Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miliardy pro pardubické nádraží. Vznikne nové nástupiště i zastávka

  11:27aktualizováno  11:27
V Pardubicích by se mohla za tři roky rozjet velká investice, která zcela promění hlavní nádraží. Vznikne nové nástupiště, vyroste čtrnáct set metrů protihlukových zdí, postavena bude i nová železniční zastávka Pardubice-centrum.

Letecký pohled na vlakové nádraží v Pardubicích, které se má dočkat modernizace. | foto: Michal Klíma

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pokračuje v přípravách na modernizaci pardubického nádraží. Podle údajů, které zveřejnila při projednávání vlivu stavby na životní prostředí, v Pardubicích například vyroste čtrnáct set metrů protihlukových zdí, které budou vysoké až čtyři metry. Obnova by měla stát více než tři miliardy korun.

Oproti původním plánům z projektu modernizace pardubického železničního uzlu vypadlo prodloužení podchodu až na jižní stranu kolejiště. Ale jinak se na stavbě, kterou bude platit Unie, šetřit nebude.

Na pardubickém nádraží přibude páté nástupiště, samozřejmostí budou eskalátory z příjezdového podchodu na nové i současná nástupiště, která se opraví. Kompletně bude vyměněno nové trakční vedení, součástí stavby bude i příprava zastávky Pardubice centrum, která bude ale dokončena a zprovozněna až při stavbě takzvané Ostřešanské spojky.

„Modernizace železničního uzlu Pardubice se nachází ve stupni dokončované přípravné dokumentace s předpokládaným začátkem výstavby v roce 2019 do roku 2021,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Projektanti navrhli protihlukové stěny o celkové délce 1 409 metrů a výšce tři až tři a půl metru. Dvěstěmetrový úsek u Hlaváčovy ulice budou chránit bariéry dokonce vysoké čtyři metry, ale ani to nebude stačit a investor musí pro jednu bytovku v ulici U Marka provést další protihluková opatření. Vznikne i nový provozní objekt s regionálním dispečerským pracovištěm. Vlaky budou moci projíždět železniční stanicí rychlostí až 160 kilometrů v hodině, zatímco nyní nesmí překročit stokilometrovou rychlost.

Ostřešanská spojka zlepší spojení s Chrudimí

Zároveň s modernizací pardubického železničního uzlu by mohla začít i stavba nové tratě do Chrudimi, Ostřešanské spojky, která za více než dvě miliardy podstatně zrychlí cestování mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Vlaky zatím z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízda úvratí by měla zmizet, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať -Ostřešanská spojka - a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi. Železničáři počítají s tím, že na novém úseku by jezdil bezmála dvojnásobný počet souprav.

A velkým plusem bude nová zastávka Pardubice centrum umístěná mezi podjezdem ulic Jana Palacha a ulicí 17. listopadu. SŽDC předpokládá, že stavba bude dokončena v roce 2022.

Termín opravy nádražní budovy jasný není

Naopak jasné není, kdy a jakým způsobem se dočká obnovy samotná budova pardubického nádraží. SŽDC, která objekty převzala letos od Českých drah, ji plánuje.

„V blízké době si necháme zpracovat stavebně technický a historický průzkum stávajícího stavu nádražní budovy zahrnující i kompletní digitální zaměření a architektonickou studii rekonstrukce obvodového pláště. Stále však prověřujeme všechny dostupné podklady,“ uvedl Illiaš.

Rekonstrukce podle něj bude stát stovky milionů korun, a je proto nezbytné získat i na tuto akci peníze z Evropské unie.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stav nadjezdu je špatný, a proto město plánuje stavbu nové propojky k nemocnici.
Recept na zácpy v Pardubicích. Most u nemocnice se propojí s rychlodráhou

Zastupitelé Pardubic schválili opravu v Kyjevské ulici u nemocnice a propojení ulice s takzvanou rychlodráhou. Na opravu mostu, která nezačne dříve než v roce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Pardubický kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Předčasné parlamentní volby. (26. října 2013)
Nejčastější téma parlamentních voleb? Podle krajských lídrů doprava

Za tři měsíce se konají parlamentní volby. O deset mandátů z celkových 200 se bude bojovat v Pardubickém kraji. Jaké jsou podle lídrů stran největší problémy v...  celý článek

Děsivá nabídka módních řetězců
Děsivá nabídka módních řetězců

Kde najdete to nejhorší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.