Letecký pohled na vlakové nádraží v Pardubicích, které se má dočkat modernizace.

Letecký pohled na vlakové nádraží v Pardubicích, které se má dočkat modernizace. | foto: Michal Klíma

Miliardy pro pardubické nádraží. Vznikne nové nástupiště i zastávka

  • 47
V Pardubicích by se mohla za tři roky rozjet velká investice, která zcela promění hlavní nádraží. Vznikne nové nástupiště, vyroste čtrnáct set metrů protihlukových zdí, postavena bude i nová železniční zastávka Pardubice-centrum.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pokračuje v přípravách na modernizaci pardubického nádraží. Podle údajů, které zveřejnila při projednávání vlivu stavby na životní prostředí, v Pardubicích například vyroste čtrnáct set metrů protihlukových zdí, které budou vysoké až čtyři metry. Obnova by měla stát více než tři miliardy korun.

Oproti původním plánům z projektu modernizace pardubického železničního uzlu vypadlo prodloužení podchodu až na jižní stranu kolejiště. Ale jinak se na stavbě, kterou bude platit Unie, šetřit nebude.

Na pardubickém nádraží přibude páté nástupiště, samozřejmostí budou eskalátory z příjezdového podchodu na nové i současná nástupiště, která se opraví. Kompletně bude vyměněno nové trakční vedení, součástí stavby bude i příprava zastávky Pardubice centrum, která bude ale dokončena a zprovozněna až při stavbě takzvané Ostřešanské spojky.

„Modernizace železničního uzlu Pardubice se nachází ve stupni dokončované přípravné dokumentace s předpokládaným začátkem výstavby v roce 2019 do roku 2021,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Projektanti navrhli protihlukové stěny o celkové délce 1 409 metrů a výšce tři až tři a půl metru. Dvěstěmetrový úsek u Hlaváčovy ulice budou chránit bariéry dokonce vysoké čtyři metry, ale ani to nebude stačit a investor musí pro jednu bytovku v ulici U Marka provést další protihluková opatření. Vznikne i nový provozní objekt s regionálním dispečerským pracovištěm. Vlaky budou moci projíždět železniční stanicí rychlostí až 160 kilometrů v hodině, zatímco nyní nesmí překročit stokilometrovou rychlost.

Ostřešanská spojka zlepší spojení s Chrudimí

Zároveň s modernizací pardubického železničního uzlu by mohla začít i stavba nové tratě do Chrudimi, Ostřešanské spojky, která za více než dvě miliardy podstatně zrychlí cestování mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Vlaky zatím z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízda úvratí by měla zmizet, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať -Ostřešanská spojka - a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi. Železničáři počítají s tím, že na novém úseku by jezdil bezmála dvojnásobný počet souprav.

A velkým plusem bude nová zastávka Pardubice centrum umístěná mezi podjezdem ulic Jana Palacha a ulicí 17. listopadu. SŽDC předpokládá, že stavba bude dokončena v roce 2022.

Termín opravy nádražní budovy jasný není

Naopak jasné není, kdy a jakým způsobem se dočká obnovy samotná budova pardubického nádraží. SŽDC, která objekty převzala letos od Českých drah, ji plánuje.

„V blízké době si necháme zpracovat stavebně technický a historický průzkum stávajícího stavu nádražní budovy zahrnující i kompletní digitální zaměření a architektonickou studii rekonstrukce obvodového pláště. Stále však prověřujeme všechny dostupné podklady,“ uvedl Illiaš.

Rekonstrukce podle něj bude stát stovky milionů korun, a je proto nezbytné získat i na tuto akci peníze z Evropské unie.