Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autu na plyn vybuchla při čerpání nádrž, exploze zranila obsluhu stanice

Při tankování stlačeného zemního plynu (CNG) na čerpací stanici u Janova na Svitavsku vybuchla odpoledne tlaková nádrž automobilu. Jeden člověk byl lehce zraněn, exploze poničila celkem tři vozy a část zařízení stanice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J50a13n 38K87r20p79e46c 5556403974982

dat si bombu pod prdel a jeste za to zaplatit muze jen pitomec...

+2/−8
5.5.2016 8:56
Foto

M46i75l62a60n 57S68o20u17š56e80k 9596567341122

v originální německé tovární zástavby systému CNG - nějak této kombinaci slov nerozumím...

+1/−1
5.5.2016 1:12

M27a75r73t21i60n 93M55r23k74v95i97č70k23a 7521726924827

Mám originální CNG v Passatu z eoku 2009 , najeto mám 220 tis km a naprostá spokojenost. Spotřeba 3,6 až 4,0 kg/100 km. je to ekonomicé i ekologické.

0/0
8.5.2016 14:34

M29i65c57h50a74e57l 32K19o80n79e71č44n48ý 6892553149849

Fyzikální výbuch jsem zažil při jedné hodině fyziky na průmce, ale už si fakt nepamatuji z čeho jsem tu kouli chytil;-)

+2/0
4.5.2016 21:37
Foto

J92i13ř71í 44R79o13h53a32n 5104658627855

„Došlo k fyzikálnímu výbuchu..." To je pěkné slovní spojení. Znám hodně druhů výbuchů, třeba já jsem párkrát vybuchl smíchy, několikrát jsem vybouchl při zkoušení u tabule, a taky mi párkrát vybouchlo rande, ale "fyzikální výbuch" slyším poprvé. Jsem zvědavý, jestli se to mezi novináři uchytí jako třeba výraz "etnický Čech".

Škoda že se toho nedožil můj učitel češtiny, ten by koukal jak se náš jazyk vyvíjí.

+3/0
4.5.2016 19:29

J54i66ř43í 63K96o39c90u76r61e51k 6285514115788

Většinou se totiž výbuch děje jako chemická reakce, ať už je to petarda nebo odstřel v lomu. Asi tím chtěli říct, že k explosivnímu hoření nedošlo.

+2/0
5.5.2016 0:15

A82n78t35o16n51í66n 37S58v68o30b48o49d61a 3134273739902

U CNG aut může být problém s nádrží pod autem, kdy se může mechanicky poškodit, třeba o kámen na polní cestě nebo o nějakou trubku. LPG nádrže jsou lépe ukryté v zavazadlovém prostoru. Když se člověk nahne pod Fiat CNG , vidí holé nádrže :-(

+3/−1
4.5.2016 18:45

M69i33c35h22a37l 80J50a59r64o36š 7334500842305

"Fyzikální výbuch", kam na ty názvy chodí. Nejspíš se roztrhla tlaková nádrž.

+4/−1
4.5.2016 17:31

J42i10ř88í 69Z53ý74k59a 9209293271180

CNGčkové Tourany jsou tímhle známé. Není první, který vybouchl.

Jsou tam použity snadno rezivějící nádrže, koroze se nejvíce projevuje v místech montážních pásků. V kombinaci s 220 atm to asi udělá slušnou řachu.

Pokud vím, tak nádrže a způsob uchycení VW změnil až někdy v modelovém roce 2014 ... a na starý typ nebyla svolávačka, nic.

+3/−1
4.5.2016 17:27

J74o42s57e89f 39Š72o44l77t37e80s 8764538110553

To byla beztak stará plečka typu favorit na plyn s nádrží prošlou deset let a totálně bez údržby.

+1/−10
4.5.2016 17:02

O97n83d55ř85e39j 14Š18u82s10t16a 1496711438739

Tak to favorit nebyl, jelikoz prestavba stoji asi jako nakup 6ti favoritu. Je tam uvedeno CNG.

+9/0
4.5.2016 17:04

J98o40s58e14f 18Š14o61l47t92e69s 8354638870723

No vida, máte pravdu. Tak to nevím. Ale mohl to být starý pažout nebo rencek. Ty myslím jezdí na CNG už docela dlouho.

0/−4
4.5.2016 17:14

J57a48r64o56s86l23a54v 89L14e34b88e23d10a 3916429517490

Volkswagen Touran

+1/0
4.5.2016 17:16

V66á39c70l77a95v 32M72a44l96ý 3934598904849

Kde udělali němečtí soudruzi chybu ;-D

+4/0
4.5.2016 17:54

M60a75r25e44k 35T60u50r91n84o29v28e18c 7365342240946

To nevím, ale vím, kde udělal chybu pan Josef Šoltes. Ani ten článek nečetl.

+1/0
8.5.2016 13:29

L14u69c15i50a29n 68P34a27p94a61z26i91a21n 5894297941985

Proděj aut na plyn je méně jak 1 procentu v Česku. Podle mne jsou tato auta stále velmi riziková. Není divu, že do podzemních garáží stále mají zákaz vjezdu.

