Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autu na plyn vybuchla při čerpání nádrž, exploze zranila obsluhu stanice

Při tankování stlačeného zemního plynu (CNG) na čerpací stanici u Janova na Svitavsku vybuchla odpoledne tlaková nádrž automobilu. Jeden člověk byl lehce zraněn, exploze poničila celkem tři vozy a část zařízení stanice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J54a50n 85K59r17p70e28c 5716453394182

dat si bombu pod prdel a jeste za to zaplatit muze jen pitomec...

+2/−8
5.5.2016 8:56
Foto

M78i78l94a10n 68S15o44u64š79e13k 9346487771502

v originální německé tovární zástavby systému CNG - nějak této kombinaci slov nerozumím...

+1/−1
5.5.2016 1:12

M24a45r49t98i70n 78M67r89k49v37i80č35k24a 7651756114957

Mám originální CNG v Passatu z eoku 2009 , najeto mám 220 tis km a naprostá spokojenost. Spotřeba 3,6 až 4,0 kg/100 km. je to ekonomicé i ekologické.

0/0
8.5.2016 14:34

M93i68c23h17a84e74l 72K15o71n13e13č29n22ý 6202843159559

Fyzikální výbuch jsem zažil při jedné hodině fyziky na průmce, ale už si fakt nepamatuji z čeho jsem tu kouli chytil;-)

+2/0
4.5.2016 21:37
Foto

J82i31ř49í 30R31o92h67a78n 5174268427785

„Došlo k fyzikálnímu výbuchu..." To je pěkné slovní spojení. Znám hodně druhů výbuchů, třeba já jsem párkrát vybuchl smíchy, několikrát jsem vybouchl při zkoušení u tabule, a taky mi párkrát vybouchlo rande, ale "fyzikální výbuch" slyším poprvé. Jsem zvědavý, jestli se to mezi novináři uchytí jako třeba výraz "etnický Čech".

Škoda že se toho nedožil můj učitel češtiny, ten by koukal jak se náš jazyk vyvíjí.

+3/0
4.5.2016 19:29

J65i16ř83í 53K87o68c72u75r54e30k 6765354915858

Většinou se totiž výbuch děje jako chemická reakce, ať už je to petarda nebo odstřel v lomu. Asi tím chtěli říct, že k explosivnímu hoření nedošlo.

+2/0
5.5.2016 0:15

A13n93t84o76n34í76n 16S12v54o89b94o49d21a 3464733859632

U CNG aut může být problém s nádrží pod autem, kdy se může mechanicky poškodit, třeba o kámen na polní cestě nebo o nějakou trubku. LPG nádrže jsou lépe ukryté v zavazadlovém prostoru. Když se člověk nahne pod Fiat CNG , vidí holé nádrže :-(

+3/−1
4.5.2016 18:45

M81i14c35h63a86l 69J49a55r14o10š 7614670242585

"Fyzikální výbuch", kam na ty názvy chodí. Nejspíš se roztrhla tlaková nádrž.

+4/−1
4.5.2016 17:31

J72i74ř10í 26Z42ý85k31a 9229473931880

CNGčkové Tourany jsou tímhle známé. Není první, který vybouchl.

Jsou tam použity snadno rezivějící nádrže, koroze se nejvíce projevuje v místech montážních pásků. V kombinaci s 220 atm to asi udělá slušnou řachu.

Pokud vím, tak nádrže a způsob uchycení VW změnil až někdy v modelovém roce 2014 ... a na starý typ nebyla svolávačka, nic.

+3/−1
4.5.2016 17:27

J80o17s47e84f 23Š82o80l14t19e40s 8614158310313

To byla beztak stará plečka typu favorit na plyn s nádrží prošlou deset let a totálně bez údržby.

+1/−10
4.5.2016 17:02

O89n58d22ř47e16j 65Š55u50s88t43a 1816961868109

Tak to favorit nebyl, jelikoz prestavba stoji asi jako nakup 6ti favoritu. Je tam uvedeno CNG.

+9/0
4.5.2016 17:04

J21o62s64e71f 49Š42o73l32t55e66s 8324928230813

No vida, máte pravdu. Tak to nevím. Ale mohl to být starý pažout nebo rencek. Ty myslím jezdí na CNG už docela dlouho.

0/−4
4.5.2016 17:14

J10a75r91o69s90l85a80v 79L98e90b57e44d75a 3436109817390

Volkswagen Touran

+1/0
4.5.2016 17:16

V72á92c46l32a22v 52M60a93l68ý 3654288184799

Kde udělali němečtí soudruzi chybu ;-D

+4/0
4.5.2016 17:54

M73a83r19e88k 27T94u29r10n95o21v17e50c 7705782890686

To nevím, ale vím, kde udělal chybu pan Josef Šoltes. Ani ten článek nečetl.

+1/0
8.5.2016 13:29

L43u81c73i20a89n 87P92a41p52a37z81i54a47n 5784427291855

Proděj aut na plyn je méně jak 1 procentu v Česku. Podle mne jsou tato auta stále velmi riziková. Není divu, že do podzemních garáží stále mají zákaz vjezdu.

