Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Památník obětem války ano, ale jméno Schindler nikdy, říkají v Brněnci

Před 20 lety převzal Steven Spielberg Oscara za nejlepší film. Byl jím Schindlerův seznam. Na Svitavsku se hned rozjely spory, které dodnes neskončily. Nacista Schindler je jednou zločinec, jindy zachránce Židů. V Brněnci, kde je zaměstnával, chtějí postavit muzeum. Ale ne Schindlerovi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11i31r97i 31J85i14r20a 6358852180144

Proc se majetek firem,ktere se schovavaji a nelze je dohledat,proste nezabavi a nenabidne jinym kupcum.Vzdyt majitel by mel byt jasny.A kdyz neni,tak je to nejaka levarna.Jen jak to udelat,aby to bylo ferove?

0/0
8.3.2014 4:32

L37e70n76k23a 80S97v38o86b85o92d54o32v62á 2176635317835

Doporučuji si přečíst toto: http://www.gruntova.cz/oskar-schindler Listinné důkazy pro Schindlera vůbec nehovoří, osobně si myslím, že šlo o opportunistu, který včas převlékl kabát. Nikomu nepřijde zvláštní, že se po 2. světové válce uklidil zrovna do Argentiny, kam zdrhala většina nacistů?

+1/−4
7.3.2014 16:24

A54n67n32a 79Č73e96r66n96á 1107124839644

Židé s tím problémy nemají, pan starosta ano. Rv

+4/−1
7.3.2014 16:04

J86a74n39a 17Š76i78m83o59n26o47v18á 2176761749681

Nůj rozvětvený názor: http://janasimonova.blog.respekt.ihned.cz/c1-61811170-mel-by-pamatnik-obetem-nacistu-v-brnenci-nest-schindlerovo-jmeno

0/0
7.3.2014 14:11

M77a50r88e51k 40J49a80n57e95č78k56a 1837966353131

Netuším, jak to bylo doopravdy, ale pochopil jsem ten rozpor spíše tak, že mu údajně šlo především o svůj zisk a díky tomu vlastně druhotně zachránil více jak tisícovku židů, protože je potřeboval jako dělníky ve své fabrice, kteří by mu ten zisk vytvářeli. Ve filmu je ale na druhou stranu uvedeno, že záměrně vyráběl nefunkční munici a přišel tím o svůj majetek, takže kdo ví, jak to všechno vlastně bylo a kde je vlastně pravda. Tohle mají právo ale hodnotit pouze lidé, kteří tam byli a tu dobu zažili a hlavně přežili. Všichni ostatní můžeme pouze spekulovat o jeho čestném nebo nečestném úmyslu.

+6/0
7.3.2014 13:20

M31i85l77a42n 61R30a88d90e75k 3767886481291

vypada to ze zacal z prospechu, ale pak kdyz se dozvedel o tech zverstvech, tak se mu to zhnusilo. Cili prospechar ano, svine ne. A to ze zachranil zidy, i za to ze pak za ne zaplatil ZE SVEHO, nikoliv statniho ci ciziho majetku, uz za to zaslouzi odmenu. Zide mu nejen odpustili, ale uznavaji jeho zasluhy. Proc starosta ma s tim problem?

+3/0
7.3.2014 19:52

K92a83r94e18l 64Z78e66m48a66n 8666256691689

Starosta Brněnce je prostě komunista či osoba s komunistickým smýšlením. Jemu podobní nazývají nové představitele Ukrajiny fašisty či nacisty! Prostě každý protikomunisticky či protirusky smýšlející člověk je jimi takto nazýván

+4/−6
7.3.2014 12:42

O33t93t18o 38N15o89v71a15k 8840618546719

Pro me je pan Schindler nevyznamna osoba,  nikde jsem necetl, ze by zakladal NSDAP a ze by vymyslel nejake zakony. Proste jen podnikal.

Zide, to je otazka, existuje literatura, ktera tvrdi, ze kdyz udelaji velky zlocin na zidech, ze si tim jiste skupiny zajisti moralni kryti svych zlocinu, umlceni kritiku a skvely prijem ... a bohuzel, vse tomu nasvedcuje, holokaust je miliardovy bussines, bohuzel a skutecne strujce persekuce LIDI nikdy nikdo nepotrestali, proste nesli az do nejvyssich mist, staci se podivat kdo vlastnil Statoil ci jini clenove IG Farben.

Takova napoveda, zide jiz davno skoro neziji (semite) dnes jsou to prevazne chazarove (ti byly prevazne v koncentracich) a ti maji svoji puvodem sumerskou slechtu ... a ona sumerska slechta zneuziva sve chazraske kolegy a ti vzdy doplati na jejich zlociny, sami obycejni "zide" uz toho maji taky dost, jenze je nikdo neslysi a to presto, ze sve clanky prekladaji do mnoha jazyku, protoze media ovlada kapital jejich sumerskych "kolegu" ... a tak zbyva jen internet, ktery se ted snazi kde kod regulovat.

