Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Modrá, zelená? Úřady řeší barvu značky povolující rychlejší jízdu

Otevřením křižovatky u Stéblové zmizela poslední stavební překážka pro zvýšení rychlosti na silnici mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Motoristé si ale musí počkat, nejdřív je totiž potřeba dořešit, jakou barvu bude mít značka, která to povolí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J82a28n 87B10u28b95i76k 9262701812657

zákon 361/2000 Sb část I. §18

odst. (3) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3500 kg a autobusu smí jet mimo obec rychlostí nejvýše 90 km.h-1; na dálnici a silnici pro motorová vozidla rychlostí nejvýše 130 km.h-1.

odst. (4) V obci smí jet řidič rychlostí nejvýše 50 km.h-1, a jde-li o dálnici nebo silnici pro motorová vozidla, nejvýše 80 km.h-1.

odst. (6) Místní úpravou provozu na pozemních komunikacích podle § 61 odst. 2 lze nejvyšší dovolenou rychlost podle odstavců 3 a 4 snížit.

odst. (7) Místní úpravou provozu na pozemních komunikacích podle § 61 odst. 2 lze nejvyšší dovolenou rychlost podle odstavce 4 zvýšit, maximálně však o 30 km.h-1.

Takže problém by vyřešila malá technická novela zákona, která by do odstavce 7 doplnila i odkaz na odstavec 3.

Což je věc, která poslancům parlamentu v jiných pro ně zajímavějších případech nečiní problém.

Jak říká staré přísloví: kdo chce, hledá řešení, kdo nechce, hledá důvody......Rv

+6/−1
4.11.2014 9:19

P51e96t43r 69T88y17č83k74a 6675852759722

Kdo chce hleda zpusoby. Kdo nehce hleda duvody.

+1/0
4.11.2014 11:45

M25á87r63i35a 33K14r64a13j46č48i68o90v57á 4487321940563

Ano, máte pravdu. Ale ono to jde řešit i bez těchto prapodivných hříček s barvičkama. Příkladem budiž silnice R35 z Mohelnice na Olomouc. Silnice pro motorová vozidla končí na křižovatce Křelov a dál pokračuje jako běžná silníce a tedy rychlost by měla být omezena na 90, ale vzápětí je dopravní značkou zvýšena na 110 a před kruhákem u Globusu je potom postupně snižována. Po Křelov jsou všechny tabule zelené, za Křelovem modré. Nikde žádný problém.

Je to, pravda, jeden úsek, nehrozí, že na něj někde najede traktor nebo cyklista, ale toto se snad dá ošetřit na Hradubické na nájezdech příslušnými dopravními značkami.

+1/0
4.11.2014 12:14

P82a68v15e15l 11M64a92t83a33s 1671165640717

A proč, když toto znění zákona naprosto vyhovuje8-o

0/0
4.11.2014 16:33

J11i78r98k52a 30B23a51š32í61k 3372168556427

Tak nevim, ale me prijde povoleni vyssi rychlosti vcelku jednoduche... vzhledem k tomu ze znacky maji vzdy legislativni prednost, proste osadit znackami s maximalkou 110 Km/h a vymalovano, ne? Alespon docasne...

OPravte mne jestli se mylim?

+5/0
4.11.2014 9:07

P46a41v39e32l 50M47a91t27a28s 1631795260427

Myslím si to samé. Nikde jsem nezjistil, že by značka "Nejvyšší dovolená rychlost" směla být použita jen do příslušného zákonného omezení na tom kterém typu silnice. Nanejvýš bych ji doplnil dodatkovou tabulkou pro které druhy vozidel platí.

