Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na konci války si Češi vyřídili s Němci účty masakrem v Lanškrouně

Na začátku května 1945 skončila II. světová válka. Jenže období násilí a bezpráví zdaleka neskončilo. Útrapy potkaly německé civilní obyvatelstvo. Krutosti historici zmapovali v Moravské Třebové, Svitavách či Lanškrouně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M13i78c38h55a49e87l 33G23a93v12r23i49l51o30v73i50č 9489171891948

Když už bylo po všem tak rudý "hrdina" vylezl z díry a vůči neozbrojenému civilistovi byl silný.... ale do boje z nich šel jen zlomek, na to byli příliš zbabělí....Rv

0/−3
11.5.2015 13:32

F40r54a18n49t90i39š71e40k 10V90o45p93i75č54k71a 4382671787730

Prý si to za český národ odpykali mučedníci krvavými obětmi v komunistických lágrech. 

Ale z komentářů pohrobků katanů z r. 1945 jde opravdu strach ... [>-]

+1/0
11.5.2015 12:00

K53a89r93e32l 40L76a34n98a 72I34n50g70. 9396911102

Souhlas. S fašisty (jejich obdivovateli) to bylo jediné rozumné řešení. Za české Židy např. ...

+3/0
11.5.2015 9:00

J77a18r47o83s47l10a95v 93S51i62r11o32k13y 7570533284774

Takova uz byla doba. Ovsem Nemci si straslive zacali, uctovani proti jinym zemim u nas probehlo relativne slusne.

+7/0
11.5.2015 3:01

J19a48r20o30m86í63r 23K26r60á61l 4470409374669

Tak zrovna na lanškrounsku žili před válkou Češi s Němci celkem v pohodě.

+2/−1
11.5.2015 7:18

O93t32t46o 62H71a60l59í41ř 9883167898966

Nevím, jak v Lanškrouně, ale podle toho, co mi vyprávěli babi a děda, jak před svými "hodnými" německými sousedy museli uprchnout ze Sudet, to moc v pohodě nebylo.Respektive - v pohodě to tam bylo ještě v roce 1936, ale v roce 1938 už to rozhodně v pohodě nebylo.

+3/−1
11.5.2015 8:02

J37a87r24o32m76í68r 75K95r51á60l 4810609664869

Právě že je to jak kde.  Na liberecku, nebo karlovarsku to bylo samozřejmě jiné.  Proto sem poslali někoho odjinud, místní by se nemstili takhle plošně.

0/−2
11.5.2015 8:07

O60t30t34o 82H44a42l14í31ř 9733647198356

Obec od obce to bylo jiné, to je jasné. Ale děda mi vyprávěl o případu člověka, který se vrátil do sousední vesnice z koncentráku jediný z rodiny. Ubil k smrti německého souseda, který ho tehdy udal, před očima jeho rodiny. Z dnešního pohledu jistě strašné, ale já bych toho člověka nesoudil - asi bych se na jeho místě zachoval stejně.

+3/0
11.5.2015 8:16

J17a65r16o58m88í78r 41K79r73á25l 4870719464249

On ho udal, takže se nedivím.  Ale tady šlo o lidi, kteří nikoho neudávali, dokonce ani nechtěli být tehdy připojeni k Německu.  Jen se báli něco říci.  A doplatili na to dvakrát.

+1/0
11.5.2015 9:17

O63t67t90o 97H79a85l79í21ř 9933727808686

Jak to víte? Já z informace, že tam bylo 350 Němců a z nich 26 popravili, chápu jen tolik, že mezi nimi rozdíly činili. Proč tedy některé odsoudili k smrti a většinu ne? Zní to spíš jako soud. Masakr by byl, kdyby jich povraždili většinu.

