Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Piloti zastavili boeing až na trávě. Dodržujte osnovy, radí inspektoři

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod vyšetřil loňskou událost na pardubickém letišti. Boeing 737 společnosti Travel Service přejel o sto padesát metrů dráhu a skončil v trávě. Podle inspektorů piloti nedodrželi standardní postupy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M58i19l57o77s11l23a10v 22K29a80n39t62o40r10e37k 1129727841519

No asi hlavní příčinou byl určitě nefunkční reverz, který asi taky udělal ten "smyk" na trávě. Ostatní příčiny byly asi podružné. Mám spíš dotaz, jak je možné, že letadlo s jedním funkční reverzem je letuschopné s cestujícími ;-O Pokud s tím kapitán letěl, jde všechno na jeho hlavu, tzn. že provozovatel je z obliga

0/0
1.4.2014 10:27

T89o74m96á72š 26L71u47d75v98í55k 5160698783806

Nesmysl, kdyby to byla zásadní porucha, je letoun okamžitě vyřazen z provozu do jejího odstranění. Na nefunkční reverz pravidla pamatují, je tam určitá "penalizace" (tedy nutno připočítat určitou vzdálenost k brzdné dráze) ale reverz je pouze pomocný mechanismus pri přistání letadla, ne ten hlavní - má to totiž brzdy (včetně protiskluzového systému). ;-)

0/0
1.4.2014 14:57

M56a79r46t35i28n 65H70a91r28t94i54g 9649714782696

"Piloti už uvažovali o takzvaném go-around, tedy obletu ranveje a přistání proti větru."

Je si autor jistý tím co napsal?

0/0
31.3.2014 20:07

T63o80m71á49š 89L83u82d84v92í84k 5400358233536

Spojka "tedy" je tam pochopitelně navíc, ostatní souhlasí.

0/0
1.4.2014 8:26

J16i58ř11í 57J16i59r63o12u83d16e23k 8596719794514

Dlouhý, široký a bystrozraký. V tomto případě ,,dlouhý", naštěstí bez následků, a to je dobře 8-o;-)

0/0
31.3.2014 18:36

P17e53t92r 77M21i28c83h65a78l 2940964701852

No tak přistávat s nefunkčním reversem na jednom motoru na mokrou runway a s větrem v zádech, to je fakt "frajeřina". Zaplaťpříroda že se nikomu nic nestalo. Doufám, že se z toho nejen tahle konkrétní posádka do budoucna poučí. Na druhou stranu možné je i to, že u low costů hraje roli každá koruna, kterou let stojí a piloti nechtěli zbytečně pálit palivo (vyhazovat peníze a kdo ví, jestli by za to neměli i postih, ale to jen spekuluji), přerušit přistání a otočit letadlo na protisměrnou dráhu. Když si vezmu, že při přistání v Brně na RWY 28 klesá letadlo někde od Budapešti (motory jdou na volnoběh) a před přistáním má začít znovu stoupat a otáčet letadlo (okruh cca 50 km a motory na plný a posléze na letový výkon), tak ono to něco sežere.

+14/0
31.3.2014 16:47

A60l94e91x51a26n84d69r 93K95o58s22t25k66a 5789736579896

Tak tak. Logika říká, že přerušit přistávací manévr při výšce třeba 200-300m nad povrchem vyjde pěkně draho. Zvednout rychlost z přistávací na minimálně dvojnásobek, výšku na alespoň kilometr, po chvíli otočit a letět zpátky..

+1/0
31.3.2014 17:44

P28a14v41e76l 49O91d62r23a94z69i50l 6784159607440

Zatímco takhle je to vyšlo asi lacino, že.

0/0
31.3.2014 19:22

L73a12d17i90s63l96a73v 11Ž84e55n58í41š76e20k 6416534358748

Vyšlo... letadlo nebylo poškozeno, nikomu se nic nestalo, co by jste chtěli víc.....

0/0
31.3.2014 21:40

T60o90m65á92š 45L68u41d78v56í55k 5440898873456

Tak něco ta sranda stála, že - nicméně vzhledem k tomu, co bylo ve hře, je ta cena asi snesitelná.

0/0
1.4.2014 8:28

M24i47c23h59a86l 20K60r26č26á28l 6848288186242

Odkud fouká a že je dráha mokrá už ví pilot od té Budapešti. Není problém požádat o přistání proti větru a navádět na přistání proti větru od začátku. Zřejmě by ale musel přiznat nefunkční reverz na jednom motoru a to by problém byl. Pochybuju že by ho potom pustili do vzduchu.

+1/0
1.4.2014 10:53

T51o81m50á43š 74L28u24d93v51í37k 5420748223166

Závěr šetření je jasný - na letadle nefungoval reverz 1 motoru, o čemž piloti věděli a měli to při přistání uvážit. Dráha byla mokrá, což opět piloti věděli a měli to uvážit. I přesto, že dráha byla mokrá a nefungoval reverz, bylo možné provést úspěšné přistání, pokud by byly vztlakové klapky nastaveny na 40° (namísto 30° které byly nastaveny) a nebo provedeno přistání z opačného směru dráhy. Tedy: chyba pilotáže.

+11/0
31.3.2014 16:36

P50e38t21r 96M19i44c92h63a60l 2530424741582

R^

+1/0
31.3.2014 16:48
Foto

R43o72m79a74n 37P53o89l96á15č22e69k 1700736510715

Hlavně, že to dobře dopadlo.

Stačí se podívat na vteřiny před katastrofou nebo jakýkoli dokument o nehodách. Vždycky se jedná o souhru prkonit.

+2/0
31.3.2014 16:11

P20e79t83r 74N13i20v86n15i30c74k83ý 3242604905377

NIKDY to není jedna chyba nebo problém. Často alespoň jedna z nich není žádná prkotina.

Jaktože Travel Service má problémy OPAKOVANĚ?

0/0
31.3.2014 16:25

P18e68t26r 84V51a23c76l98a87v83i25k 4116383685502

.. RP nepsal, ze se jedna o jednu chybu/problem ...

0/0
31.3.2014 16:28

P33e67t71r 82M83i75c78h39a64l 2700384511142

TS zdaleka není jedinou společností, která má problémy.

0/0
31.3.2014 16:48

P89a22v92e97l 68N96e52d53ě85l31a 5376940204901

prkotin ne, ale o souhru více faktorů ano. Protože proti každému jednotlivému selhání existuje nějaké zabezepečení. Ale stane-li se jich víc naráz, kontrolní mechanismy pak sice zafungují, ale nemusí to nutně znamenat zlepšení celkové situace.

0/0
31.3.2014 16:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.