+1/0
4.11.2014 9:13

J29i58n29d32ř48i71c29h 23Š79k62o35p84e47k 4525951130615

jde o to, zda můžou jít značky nad zákon. Dle mě ne. Pokud je na dálnici zákonem povoleno 130, nelze zvýšít max. rychost prostým osazením značky 160

+3/0
4.11.2014 9:34

M55i62l82a49n 37M85a37j90e30r73č34í48k 1600400164356

dle pargrafu 76 zakona 361/2000 urcite, pokud to v tom zakone neni pro konkretni situaci omezene az zakazane!

v opacnem pripade by nemohla byt vyznacena parkoviste podel tram. tratl blize nez 3,5m od krajnikolejnice

0/−1
4.11.2014 11:08

J12o58s71e15f 29V18a57l35a 9200973693203

to jsou ale problemy.......1. pokud je nekde v CR omezena rychlost, pak jezdi vsichni v prumeru o 15-20 km/hod vice. Treba ve Svycarsku je prekroceni rychlosti uz o 1 km/ hod tvrde trestano a na dalnici (povolenych 120) si vsichni uzkostlive dodrzuji zhruba 119 km/hod (pokud ovsem nejde o usek se snizenou rychlosti na 80/km za hod, ktery je snad 30 % cele dalnicni site, hlavne okolo mest) 2. treba ve Svedsku je i na rychlosti silnici pro auta stejne povolene jenom 90 km/hod a dalnic maji setsakra malo.

+1/−2
4.11.2014 7:32

J19i70n84d65ř42i80c20h 82Š23k79o72p94e46k 4815211840905

to bude ten důvod, proč mají max. 90 km/h (ta délka dálniční sítě). Když není kde jezdit rychleji, není důvod vyšší rychlost zavádět

+2/−1
4.11.2014 8:36

P31a58v87e11l 45M85a21t89a77s 1581955890767

Jste v Česku, tak  i tak přemýšlejte. Co je mi do Švýcarů, Švédu a dalších? Tam ať se staví na hlavu a jezdí třeba na tříkolce;-D

+1/−1
4.11.2014 9:15

T30o28m38á11š 80Z32e14m23a39n 3885558494925

A zase v Rakousku lze jezdit 100 i přes vesnici a k přechodu dají 80..

0/−1
4.11.2014 11:43

Arnold J. 4310489888913

Úředníkům doporučuju zajet si z Pardubic do Olomouce a několikrát si projet úsek I/35 sjezd Křelov - kruháč u olomouckého Globusu. V obou směrech je tam už x let "omezující" značka 110 km/h, ačkoliv nejde ani o dálnici, ani o silnici pro motorová vozidla (ta končí respektive začíná až u sjezdu na Křelov).

+5/−1
4.11.2014 6:28

L48a44d62i87s37l86a83v 29H86a21š95k64a 4953936971910

haha, na 90 se jezdí i mezi hradcem a brnem 110, kde bude 110, bude se jezdit 130...jednoduché počty...

+1/−1
4.11.2014 6:19

L45a30d76i14s69l61a91v 56N88o50v35o83t86n16ý 7959654507841

Diskuse na pytel. Na Hradečnici dálničního typu jsem nucen jet 90, zatímco vedle "naší" základní školy v úzké, auty věčně přeplněné ulici, není rychlost omezena pod 50. A to nepochybujte o tom, že 80% řidičů tady fakt 50 bez výčitek jezdí. S ledovým klidem si na Hradečnici, která bez problému snese 130 i výše, přišlápnu +30 km/h, stejně jako rád u té školy, kde to po mě nikdo nechce, přibrzdím na 20. A dál, co si budeme povídat. Na té Hradečnici je to o tom, jestli se bude beze strachu z větší pokuty jezdit 139 namísto 119.

+5/−1
4.11.2014 0:41

J37i57ř11í 84K80ü82h74r 2230526450296

Není rychlost omezena značkou.

0/0
4.11.2014 1:40
Foto

D93a51v76i59d 83M95a37t49ě95j56ů 2275672577288

Pro ty, co si mysli, ze znaji zakon a chteji poucovat druhe, zatimco v o tom vedi prd, citiji definici prestupku: "§ 2 Pojem přestupku (1) Přestupkem je zaviněné jednání, které porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti a je za přestupek výslovně označeno v tomto nebo jiném zákoně, nejde-li o jiný správní delikt postižitelný podle zvláštních právních předpisů anebo o trestný čin." Vsimnete si, pane Kuhre, spojky "a", a pak se zamyslete nad jejim vyznamem.