+3/−13
4.5.2016 17:01

P39e34t39r 35B95e69z25s71t49a54r97o27s31t25i 2419526523971

Byl jste někdy v Rumunsku, na Ukrajině? Co uvidíte tam, třeba i nádrže na střeše a kupodivu, divim se, čím to je, jim to ani neboucha, tudíž při bezpečnosti a pravidlech pro CNG u nás bych se vůbec o bezpečí nebál a toto bral jako tu pověstnou výjimku potvrzující pravidlo...

+4/−1
4.5.2016 17:10

M86i37c49h46a90l 19J97a97r38o11š 7874570682385

V Rumunsku nejspíš byl, jeho otec byl překladatel z/do rumunštiny.

0/0
4.5.2016 17:33

Z62d12e90n45e70k 82Š13i56t44i83n93a 2283768680125

Byl a několikrát a to i v dobách totáče. Plyn je svinstvo i v kuchyni.

Hlavně propan-butan je riziko.

0/0
4.5.2016 22:22

P81a83v37e26l 63D11r75o42t41á47r 7123854599784

V Německu na tohle dělali test - auto na plyn s plnou nádrží dali do podzemní garáže a kolem založili brutální požár, jaký by nejspíš ani nemohl vzniknout (to by tam muselo do sebe vletět pět aut s plnými nádržemi a všechny začít hořet v těsné blízkosti).

20 minut to tam bylo a nic, žádná exploze, žádný únik. Proto taky v Německu už ten zákaz ruší. To jenom my se tu budeme ještě deset let bát, co kdyby. Přitom kdy naposled jste slyšel o požáru v garáži obchoďáku, který by nešel pořešit pár stříkanci z hasicího přístroje?

+6/0
4.5.2016 17:31

H16a72n50a 25P95r38o73k56o12p89o49v16á 8509650653421

Jenže v těch nízko položených místech (podzemní garáže, montážní jámy apod.) nejde o nebezpečí výbuchu plynové nádrže, ale plynu jako takového - třeba LPG nádrž má pojistný přetlakový ventil, který při zvýšení tlaku nad 2,5 MPa nádrž otevře a odpustí potřebné množství plynu, aby se tlak snížil na normální mez a nádrž nebouchla (proto je LPG nádrž při požáru dokonce mnohem bezpečnější než benzínová). Pokud bude kolem oheň, vyfouknutý plyn prostě shoří a nic se nestane.

Kdyby ale nádrž odfoukla jen vedrem, nebo uniknul propan-butan kvůli nějaké poruše, zůstane u země - protože je těžší než vzduch - a jen těžko se z takových míst odvětrává. A se vzduchem v určité koncentraci vytváří výbušnou směs (cca 2-10 % obj.)...!

Takže nejde o to, jestli nádrž bouchne v ohni (ne, nebouchne!), ale spíš o to, jestli mají ty garáže dostatečně výkonný ventilační systém, schopný poradit si s odsátím uteklého plynu, kdyby se náhodou stalo...

+7/0
4.5.2016 18:43

A43n73t24o14n20í34n 28S55v85o54b35o85d37a 3434933509702

proto do podzemek může CNG auto, protože zemní plyn stoupá ke stropu, kde jsou čidla na plyn a ventilace. LPG většinou nesmí, protože by se muselo odsávat od země

+2/0
4.5.2016 18:48

H19a42n96a 44P49r70o95k60o65p86o97v51á 8169970853911

Ano - v prvním příspěvku i v tom, na který jsem reagovala, se ale mluvilo jen obecně o "plynu" v podzemních garážích a možnosti výbuchu nádrže - proto říkám, že problém je spíš ten případný únik (a konkrétně u LPG)...

0/0
4.5.2016 19:41

A35n95t45o30n26í44n 41S58v46o15b71o19d28a 3694573649632

do našich podzemek může CNG auto, máme detektory plynu a každý půl rok kontrola

0/0
4.5.2016 19:50

H77a17n70a 24P71r34o41k26o69p70o62v32á 8939300663361

No, pořád to ale závisí jen na provozovateli (garáží...) - původně MV v roce 2011 povolilo vjezd vozidel na plyn v případě, že prostory jsou vybaveny potřebným zařízením (detektory, odsávání; úprava vyhlášky 23/2008 Sb., § 21, odst. 2) - což starší objekty nemusely splňovat. Dál ale platila vyhláška MD č. 341/2002 Sb., podle níž musel provozovatel vjezd extra POVOLIT (právě podle vybavení) - což je dost problém, když ani neexistuje značka na povolení vjezdu... Teprve loni v lednu se to otočilo, když novela 341/2014 Sb. zrušila plošný zákaz, a naopak teď provozovatel musí vjezd ZAKÁZAT, pokud podmínky pro plynová auta nesplňuje.

Bohužel to ale často končí u toho, že je jednodušší vjezd zakázat a nic neřešit... i kdyby objekt podmínky splňoval. :-/

+1/0
5.5.2016 18:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.