóny a na vše připravit tak kvalitní projekty, že nebudou problémy s následným čerpáním dotací.

"Pro mě osobně je vytvoření takové koncepce na prvním místě," uvedl Ninger.

Poté, co začala ČSSD slibovat investice do městských lesů, probralo se i vedení města. Například ve čtvrtek se primátorka Štěpánka Fraňková pochlubila novou koncepcí městských lesů, která počítá s novými relaxačními místy.

"Celý materiál je výsledkem několikaměsíční práce odboru hlavního architekta ve spolupráci s odborem životního prostředí a dalšími externími odborníky," uvedla Fraňková.

Volby v Pardubicích

Současná koalice:

Sdružení pro Pardubice, ČSSD, Pardubáci, TOP 09

Strany, které jdou do voleb:

 Do voleb jde 17 seskupení: Sdružení pro Pardubice, ČSSD, Pardubáci, TOP 09, KSČM, ODS, ANO, Pardubice pro lidi, Soukromníci, Koalice pro Pardubice, Patrioti Pardubic, Strana zelených, Zemanovci, "Naše Pardubice - Nechceme vám vládnout, chceme s vámi spolupracovat", Úsvit, Domov, Svobodní

Kdo také kandiduje:

hokejista Vladimír Martinec, fotbalista Luboš Kubík nebo ředitelka Služeb Lea Tomková

Výsledky minulých voleb

V roce 2010 vyhrála v Pardubicích volby ČSSD s 22,19 procenta hlasů a 11 křesly v devětatřicetičlenném zastupitelstvu. Druhé Sdružení pro Pardubice (SPP) získalo devět mandátů, ODS sedm, sdružení Pardubáci pět, KSČM čtyři a TOP 09 tři.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Snímky, které dala policie k dispozici při pátrání po útočnících.
Policie hledá dva útočníky, kteří ve Svitavách surově napadli muže

Policisté žádají o pomoc při identifikaci útočníků, kteří ve Svitavách velmi nevybíravě napadli mladého muže. Veřejnosti proto předkládá fotky, na kterých jsou...  celý článek

Obnovené nápisy na radnici v Brandýse nad Orlicí. Vpředu starosta Petr Řehák.
Restaurátorky vybraly barvy pro nápisy jen podle černobílých fotek

Mezi zmizelé krásy města v Brandýse nad Orlicí patřila zaniklá výzdoba interiéru radnice. Předsálí a obřadní síň totiž prošly na přelomu sedmdesátých a...  celý článek

Martin Charvát, Dušan Salfický a Petr Čáslava.
Politici pomáhají se skřípěním zubů těžce zadluženému Dynamu

Dynamo Pardubice je v těžké finanční situaci. Z jednání zastupitelů vyplynulo, že klub má dluhy v celkové výši 72 milionů. Politici přitom schválili záměr dát...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.