+1/−1
4.11.2014 9:01

P74a93v37e39l 45M85a21t76a89s 1961425510607

Máte pravdu, vyšší rychlost sama o sobě zájem společnosti neporušuje ani neohrožuje. Záleží vždy na konkrétních místních podmínkách. Jak už tu padlo, nekdě je i 30 na "padesátce" moc.

0/−1
4.11.2014 9:18

P92a28v13e84l 79M18a80t75a97s 1891635910637

Eliáš, Ty jsi taky dobrá ovce, která na sobě nechá dříví štípat a potřebuje na vše příkazy a rozkazy, protože nemyslí a neumí zhodnotit situaci a k tomu se přiměřeně chovat. Jen houšť takových jako Ty, ať nám ty náhubky můžou utahovat čím dál tím víc;-D

0/0
4.11.2014 16:31
Foto

D29a15v65i87d 10M18a14t37ě62j24ů 2275932767508

Pokud budou lidi jezdit s rozumem aniz by svoji jizdou ohrozovali nejaky zajem spolecnosti (zdravi a majetek), zadna znacka neni treba. Prekroceni max. povolene rychlosti totiz samo o sobe neni prestupkem. V tomto pripade by to navic bylo celkem evidentni, nebot se "jen" ceka na znacku, silnice davno parametry pro vyssi rychlost splnuje.

+3/−2
4.11.2014 0:23

J91i64ř15í 90K48ü17h16r 2390166540946

Překročené max povolené rychlosti přestupek samozřejmě je.

Nechápu, co to tady zkoušíte? Mám snad citovat ten paragraf?

+2/−2
4.11.2014 1:39

J34a48k54u42b 94P84r55o62k47e94š 6563838352773

p. Mateju nejspise upozornoval na to, ze v tomto pripade schazi materialni aspekt prestupku. Tedy porusenim formalniho pravidla nenastava zadne ohrozeni, protoze silnice splnuje podminky pro provoz 110km/h.

Sice nejsem pravnik, ale dalo by se predpokladat, ze by soud pripadny trest za prestupek zrusil, pokud by rizeni doslo az tak daleko.

+3/−3
4.11.2014 2:07

J37i85ř71í 91K20ü97h56r 2270936630806

Však jde o překročení max. povolené rychlosti.

 Řidič nemá co hodnotit oprávněnost dopravního značení resp zákon.

To by to na silnicích dopadalo hůře než teď, kdyby se s tím začalo.

+3/−2
4.11.2014 2:34

J31a49k71u37b 57P37r66o58k81e69š 6113598422383

Zakon rika ze krome formalnich znaku musi byt naplnen take materialni aspekt prestupku. Tedy pouhe formalni poruseni nejakych pravidel neznamena, ze doslo k prestupku.

Patri to hodnotit kazdemu, kdo ma mozek v hlave. Prave kdyby lide pouzivali na silnici mozek vypadalo by to o poznani lepe. Formalni pravidla totiz nemuzou postihnout kazdou situaci. Podle me zkusenosti stejne 90% problemu na silnici pochazi od obycejne bezohlednosti, coz neni trestne.

+4/−1
4.11.2014 3:08

J75i72n61d81ř64i45c11h 67Š95k90o32p80e61k 4775671330415

takže pokud si přinesu papír, že s půlpromile v krvi řídím stejně dobře jako s nulou, můžu jezdit pod vlivem ?

+2/−1
4.11.2014 8:39

J37a55k85u77b 90P91r81o26k55e84š 6563768492693

Ne pod vlivem jezdit nesmite, protoze i kdyby alkohol neovlivnoval Vase schopnosti ridit, vliv na Vas ma proro jste "pod vlivem" protoze jsou zmeneny Vase rozhodovaci procesy. Ostatne nektere drogy maji dokonce pozitivni vliv na rychlost reakce, ale protoze clovek po nich nabyva mylne dojmy tak se pod jejich vlivem ridit take nesmi.