+6/0
11.5.2015 9:43

J81a16r62o94m83í92r 57K21r59á50l 4880849534339

Vím to, protože jsem odsud a pamatuji, jak mi o tom děda vyprávěl a dokonce jsem osobně znal dva z těch nejaktivnějších.  Za války donášeli na gestapu a po válce byli velcí hrdinové a komunisti.   :-/

+2/−1
11.5.2015 17:11

O94t41t55o 49H16a27l11í21ř 9723217898986

Aha, tak já detaily případu neznal. Leccos jsem samozřejmě nastudoval, ale ne tenhle případ. Z vyprávění znám jen zkušenosti dědy a babičky, kteří si s Němci dost užili - bohužel se sousedy, mezi kterými žili přes 20 let. Ale to bylo v západních Čechách. Když se vrátili v roce 1945 zpět, najednou už mezi těmi německými sousedy nebyl žádný nacista - i ti nejhorší se na konci války obrodili;-). I když děda vzpomínal, že většina z těch německých rodin za to, že se nechali zbláznit Hitlerem, tvrdě zaplatila. Téměř v každé rodině byl nějaký mrtvý - vesměs synové jako vojáci wehrmachtu. Část největších hajzlů zmizela v říši a zůstal tam z nich jen jeden. A ten přišel dědu prosit, jestli by mu nenapsal potvrzení, že byl antifašista... Ale prý to tam bylo po válce tak hrozné, že po necelém roce se děda s babi odstěhovali zpět do českého vnitrozemí. Bylo pro ně příliš bolestné žít po válečných hrůzách mezi starými vzpomínkami a novými sousedy, mezi nimiž převládala různá svoloč.

+2/0
12.5.2015 8:11

M88i54r11o83s51l31a26v 96B33o12l59e88r40a54d57s97k96y 2609351556724

ano, pred valkou, to rikate dobre, potom????

0/0
31.5.2015 14:40

E93d92u28a25r14d 69B54l50a95z81e86k 1923270445295

zacali si fasisti! Ne Nemci...

+2/−1
11.5.2015 7:32

O31t28t20o 15H57a72l18í53ř 9233457458776

Mýlíte se, začali si Němci, v jejichž čele byli fašisti.

+5/−1
11.5.2015 8:03

M56i91l31a55n 43K80o17l90e32n16č22í37k 4784618623179

ktore ine krajiny a uctovanie mate na mysli ?

0/−2
11.5.2015 22:11

K52a60r40e63l 76N38o16v45á67k 5460290202703

Němci zavraždili za 6 let války 350000 Čechů. Češi spáchali zvěrstvo a zabili 150 Němců. Vidíte tento drobný nepoměr? 

Podotýkám že mám Němce jako národ rád, ale pokud bych žil v té době a stalo se to,  co se stalo, chtěl bych je zabít všechny do jednoho.

+6/0
11.5.2015 0:25

F89r33a18n71t37i76š76e46k 35E22l73i87á46š 6137233345656

Já bych se mstil jenom těm konkrétním, kteří mi ublížili. Nevinným se mstí jenom tupci.

+7/−1
11.5.2015 1:21

K95a25r43e83l 81V70o24v53e78s 1914248922489

Jak treba to udelali Nemci v Lidicich. A tak to vsechno zacalo.

+1/0
11.5.2015 6:32

E97d22u70a70r21d 45B31l14a70z88e35k 1393750245155

takze je take fasoun ;-€ Stejne mstive uvazovani nacku, nacionalistu;-O

0/−2
11.5.2015 7:41

E51d12u49a68r42d 53B21l63a24z55e56k 1483350105225

Heureka!R^ Konecne nekdo ne nenavistnej:-) stejne jako fasisti... ;-€ Nekteri zde by se ale jeste i dnes mstili komukoliv i nevinemu i potomkum..., stejne jako fasouniRv;-O

0/−3
11.5.2015 7:39

E33d97u53a20r29d 34B89l34a41z52e23k 1303730215725

nikoliv Nemci jakoze vsichni lide!!! z Nemecka..., ale pouze fasiste! A ne jen z Nemecka! A nezabily Cechy ale ruzne! lidi!!! nejen v Cesku. Nezobecnujte hloupe urazljve a nebezpecne nacionalne!;-€

 Prave takoveto nacionalni zobecjovani zene cele narody protijinym narodum!... Narod je tupa stadovita vetsina obyvatel zeme... Vzdyt i v Nemecku byki antifasisti!