+3/−13
4.5.2016 17:01

P28e73t23r 96B64e65z80s11t57a81r19o52s68t69i 2969576483921

Byl jste někdy v Rumunsku, na Ukrajině? Co uvidíte tam, třeba i nádrže na střeše a kupodivu, divim se, čím to je, jim to ani neboucha, tudíž při bezpečnosti a pravidlech pro CNG u nás bych se vůbec o bezpečí nebál a toto bral jako tu pověstnou výjimku potvrzující pravidlo...

+4/−1
4.5.2016 17:10

M33i54c50h64a90l 50J97a49r73o43š 7574800932985

V Rumunsku nejspíš byl, jeho otec byl překladatel z/do rumunštiny.

0/0
4.5.2016 17:33

Z32d19e17n59e11k 97Š48i13t33i48n71a 2853258740355

Byl a několikrát a to i v dobách totáče. Plyn je svinstvo i v kuchyni.

Hlavně propan-butan je riziko.

0/0
4.5.2016 22:22

P90a28v43e72l 95D95r49o58t63á81r 7713984259914

V Německu na tohle dělali test - auto na plyn s plnou nádrží dali do podzemní garáže a kolem založili brutální požár, jaký by nejspíš ani nemohl vzniknout (to by tam muselo do sebe vletět pět aut s plnými nádržemi a všechny začít hořet v těsné blízkosti).

20 minut to tam bylo a nic, žádná exploze, žádný únik. Proto taky v Německu už ten zákaz ruší. To jenom my se tu budeme ještě deset let bát, co kdyby. Přitom kdy naposled jste slyšel o požáru v garáži obchoďáku, který by nešel pořešit pár stříkanci z hasicího přístroje?

+6/0
4.5.2016 17:31

H46a52n76a 86P19r29o58k61o46p56o50v53á 8299300113921

Jenže v těch nízko položených místech (podzemní garáže, montážní jámy apod.) nejde o nebezpečí výbuchu plynové nádrže, ale plynu jako takového - třeba LPG nádrž má pojistný přetlakový ventil, který při zvýšení tlaku nad 2,5 MPa nádrž otevře a odpustí potřebné množství plynu, aby se tlak snížil na normální mez a nádrž nebouchla (proto je LPG nádrž při požáru dokonce mnohem bezpečnější než benzínová). Pokud bude kolem oheň, vyfouknutý plyn prostě shoří a nic se nestane.

Kdyby ale nádrž odfoukla jen vedrem, nebo uniknul propan-butan kvůli nějaké poruše, zůstane u země - protože je těžší než vzduch - a jen těžko se z takových míst odvětrává. A se vzduchem v určité koncentraci vytváří výbušnou směs (cca 2-10 % obj.)...!

Takže nejde o to, jestli nádrž bouchne v ohni (ne, nebouchne!), ale spíš o to, jestli mají ty garáže dostatečně výkonný ventilační systém, schopný poradit si s odsátím uteklého plynu, kdyby se náhodou stalo...

+7/0
4.5.2016 18:43

A14n35t32o23n81í25n 24S17v97o13b81o60d52a 3774383979322

proto do podzemek může CNG auto, protože zemní plyn stoupá ke stropu, kde jsou čidla na plyn a ventilace. LPG většinou nesmí, protože by se muselo odsávat od země

+2/0
4.5.2016 18:48

H20a86n95a 94P98r15o54k75o38p80o86v31á 8519750293571

Ano - v prvním příspěvku i v tom, na který jsem reagovala, se ale mluvilo jen obecně o "plynu" v podzemních garážích a možnosti výbuchu nádrže - proto říkám, že problém je spíš ten případný únik (a konkrétně u LPG)...

0/0
4.5.2016 19:41

A70n76t46o75n12í20n 31S38v68o88b15o46d97a 3194683279522

do našich podzemek může CNG auto, máme detektory plynu a každý půl rok kontrola

0/0
4.5.2016 19:50

H31a19n43a 14P96r15o29k77o46p52o43v37á 8859550373621

No, pořád to ale závisí jen na provozovateli (garáží...) - původně MV v roce 2011 povolilo vjezd vozidel na plyn v případě, že prostory jsou vybaveny potřebným zařízením (detektory, odsávání; úprava vyhlášky 23/2008 Sb., § 21, odst. 2) - což starší objekty nemusely splňovat. Dál ale platila vyhláška MD č. 341/2002 Sb., podle níž musel provozovatel vjezd extra POVOLIT (právě podle vybavení) - což je dost problém, když ani neexistuje značka na povolení vjezdu... Teprve loni v lednu se to otočilo, když novela 341/2014 Sb. zrušila plošný zákaz, a naopak teď provozovatel musí vjezd ZAKÁZAT, pokud podmínky pro plynová auta nesplňuje.

Bohužel to ale často končí u toho, že je jednodušší vjezd zakázat a nic neřešit... i kdyby objekt podmínky splňoval. :-/

+1/0
5.5.2016 18:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.