Pokud by ste vsak mel dukaz, ze Vase telo alkohol nevstrebava, tak jej muzete popijet, jenze pak by Vam jej stejne logicky nikdo nezmeril. S alkoholem je to obecne dost slozite, protoze zakon vyzaduje neco, co je objekticne tezko prokazatelne, takze se pouziva neprima metoda, proto taky v jinych statech je nejaka hladina alkoholu v krvi povolena, protoze vyzkum ukazuje, ze do te doby je vliv alkoholu zadny a nebo zanedbatelny.

0/−1
4.11.2014 11:33
Foto

D36a89v32i19d 47M24a87t28ě89j29ů 2485832367358

Pan Kuhr si evidentne mysli, ze zna zakon, zatimco se uplne myli. Docela bych ocenil, kdyby ten paragraf ocitoval, abych mu to mohl na jeho vlastnim prispevku dokazat. Ale evidentne byl liny to hledat, coz je skoda :-(

+1/−1
4.11.2014 8:42
Foto

J89a41r75o36s11l18a32v 90V18o96j47t26ě74c14k72ý 4523298514506

Kde vidí problém? V obci kde je normálně 50 se pod značku obce prostě dala normálně 60ka v červeném kroužku, za křižovatku také. Kde je do prkenné ohrady problém, dát značku 110 do červeného kroužku za každou křižovatku, traktor ani cyklista tím nebude omezen ( cyklistům tedy tu jízdu tam ale nedoporučuji ) legislativu měnit nemusíme a sázet značky můžete zítra ;-)

Tak, zachránil jsem [>-] a jedeme dál, co je kde jiného za problém?

Ne fakt to člověk musí brát s nadhledem, řeší se věci, které mají jednoduché řešení, jen proto, že někdo chce mít více papírků, které není potřeba mít...

+8/−2
4.11.2014 0:14

J16a74n 13P21r17i41c43h19y28s18t70a88l 8721118613

Ale ono to v tom zakone tak je, jen z nej nekteri vytrhavaji jeden paragraf a zbytek nectou.

+1/−1
4.11.2014 0:18
Foto

J76a70r57o30s86l18a93v 10V88o23j85t55ě15c90k79ý 4733538444216

jaký?

0/−1
4.11.2014 0:20

J82i16ř47í 90K69ü60h96r 2960246590746

18 (3) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg a autobusu smí jet mimo obec rychlostí nejvýše 90 km.h [-1]; na dálnici a silnici pro motorová vozidla rychlostí nejvýše 130 km.h [-1]. Řidič jiného motorového vozidla smí jet rychlostí nejvýše 80 km.h [-1].

§ 18 (4) V obci smí jet řidič rychlostí nejvýše 50 km.h [-1], a jde-li o dálnici nebo silnici pro motorová vozidla, nejvýše 80 km.h [-1].

+1/−1
4.11.2014 1:42

J86i28ř17í 14K24ü98h50r 2660746790576

§ 18 (7) Místní úpravou provozu na pozemních komunikacích podle § 61 odst. 2 lze nejvyšší dovolenou rychlost podle odstavce 4 zvýšit, maximálně však o 30 km.h [-1].

§ 61 (2) Místní úprava provozu na pozemních komunikacích je úprava provozu na pozemních komunikacích provedená dopravními značkami, světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály nebo dopravními zařízeními.

+3/0
4.11.2014 1:46

T61o65m49á29š 21K42n48a72i20f21l 6153800937110

Je to... Ale jen v obci...