+2/0
11.5.2015 7:35

E94d56u40a48r38d 72B50l21a52z78e64k 1683580165965

byki = byli

0/0
11.5.2015 7:36

O88t73t64o 44H87a22l16í77ř 9693947328766

Spousta antifašistů se mezi Němci bohužel vynořila až v roce 1945, za války jich bylo žalostně málo. Za mým dědou takhle přišel německý soused - největší svině z obce - jestli by mu potvrdil, že byl antifašista. Tak mu děda připomněl, jak na něj v roce 1938 řval, že který Čech zůstane po setmění, bude viset a na větev dubu pro jistotu ještě se dvěma podobnými přehodil oprátku a nechal ji tam viset celé odpoledne...Tragikomické je, že tehdy se prý chovaly k Čechům z celé vesnice slušně jen dvě rodiny - z toho jedna odtamtud za války zmizela. Když děda nabídl paní z té druhé rodiny, že jí dosvědčí, že se chovali slušně a že nejsou fašisti, ta paní odmítla a chtěla raději do odsunu (její manžel zemřel jako voják wehrmachtu). Jak poznáte fašisty? Dnes se to strašně snadno určuje, ale tehdy byla většina Němců zfanatizovaných ideologií.Až pod vlivem válečných hrůz se jich řada od fašismu odklonila.

+8/0
11.5.2015 8:12

R59o44m10a11n 97S43e49d44l83á53č78e69k 1734934345130

Podívejte se na Habrmannův mlýn...

+2/−3
10.5.2015 22:55

K97a76r55e34l 64V82o45v25e40s 1984558372169

Financoval ho landsmaschaft, s cilem ukazat jaci Nemci byli chudacci.

+3/−2
11.5.2015 6:33

E43d34u70a68r77d 27B43l91a44z64e66k 1603720565545

jaci byli i chudaci nikoliv vsichni lide!!!!!!! z Nemecka (dle vas a nacionalne nalepkovani jako Nemci...), ale jen nekteri! lide!!!!! z Nemecka, nebo puvodem z Nemecka nebo z Ceska mluvici i Nemecky. A bylo tam i jaci byli nekteri lide!!!!! z Nemecka fasouni! ;-)

Proc delit lidi!!!!! na Nemce a Cechy, kdyz jsou vsude delitelni predevsim na hajzliky a slusny!?

+2/−2
11.5.2015 7:51

O89t20t65o 28H48a22l52í65ř 9953557318346

Nějak jste zapomněl, že v té době takto dělili lidi především Němci. Uvědomujete si, že jste "jen" Untermensch?

+3/0
11.5.2015 8:19

D78a27l65i81b13o49r 87K55u47r44b45e12l 7344564845633

Označení "Untermensch" by spíš sedělo na lidi, jako jste vy. Lháře, zapšklé a šovinistické osoby s minimální sebereflexí.

0/−4
11.5.2015 9:36

O83t20t68o 97H31a72l67í84ř 9193447718866

Zatím tu lžete jen vy. Já upozornil pouze na to, jak právě Němci hodnotili lidi. Jenže vy byste musel mít aspoň základní znalosti, abyste měl z čeho vycházet. Jenže vy jste schopen jen urážek, protože nic nevíte.;-)

+3/0
11.5.2015 9:47

O94t21t27o 13H80a71l22í66ř 9643477118786

To je taková jednoduchá agitka placená Němci. Už jen ta hlavní postava ve své kladnosti působí nevěrohodně až komicky.

