Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autu na plyn vybuchla při čerpání nádrž, exploze zranila obsluhu stanice

Při tankování stlačeného zemního plynu (CNG) na čerpací stanici u Janova na Svitavsku vybuchla odpoledne tlaková nádrž automobilu. Jeden člověk byl lehce zraněn, exploze poničila celkem tři vozy a část zařízení stanice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J26a62n 58K29r94p90e12c 5906413384402

dat si bombu pod prdel a jeste za to zaplatit muze jen pitomec...

+2/−8
5.5.2016 8:56
Foto

M29i44l21a25n 26S74o88u55š77e12k 9236907571112

v originální německé tovární zástavby systému CNG - nějak této kombinaci slov nerozumím...

+1/−1
5.5.2016 1:12

M77a66r87t26i69n 69M40r63k45v49i53č94k79a 7751436944667

Mám originální CNG v Passatu z eoku 2009 , najeto mám 220 tis km a naprostá spokojenost. Spotřeba 3,6 až 4,0 kg/100 km. je to ekonomicé i ekologické.

0/0
8.5.2016 14:34

M63i17c11h57a47e30l 53K64o49n21e44č61n69ý 6682613799619

Fyzikální výbuch jsem zažil při jedné hodině fyziky na průmce, ale už si fakt nepamatuji z čeho jsem tu kouli chytil;-)

+2/0
4.5.2016 21:37
Foto

J16i73ř41í 31R10o74h94a78n 5904268457495

„Došlo k fyzikálnímu výbuchu..." To je pěkné slovní spojení. Znám hodně druhů výbuchů, třeba já jsem párkrát vybuchl smíchy, několikrát jsem vybouchl při zkoušení u tabule, a taky mi párkrát vybouchlo rande, ale "fyzikální výbuch" slyším poprvé. Jsem zvědavý, jestli se to mezi novináři uchytí jako třeba výraz "etnický Čech".

Škoda že se toho nedožil můj učitel češtiny, ten by koukal jak se náš jazyk vyvíjí.

+3/0
4.5.2016 19:29

J40i92ř87í 24K93o22c42u19r79e34k 6125484145358

Většinou se totiž výbuch děje jako chemická reakce, ať už je to petarda nebo odstřel v lomu. Asi tím chtěli říct, že k explosivnímu hoření nedošlo.

+2/0
5.5.2016 0:15

A17n69t93o83n68í90n 88S15v44o22b93o90d68a 3384193419112

U CNG aut může být problém s nádrží pod autem, kdy se může mechanicky poškodit, třeba o kámen na polní cestě nebo o nějakou trubku. LPG nádrže jsou lépe ukryté v zavazadlovém prostoru. Když se člověk nahne pod Fiat CNG , vidí holé nádrže :-(

+3/−1
4.5.2016 18:45

M80i22c70h60a96l 49J49a37r58o80š 7554580672685

"Fyzikální výbuch", kam na ty názvy chodí. Nejspíš se roztrhla tlaková nádrž.

+4/−1
4.5.2016 17:31

J15i24ř39í 80Z20ý19k98a 9369403141280

CNGčkové Tourany jsou tímhle známé. Není první, který vybouchl.

Jsou tam použity snadno rezivějící nádrže, koroze se nejvíce projevuje v místech montážních pásků. V kombinaci s 220 atm to asi udělá slušnou řachu.

Pokud vím, tak nádrže a způsob uchycení VW změnil až někdy v modelovém roce 2014 ... a na starý typ nebyla svolávačka, nic.

+3/−1
4.5.2016 17:27

J98o95s54e65f 12Š11o18l98t22e41s 8864178840663

To byla beztak stará plečka typu favorit na plyn s nádrží prošlou deset let a totálně bez údržby.

+1/−10
4.5.2016 17:02

O42n44d13ř23e42j 31Š45u38s97t64a 1206571288209

Tak to favorit nebyl, jelikoz prestavba stoji asi jako nakup 6ti favoritu. Je tam uvedeno CNG.

+9/0
4.5.2016 17:04

J14o70s75e92f 71Š63o51l83t46e35s 8504818420263

No vida, máte pravdu. Tak to nevím. Ale mohl to být starý pažout nebo rencek. Ty myslím jezdí na CNG už docela dlouho.

0/−4
4.5.2016 17:14

J79a61r30o56s96l45a17v 94L65e15b93e75d30a 3446859967460

Volkswagen Touran

+1/0
4.5.2016 17:16

V91á95c46l32a28v 69M33a65l10ý 3294168924319

Kde udělali němečtí soudruzi chybu ;-D

+4/0
4.5.2016 17:54

M80a25r50e83k 18T51u66r74n50o32v53e97c 7755102720376

To nevím, ale vím, kde udělal chybu pan Josef Šoltes. Ani ten článek nečetl.

+1/0
8.5.2016 13:29

L77u54c46i54a38n 14P58a23p56a55z95i29a36n 5894517851245

Proděj aut na plyn je méně jak 1 procentu v Česku. Podle mne jsou tato auta stále velmi riziková. Není divu, že do podzemních garáží stále mají zákaz vjezdu.