+1/−2
4.11.2014 0:19
Foto

J28a41r35o37s62l38a95v 32V65o67j47t75ě29c67k96ý 4163588634536

A jinak reakce níže to popisu přesněji dle zákona

M57i48l19a38n 37M23a79j39e65r36č35í39k 1290600184626

1.) hned následující odstavec uvedeného § zákona 361/2000Sb je "4) V obci smí jet řidič rychlostí nejvýše 50 km.h-1, a jde-li odálnici nebo silnici pro motorová vozidla, nejvýše 80 km.h"

2.) na spoustě míst v městech(obcích) je mimo silnice pro motorová vozidla povolena, právě výše odkazovanou dopravní značkou, rychlost vyšší než 50km/h - a je jedno jestli "jen" 60 či i 70 (jako např v Praze na několika úsecích Modřanské z centra 

3.) v tom zákoně 361/2000Sb je také uvedeno v:

§ 61- Obecná, místní a přechodná úprava provozu na pozemních komunikacích, odst.1) "obecná úprava provozu na pozemních komunikacích je stanovena tímtozákonem.", odst. 2) "Místní úprava provozu na pozemních komunikacích je úprava provozuna pozemních komunikacích provedená dopravními značkami ........" 

§ 76 - Vztahy mezi obecnou, místní a přechodnou úpravou provozu na pozemníchkomunikacích, odst. 1) "

MÍSTNÍ ÚPRAVA PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH JE NADŘAZENAOBECNÉ ÚPRAVĚ PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH

. Přechodná úprava provozu na pozemních komunikacíchje nadřazena místní i obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích."

= PLATÍ-LI, ŽE CO ZÁKON NEZAKAZUJE JE POVOLENO, TAK MIMO OBEC JE MOŽNO ZVÝŠIT DOPRAVNÍMI ZNAČKAMI MAXIMÁLNÍ POVOLENOU RYCHLOST VLASTNĚ NEOMEZENĚ!!!!Pokud by někdo toto chtěl nějak omezit - např. možnost zvýšení jen maximálně o 30km/h, tak by musel upravit znění výše uvedeného odstavce 7, §18.

+1/0
4.11.2014 0:27

J93i76ř80í 93K13ü22h36r 2620226590726

Máte v tom zmatek, rychlostí jízdy se zabývá § 18

§ 18 (4) V obci smí jet řidič rychlostí nejvýše 50 km.h [-1], a jde-li o dálnici nebo silnici pro motorová vozidla, nejvýše 80 km.h [-1].

§ 18 (7) Místní úpravou provozu na pozemních komunikacích podle § 61 odst. 2 lze nejvyšší dovolenou rychlost podle odstavce 4(§ 18 a ten se týká jen a pouze OBCE) zvýšit, maximálně však o 30 km.h [-1].

0/0
4.11.2014 1:54

D64r87a54h87o29m41í76r 25B25o63k81r 2325426526268

Ono už asi opravdu někomu hrabe. To je neskutečný, jaký problém z toho dokážou udělat. Úřední šiml řehtá, řehtá a řehtá. Přitom by stačilo použít obyčejnej zdravej selskej rozum. Ale to bolí. A v tomhle státě se problémy reší špatně i když na ně existue zákon. No a když není, tak to je holt neřešitelný. Proboha, státní úředníci,  probuďte se.

+1/0
4.11.2014 0:01

T86o54m44á75š 82K45n30a68i61f98l 6653770497400

Jak bys použil aelsky rozum? Selsky rozum v právním státě neexistuje. Pokud zákon striktně definuje max rychlost, tak selský rozum je sice fajn, ale bez změny legislativy to nejde.

Nicméně, nechápu, proč tam nedaj ceduli silnice pro motorová vozidla... Conma co pumpickar dělat na dálnici...

+1/0
4.11.2014 0:18

J29a69k42u19b 72P31r81o92k36e27š 6163488262633

Taky si myslim, ze cyklisty by neskodilo z takove komunikace vyloucit, ale jestli je nutne, aby se tam presouvala nejaka zemedelska technika, tak to bude asi pravy duvod.

Ikdyz popravde traktor z ktereho bude opadavat blato tomu taky prilis neprospeje.

