Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Piloti zastavili boeing až na trávě. Dodržujte osnovy, radí inspektoři

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod vyšetřil loňskou událost na pardubickém letišti. Boeing 737 společnosti Travel Service přejel o sto padesát metrů dráhu a skončil v trávě. Podle inspektorů piloti nedodrželi standardní postupy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M56i58l24o65s48l25a32v 26K39a58n23t49o83r26e51k 1709207581369

No asi hlavní příčinou byl určitě nefunkční reverz, který asi taky udělal ten "smyk" na trávě. Ostatní příčiny byly asi podružné. Mám spíš dotaz, jak je možné, že letadlo s jedním funkční reverzem je letuschopné s cestujícími ;-O Pokud s tím kapitán letěl, jde všechno na jeho hlavu, tzn. že provozovatel je z obliga

0/0
1.4.2014 10:27

T71o94m94á15š 23L54u10d96v59í86k 5710708743596

Nesmysl, kdyby to byla zásadní porucha, je letoun okamžitě vyřazen z provozu do jejího odstranění. Na nefunkční reverz pravidla pamatují, je tam určitá "penalizace" (tedy nutno připočítat určitou vzdálenost k brzdné dráze) ale reverz je pouze pomocný mechanismus pri přistání letadla, ne ten hlavní - má to totiž brzdy (včetně protiskluzového systému). ;-)

0/0
1.4.2014 14:57

M20a11r86t93i26n 74H18a74r87t12i92g 9819874412916

"Piloti už uvažovali o takzvaném go-around, tedy obletu ranveje a přistání proti větru."

Je si autor jistý tím co napsal?

0/0
31.3.2014 20:07

T93o84m95á11š 62L52u38d61v62í19k 5520938253356

Spojka "tedy" je tam pochopitelně navíc, ostatní souhlasí.

0/0
1.4.2014 8:26

J65i52ř85í 51J73i33r16o49u82d26e42k 8616629304174

Dlouhý, široký a bystrozraký. V tomto případě ,,dlouhý", naštěstí bez následků, a to je dobře 8-o;-)

0/0
31.3.2014 18:36

P12e29t71r 21M64i66c92h85a74l 2730964671722

No tak přistávat s nefunkčním reversem na jednom motoru na mokrou runway a s větrem v zádech, to je fakt "frajeřina". Zaplaťpříroda že se nikomu nic nestalo. Doufám, že se z toho nejen tahle konkrétní posádka do budoucna poučí. Na druhou stranu možné je i to, že u low costů hraje roli každá koruna, kterou let stojí a piloti nechtěli zbytečně pálit palivo (vyhazovat peníze a kdo ví, jestli by za to neměli i postih, ale to jen spekuluji), přerušit přistání a otočit letadlo na protisměrnou dráhu. Když si vezmu, že při přistání v Brně na RWY 28 klesá letadlo někde od Budapešti (motory jdou na volnoběh) a před přistáním má začít znovu stoupat a otáčet letadlo (okruh cca 50 km a motory na plný a posléze na letový výkon), tak ono to něco sežere.

+14/0
31.3.2014 16:47

A35l40e17x32a24n58d61r 46K50o94s46t66k68a 5879456229846

Tak tak. Logika říká, že přerušit přistávací manévr při výšce třeba 200-300m nad povrchem vyjde pěkně draho. Zvednout rychlost z přistávací na minimálně dvojnásobek, výšku na alespoň kilometr, po chvíli otočit a letět zpátky..

+1/0
31.3.2014 17:44

P30a90v74e40l 55O16d32r31a14z70i97l 6584109757100

Zatímco takhle je to vyšlo asi lacino, že.

0/0
31.3.2014 19:22

L36a47d75i57s85l34a38v 48Ž70e54n65í78š75e73k 6966974158508

Vyšlo... letadlo nebylo poškozeno, nikomu se nic nestalo, co by jste chtěli víc.....

0/0
31.3.2014 21:40

T62o88m75á76š 97L93u83d10v98í91k 5540908473906

Tak něco ta sranda stála, že - nicméně vzhledem k tomu, co bylo ve hře, je ta cena asi snesitelná.

0/0
1.4.2014 8:28

M94i69c66h42a49l 68K63r98č94á61l 6368698106502

Odkud fouká a že je dráha mokrá už ví pilot od té Budapešti. Není problém požádat o přistání proti větru a navádět na přistání proti větru od začátku. Zřejmě by ale musel přiznat nefunkční reverz na jednom motoru a to by problém byl. Pochybuju že by ho potom pustili do vzduchu.

+1/0
1.4.2014 10:53

T53o55m39á72š 10L53u59d23v21í59k 5700778633116

Závěr šetření je jasný - na letadle nefungoval reverz 1 motoru, o čemž piloti věděli a měli to při přistání uvážit. Dráha byla mokrá, což opět piloti věděli a měli to uvážit. I přesto, že dráha byla mokrá a nefungoval reverz, bylo možné provést úspěšné přistání, pokud by byly vztlakové klapky nastaveny na 40° (namísto 30° které byly nastaveny) a nebo provedeno přistání z opačného směru dráhy. Tedy: chyba pilotáže.

+11/0
31.3.2014 16:36

P34e39t56r 25M63i27c86h80a14l 2400654651802

R^

+1/0
31.3.2014 16:48

R97o88m80a24n 71P33o82l58á55č46e24k 1280476470455

Hlavně, že to dobře dopadlo.

Stačí se podívat na vteřiny před katastrofou nebo jakýkoli dokument o nehodách. Vždycky se jedná o souhru prkonit.

+2/0
31.3.2014 16:11

P56e54t81r 77N90i10v96n70i32c78k54ý 3462334655737

NIKDY to není jedna chyba nebo problém. Často alespoň jedna z nich není žádná prkotina.

Jaktože Travel Service má problémy OPAKOVANĚ?

0/0
31.3.2014 16:25

P35e42t43r 87V77a24c31l78a55v16i39k 4286743825192

.. RP nepsal, ze se jedna o jednu chybu/problem ...

0/0
31.3.2014 16:28

P10e44t79r 48M44i57c84h82a86l 2880974911192

TS zdaleka není jedinou společností, která má problémy.

0/0
31.3.2014 16:48

P91a91v78e45l 35N88e71d88ě84l13a 5596660414331

prkotin ne, ale o souhru více faktorů ano. Protože proti každému jednotlivému selhání existuje nějaké zabezepečení. Ale stane-li se jich víc naráz, kontrolní mechanismy pak sice zafungují, ale nemusí to nutně znamenat zlepšení celkové situace.

0/0
31.3.2014 16:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.