+3/−1
11.5.2015 8:17

D69a17l66i44b72o30r 82K45u86r95b79e41l 7704214655803

Totéž by se dalo říct i o postavách Židů. Nebo u nich se to posuzuje jinak?

0/−1
11.5.2015 9:19

O95t92t23o 27H40a53l82í59ř 9493337848316

Ten film byl slabý jako celek a byl psaný na zakázku. I jeho vyznění moc neodpovídá realitě.Ale jestliže je to jediná vaše "informace" o českém pohraničí za války a po ní, už chápu vaše příspěvky

+3/−1
11.5.2015 9:49

D74a23l51i26b55o31r 95K51u12r60b28e73l 7704514145583

Vy musíte mít opravdu výjimečný vkus, když řeknete o jednom z nejlépe hodnocených českých filmů poslední dekády, že je slabý. A navíc, dle vás, psaný na zakázku. ;-D Netrpíte poslední dobou. třeba, paranoidními představami, nebo halucinacemi? Jestli užíváte marihuanu, nebo něco podobného, raději s tím přestaňte.

+1/−3
11.5.2015 10:27

O34t30t32o 49H11a10l11í83ř 9513187648526

V čem je nejlepší? Zkuste se podívat na titulky, zjistíte taky, že byl psaný na zakázku. Vy nemáte ani vkus, ani vzdělání, ani základní přehled o filmu.S někým, kdo nezná prakticky nic, je opravdu obtížné diskutovat -protože veškeré vaše reakce jsou pouze na úrovni urážek. To je zřejmě jediné, čemu rozumíte.

+2/−1
11.5.2015 10:41

D75a22l60i23b80o59r 60K65u30r66b88e54l 7654444835533

Já nenapsal, že je nejlepší. Napsal jsem "jeden z nejlépe hodnocených". Nevidíte ten rozdíl, nebo už zase lžete? O tom, zda je natočen dobře, nebo špatně ovšem nerozhodujete pouze vy, nebo já, ale filmová porota a diváci. Ti film ohodnotili vysoko a navíc si odnesl i cenu. To značí, že je dobrý. Nicméně, lidé s černobílým viděním světa budou pořád tvrdit něco jiného.

+1/−1
11.5.2015 10:58

O89t62t97o 65H81a41l54í89ř 9983637978356

http://art.ihned.cz/film-a-televize/c1-48313740-habermannuv-mlyn-se-pod-nemeckymi-kritikami-hrouti Tady máte hodnocení přímo od německých kritiků. Myslíte, že jsou nekulturnější než vy. Ale předsedkyně sudetoněmeckého spolku nad ním jásá-proč by taky neměla, že:-P.A cena, kterou dostal, byla ena bavorská...jak příhodné;-). Habermannův mlýn je patetická agitační slátanina plná schematismu a s historickou pravdou má společného jen málo. To, že vy jste si z ní udělal modlu, na tom nic nemění.

+3/0
11.5.2015 11:06

R21o51m24a70n 78S87e85d59l83á15č23e57k 1704544975670

Nelze rozdělovat lidi na Čechy, Němce, fašisty, komunisty... Ale pouze na slušné a na svině, na statečné a zbabělce, na hrdiny a na hyeny... Takoví jsou v každé době a za každého režimu a v každém národě. Bohužel Češi v tom nevychazíme moc dobře...

+6/−2
10.5.2015 22:53

F10r65a59n55t44i66š98e97k 27E12l53i20á40š 6287673895606

Já odsuzuju ty, které popadne davové šílenství. Je to známé i z fotbalu. Věřte, že každý není stejně agresívní.

0/0
11.5.2015 1:23

E95d66u94a54r47d 39B93l64a95z66e39k 1773910525335

ale vsak o tom prave pise ksakru, tak nemusi verit on to vi!

0/0
11.5.2015 7:57

K70a10r91e40l 63V42o75v65e16s 1574718802699

Nejhodnejsi jsou Nemci. U nich zlobil jenom Rakusan Hitler.