0/0
4.11.2014 2:14

J54i91ř59í 50H41o58l48e64č35e27k 8170269347523

Jaká je vzdálenost mezi Pardubicemi a Hradcem Králové ? 20 km ? Pojedete-li 90 km rychlostí, budete v Hradci přibližně za 13 minut.Při 110 km rychlosti, za 11 min.

Ty dvě minuty jsou tak důležité ?

+5/−2
4.11.2014 0:00

T91o77m91á56š 88Z16e23m70a36n 3205958474545

2 minuty támhle, 5 minut tady a na dvouhodinové cestě je to třeba 20 minut.

Navíc přiměřený limit jen podporuje dodržování zákona a příjemější plynulou jízdu bez stresu a agresivity.

+7/0
4.11.2014 0:06

B45l70a54ž10e52j 92M51o55t60y49č23k94a 8487547785370

Praha 8, ulice ústecká po rekonstrukci, kdo viděl co udělali neuvěří.

0/0
3.11.2014 23:53

P82a69v18e94l 63G84a20t91n62a56r 3472717979124

Proc to neudelat jednoduse?

Normalni silnice:

Mesto 50

Mimo mesto 100

Viceproudovka s delicim pasem:

Mesto 80

Mimo mesto 120

Dalnice 140

Ale aby to bylo vsem jasne, znacku s omezenim rychlosti bych dal pod kazdou ceduli obec, konec obce a na kazdou krizovatku silnic 1. a 2. tridy.

+1/−1
3.11.2014 23:40

R53o36m70a32n 38P67o86l72á70č54e79k 5516489835

Máte firmu, která obchoduje se značkami? ;-D

+4/0
3.11.2014 23:44

T49o10m38á65š 98Z74e86m65a27n 3205708744625

Třeba v Rakousku jsou značky i na levé straně vozovky - je to daleko přehlednější a neschovávají se v křoví.

A přesto mi přišlo že je tam tak 1/2 značek co u nás.

Takže když se označí podstatné věci, zmizí nesmyslné značky, tak to může bezpečnosti jen prospět.

+4/0
4.11.2014 0:04

J58a45k66u82b 58P92r14o11k51e96š 6463108512653

Souhlasim s p. Gatnarem a p. Zemanem, na druhou stranu trefil jste taky hrebicek na hlavicku, ale z jine strany.

Nechapu proc je u nas tolik komplikaci ohledne znacek, stacilo by, aby stat jen vydal zavazne parametry pro znacky (coz se stalo) a vic se do toho nemichal (coz se bohuzel deje) a v kraji nebo obci, at to klidne maluji nezamestnani rucne na vika od kanalu nalezena ve zbernych surovinach.

Opravdu me stve tento statem zrizeny monopol na dopravni znaceni, stejne jako na RZ.

+1/0
4.11.2014 2:19

J60i41ř49í 18K89ü24h64r 2220206170626

Protože je to uděláno jinak.Obec 50+30=80

Mimo obec 90

Silnice pro mot. vozidla,dálnice (mimo obec) 130

0/0
3.11.2014 23:46

T31o96m73á86š 36Z94e44m71a50n 3765128954915

+ 20km/h tolerance kdy se řeší jen na místě a jen domluvou.

0/0
4.11.2014 0:07
Foto

J30a15r80o11s90l16a33v 64V57o77j50t64ě74c53k19ý 4423228504556

+ 10% zase si nemůžete dělat ho,holubník že po městě se bude létat 70 nebo v pěší zóně 40, to už by ta pěší zóna být nemusela a 30ku můžeme sundat, protože každej by jezdil o 20 víc, stejně jako každý teď jezdí o 10% víc

+1/0
4.11.2014 0:16

T28o46m81á95š 47Z29e98m71a23n 3245698264695

p.s. Opravdu si myslíte, že by se stalo něco strašného, kdyby se současné rychlostní limity změnily na doporučené a rychlost byla teoreticky neomezená?

+2/−2
3.11.2014 23:32

J97i40ř87í 27K71ü90h14r 2350616400896

Ano....

+2/−1
3.11.2014 23:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.