+3/−13
4.5.2016 17:01

P50e64t20r 66B78e76z20s55t24a47r97o69s31t55i 2429556203631

Byl jste někdy v Rumunsku, na Ukrajině? Co uvidíte tam, třeba i nádrže na střeše a kupodivu, divim se, čím to je, jim to ani neboucha, tudíž při bezpečnosti a pravidlech pro CNG u nás bych se vůbec o bezpečí nebál a toto bral jako tu pověstnou výjimku potvrzující pravidlo...

+4/−1
4.5.2016 17:10

M74i76c88h71a66l 68J94a87r87o24š 7754320632175

V Rumunsku nejspíš byl, jeho otec byl překladatel z/do rumunštiny.

0/0
4.5.2016 17:33

Z13d43e65n42e92k 59Š66i97t32i17n40a 2433368670245

Byl a několikrát a to i v dobách totáče. Plyn je svinstvo i v kuchyni.

Hlavně propan-butan je riziko.

0/0
4.5.2016 22:22

P10a84v65e60l 22D62r24o57t81á68r 7323784639104

V Německu na tohle dělali test - auto na plyn s plnou nádrží dali do podzemní garáže a kolem založili brutální požár, jaký by nejspíš ani nemohl vzniknout (to by tam muselo do sebe vletět pět aut s plnými nádržemi a všechny začít hořet v těsné blízkosti).

20 minut to tam bylo a nic, žádná exploze, žádný únik. Proto taky v Německu už ten zákaz ruší. To jenom my se tu budeme ještě deset let bát, co kdyby. Přitom kdy naposled jste slyšel o požáru v garáži obchoďáku, který by nešel pořešit pár stříkanci z hasicího přístroje?

+6/0
4.5.2016 17:31

H87a90n16a 44P63r14o88k61o81p87o22v40á 8679460553441

Jenže v těch nízko položených místech (podzemní garáže, montážní jámy apod.) nejde o nebezpečí výbuchu plynové nádrže, ale plynu jako takového - třeba LPG nádrž má pojistný přetlakový ventil, který při zvýšení tlaku nad 2,5 MPa nádrž otevře a odpustí potřebné množství plynu, aby se tlak snížil na normální mez a nádrž nebouchla (proto je LPG nádrž při požáru dokonce mnohem bezpečnější než benzínová). Pokud bude kolem oheň, vyfouknutý plyn prostě shoří a nic se nestane.

Kdyby ale nádrž odfoukla jen vedrem, nebo uniknul propan-butan kvůli nějaké poruše, zůstane u země - protože je těžší než vzduch - a jen těžko se z takových míst odvětrává. A se vzduchem v určité koncentraci vytváří výbušnou směs (cca 2-10 % obj.)...!

Takže nejde o to, jestli nádrž bouchne v ohni (ne, nebouchne!), ale spíš o to, jestli mají ty garáže dostatečně výkonný ventilační systém, schopný poradit si s odsátím uteklého plynu, kdyby se náhodou stalo...

+7/0
4.5.2016 18:43

A98n53t93o12n31í62n 63S69v49o59b31o73d42a 3634393599772

proto do podzemek může CNG auto, protože zemní plyn stoupá ke stropu, kde jsou čidla na plyn a ventilace. LPG většinou nesmí, protože by se muselo odsávat od země

+2/0
4.5.2016 18:48

H16a25n71a 76P39r47o15k42o21p72o34v92á 8759170783571

Ano - v prvním příspěvku i v tom, na který jsem reagovala, se ale mluvilo jen obecně o "plynu" v podzemních garážích a možnosti výbuchu nádrže - proto říkám, že problém je spíš ten případný únik (a konkrétně u LPG)...

0/0
4.5.2016 19:41

A37n74t29o56n10í46n 28S50v55o23b88o70d34a 3324313209152

do našich podzemek může CNG auto, máme detektory plynu a každý půl rok kontrola

0/0
4.5.2016 19:50

H24a94n68a 25P95r93o21k81o39p95o69v86á 8619700113921

No, pořád to ale závisí jen na provozovateli (garáží...) - původně MV v roce 2011 povolilo vjezd vozidel na plyn v případě, že prostory jsou vybaveny potřebným zařízením (detektory, odsávání; úprava vyhlášky 23/2008 Sb., § 21, odst. 2) - což starší objekty nemusely splňovat. Dál ale platila vyhláška MD č. 341/2002 Sb., podle níž musel provozovatel vjezd extra POVOLIT (právě podle vybavení) - což je dost problém, když ani neexistuje značka na povolení vjezdu... Teprve loni v lednu se to otočilo, když novela 341/2014 Sb. zrušila plošný zákaz, a naopak teď provozovatel musí vjezd ZAKÁZAT, pokud podmínky pro plynová auta nesplňuje.

Bohužel to ale často končí u toho, že je jednodušší vjezd zakázat a nic neřešit... i kdyby objekt podmínky splňoval. :-/

+1/0
5.5.2016 18:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.