0/0
11.5.2015 6:34

E83d15u73a74r93d 88B80l92a12z10e14k 1203210265505

nejhodnejsi je vetsina lidi!!!!! z Nemecka a hajzlik byl zejmena Hitler z! Rakouska. Nic jste nepochopil Voves a zase zobecnujete hloupe a delite lidi!!!!! nacionalne... na Nemce a Rakusany... a vzdy jakoby na jeden druh stejnych vlastnosti... Vy trubko

+1/−2
11.5.2015 7:55

O11t13t40o 87H33a60l67í16ř 9573667968296

Ti hodní Němci mimo jiné vraždili a mučili lidi v koncentračních táborech, potom přišli domů a rukama, kterýma vraždili, hladili své děti. Ty děti dodnes nevěří, že by jejich otcové udělali něco špatného, byla taková doba a na vině byl samozřejmě Hitler. Ale bez malého podílu desítek milionů Němců - každého z nich by nedošlo k válce a neděly by se hrůzy, jaké se děly. Málokterý Němec vám přizná, že jeho děda za války dělal něco špatného. I odsouzení váleční zločinci podle nich byli odsouzení jen proto, že byla taková doba...

+2/0
11.5.2015 8:25

P41a34v28e88l 41D81o31s83t35á82l 7333147271571

Pane Halíři děkuji za Vaše diskuzní příspěvky.Mám podobný názor na věc jako Vy.I moje maminka mi vyprávěla o "odchodu" z Dolní Lipky v r.1938.I třeba o tom jak (moje babička byla poloviční němka) po těsně po válce byla mamčina teta v odsunu a když jim byl promítán dokument z koncentráku,tak tvrdila,z hrůzou v očích,že jejich Willi (voják wermachtu) a ostatní by tohle přeci nemohli dělat.Ale říkala mi i tom jak Rudogardista rval tetě z uší zlaté náušnice.Jinak generace němců co zažila válku,tvrdila a tvrdí,že za všechno může Hitler,Oni nic.Oni nic nevěděli.Dnes se spíše hodnotí to po válce,než to co jí předcházelo a to co se dělo za války.

0/0
17.5.2015 20:37
Foto

V43l89a16d89i39m58í31r 64V49o64l55k68o 6500812597549

Ne, někteří na šibenici pazřili...jiní ale ne. To je celé

0/0
11.5.2015 16:24

E15d67u46a32r82d 72B69l75a85z31e78k 1443290275765

taaaaaaaaak!R^

0/0
11.5.2015 7:52

D56a63v29i43d 19M71o66l59n17á89r 9824135639492

http://www.abchistory.cz/lanskroun-1945-lidovy-soud.htm

http://www.abchistory.cz/lanskroun-1945-partyzansky-soud.htm

https://www.youtube.com/watch?v=BI0AN4kR8WQ

R^

0/0
10.5.2015 22:15

K76a35r62e42l 53L33i78š97k59a 7216213167431

Bez souvislostí nemá smysl takto vytahovat věci z kontextu. Z 350 němců 26 poprav. Myslím, že to může být dost přesný poměr sviní, kteří si to zasloužili. Místní věděli, proč to dělalali.

+2/−2
10.5.2015 21:27

F30r62a72n10t84i15š45e37k 91E92l28i39á20š 6957943785716

Většinou to dělali, aby se nepřišlo na to, co sami provedli.

+3/−1
11.5.2015 1:24

J75i82ř86í 72B31r81o12ž 5189665842327

Nejaktivnější při dobývání úřadoven gestapa a likvidaci Němců byli právě čeští udavači. Snažili se získat svoje spisy, jejich jména byly napsaná na ohnutých a zalepených listech v archivech gestapa  spolu s udáním. Byl to největší poklad, který padl do ruky budoucí STB, většina těch lidí dále pracovalo právě pro ni. A udávali dále a zase se věšelo...

+5/−1
10.5.2015 21:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.