Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Piloti zastavili boeing až na trávě. Dodržujte osnovy, radí inspektoři

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod vyšetřil loňskou událost na pardubickém letišti. Boeing 737 společnosti Travel Service přejel o sto padesát metrů dráhu a skončil v trávě. Podle inspektorů piloti nedodrželi standardní postupy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M26i60l38o64s39l65a21v 71K43a40n77t75o26r46e78k 1519387211599

No asi hlavní příčinou byl určitě nefunkční reverz, který asi taky udělal ten "smyk" na trávě. Ostatní příčiny byly asi podružné. Mám spíš dotaz, jak je možné, že letadlo s jedním funkční reverzem je letuschopné s cestujícími ;-O Pokud s tím kapitán letěl, jde všechno na jeho hlavu, tzn. že provozovatel je z obliga

0/0
1.4.2014 10:27

T67o11m88á28š 80L48u30d31v50í13k 5730568793386

Nesmysl, kdyby to byla zásadní porucha, je letoun okamžitě vyřazen z provozu do jejího odstranění. Na nefunkční reverz pravidla pamatují, je tam určitá "penalizace" (tedy nutno připočítat určitou vzdálenost k brzdné dráze) ale reverz je pouze pomocný mechanismus pri přistání letadla, ne ten hlavní - má to totiž brzdy (včetně protiskluzového systému). ;-)

0/0
1.4.2014 14:57

M18a33r91t21i65n 95H15a11r95t94i68g 9459914312886

"Piloti už uvažovali o takzvaném go-around, tedy obletu ranveje a přistání proti větru."

Je si autor jistý tím co napsal?

0/0
31.3.2014 20:07

T58o58m49á45š 57L26u90d49v91í36k 5140288463176

Spojka "tedy" je tam pochopitelně navíc, ostatní souhlasí.

0/0
1.4.2014 8:26

J59i42ř14í 29J47i50r56o61u10d91e33k 8216129374104

Dlouhý, široký a bystrozraký. V tomto případě ,,dlouhý", naštěstí bez následků, a to je dobře 8-o;-)

0/0
31.3.2014 18:36

P61e87t25r 66M87i79c69h67a86l 2430944741552

No tak přistávat s nefunkčním reversem na jednom motoru na mokrou runway a s větrem v zádech, to je fakt "frajeřina". Zaplaťpříroda že se nikomu nic nestalo. Doufám, že se z toho nejen tahle konkrétní posádka do budoucna poučí. Na druhou stranu možné je i to, že u low costů hraje roli každá koruna, kterou let stojí a piloti nechtěli zbytečně pálit palivo (vyhazovat peníze a kdo ví, jestli by za to neměli i postih, ale to jen spekuluji), přerušit přistání a otočit letadlo na protisměrnou dráhu. Když si vezmu, že při přistání v Brně na RWY 28 klesá letadlo někde od Budapešti (motory jdou na volnoběh) a před přistáním má začít znovu stoupat a otáčet letadlo (okruh cca 50 km a motory na plný a posléze na letový výkon), tak ono to něco sežere.

+14/0
31.3.2014 16:47

A23l73e91x75a32n37d42r 87K83o93s20t47k44a 5959586569216

Tak tak. Logika říká, že přerušit přistávací manévr při výšce třeba 200-300m nad povrchem vyjde pěkně draho. Zvednout rychlost z přistávací na minimálně dvojnásobek, výšku na alespoň kilometr, po chvíli otočit a letět zpátky..

+1/0
31.3.2014 17:44

P87a61v57e37l 89O73d26r84a52z75i10l 6484369107570

Zatímco takhle je to vyšlo asi lacino, že.

0/0
31.3.2014 19:22

L20a75d96i80s20l16a81v 35Ž13e24n73í10š52e23k 6666184678718

Vyšlo... letadlo nebylo poškozeno, nikomu se nic nestalo, co by jste chtěli víc.....

0/0
31.3.2014 21:40

T57o31m56á63š 55L48u68d37v62í53k 5820418143536

Tak něco ta sranda stála, že - nicméně vzhledem k tomu, co bylo ve hře, je ta cena asi snesitelná.

0/0
1.4.2014 8:28

M78i63c50h87a70l 64K93r65č11á95l 6438258736512

Odkud fouká a že je dráha mokrá už ví pilot od té Budapešti. Není problém požádat o přistání proti větru a navádět na přistání proti větru od začátku. Zřejmě by ale musel přiznat nefunkční reverz na jednom motoru a to by problém byl. Pochybuju že by ho potom pustili do vzduchu.

+1/0
1.4.2014 10:53

T97o20m84á45š 57L19u35d87v63í21k 5500418513786

Závěr šetření je jasný - na letadle nefungoval reverz 1 motoru, o čemž piloti věděli a měli to při přistání uvážit. Dráha byla mokrá, což opět piloti věděli a měli to uvážit. I přesto, že dráha byla mokrá a nefungoval reverz, bylo možné provést úspěšné přistání, pokud by byly vztlakové klapky nastaveny na 40° (namísto 30° které byly nastaveny) a nebo provedeno přistání z opačného směru dráhy. Tedy: chyba pilotáže.

+11/0
31.3.2014 16:36

P28e80t29r 81M68i55c73h59a25l 2300954161492

R^

+1/0
31.3.2014 16:48
Foto

R90o30m59a29n 40P73o26l38á52č67e47k 1830946270895

Hlavně, že to dobře dopadlo.

Stačí se podívat na vteřiny před katastrofou nebo jakýkoli dokument o nehodách. Vždycky se jedná o souhru prkonit.

+2/0
31.3.2014 16:11

P46e39t23r 25N47i29v76n61i56c27k77ý 3482934645487

NIKDY to není jedna chyba nebo problém. Často alespoň jedna z nich není žádná prkotina.

Jaktože Travel Service má problémy OPAKOVANĚ?

0/0
31.3.2014 16:25

P50e69t44r 67V14a91c20l66a34v49i75k 4226813965722

.. RP nepsal, ze se jedna o jednu chybu/problem ...

0/0
31.3.2014 16:28

P38e82t59r 85M83i66c92h33a53l 2100824671822

TS zdaleka není jedinou společností, která má problémy.

0/0
31.3.2014 16:48

P56a48v88e57l 13N97e43d35ě82l32a 5946470354721

prkotin ne, ale o souhru více faktorů ano. Protože proti každému jednotlivému selhání existuje nějaké zabezepečení. Ale stane-li se jich víc naráz, kontrolní mechanismy pak sice zafungují, ale nemusí to nutně znamenat zlepšení celkové situace.

0/0
31.3.2014 16:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.