0/0
7.3.2014 12:21

R78o32m16a87n 90O55p52e12t 1181469235722

schnidleruv seznam neexistoval, protoze on zadny nesepsal. Onen seznam vypracoval OD-mann marcel goldberg, ktery za zapsani na seznam vybiral tucne odmeny, kdyz byl seznam plny a presto nekdo prinesl vetsi sumu penez nebo drahokamu, vyskrtl nekoho jineho ze seznamu ale jeho odmenu si ponechal. jake asi bylo potom prekvapeni pro ty co zpalatili, ale ze seznamu byli vyskrtnuti... vice zde

http://blisty.cz/art/46325.html

+1/−2
7.3.2014 12:21

R64o87m20a83n 93O92p69e81t 1131399345502

spilberguv film je z velke casti vymysl

+4/−1
7.3.2014 12:22

H14a79m15p23l 98B33r87e98t43i63s92l98a44v 6426781744682

Blisty jsou seriozní zdroj ?;-D

+1/−1
7.3.2014 13:09

L65e49n11k61a 30S89v67o83b88o75d91o80v46á 2866755477875

Tohle ano: http://www.gruntova.cz/oskar-schindler

0/0
7.3.2014 16:25

J19a23n 34H73e31j34d27a 4844596602894

Dobrý skutek nejvíc vadí těm, kteří ho nejsou schopni udělat.

+9/−1
7.3.2014 12:19

V92l77a77s15t44i69s90l28a76v 43Š44ů40d17a 8924813419792

a že ten dobrák nepomáhal utíkat Židům už před válkou, proč s tím začal, až když říši a potažmo i jemu, zrádci a válečnému zločinci začalo téct do bot?

+2/−4
7.3.2014 12:24

V22l21a40s89t97i24s20l50a66v 65Š54ů54d23a 8614173989582

Hitler zachránil před smrtí svého rodinného lékaře Eduarda Blocha, který byl židovského původu a jeho rodinu - židovskou rodinu, podle logiky Schindlerových obhájců je tedy hrdinou, který si zaslouží být oslavován a měl by se mu postavit oslavný pomník, ne?

+1/−7
7.3.2014 12:14

R28o50b44e89r29t 21B25a57l53a31b37á32n 9772673842

Možná to někoho ještě pořád šokuje a pohoršuje, ale je na světe stále ještě dost lidí, kteří svůj pohled na svět neřídí podle filmů, byť by byly sebeslavnější.

+6/0
7.3.2014 12:01

V57í12t79ě62z94s92l12a34v 72M31a30l82í32n18s44k62ý 5901441317902

Miluju takový ty chytráky,co dneska přesně vědí,jak to tenkrát bylo.

+4/0
7.3.2014 11:51

R23o43m87a86n 69O90p69e45t 1591389705472

bud rad ze se vubec najde nekdo, kdo tyhle veci nastuduje. trva to roky a roky prace o tom veci zjistit. jsem rad ze se vubec historikove do toho pustili a troch uto objasnili, protoze v dobe, kdy byl o schindlerovi na svete jen film od spielberga, plno lidi verilo lzim. dneska mas o schindlerovi plno knizek od historiku

+4/0
7.3.2014 12:23

V64í36t34ě28z22s32l80a10v 16M48a54l58í49n67s10k36ý 5271381397372

Vypíchnu to "trochu to objasnili",starosta to asi objasnil stopro,zřejmě má ve sklepě stroj času.Já si samozřejmě tu věc naprosto netroufám hodnotit,jen by pro mne bylo stravitelnější,kdyby některým výrokům předcházelo myslím si ,domnívám se.Kdo v jakékoliv rozporuplné kauze to ví naprosto přesně,je podle mě spíš blbec.

+1/−1
7.3.2014 13:12

A39d91o15l78f 68R46o85z60b38o23ř85i58l 5168910527

Přečet jsem si několik komentářů a nestačím se divit !! Mají ti naši pisatelé vůbec hlavu k přemýšlení ? Mnoho pisatelů si pletete příčiny s následky ;-O. On ten "váš" pan Schindler nepochybně nepřesvědčoval SS-vedení, že chce Židy zachraňovat ! To by se se zlou potázal !! Příčinou celé jeho akce byl majetek, zisk, výroba pro říši, pro válečnou mašinerii fašistického Německa ! Myslíte si, že kdyby fašouni vyhráli válku, že by byli oni Židé zachráněni ? Těžko, že 8-o!!Ta záchrana jejich života vyplynula z výsledku války, jejího průběhu a jen a pouze jako DŮSLEDEK a vedlejší produkt "podnikání" jistého SS-Schindlera. Jen tak  vzešla "záchrana"  židovských nádeníků - otroků!! Výsledek chvályhodný, ale nikoli  zásluhou SS-Schindlera !! Tady mnoho roků dělá někdo - kdo se chce zviditelnit a připínat si "ostruhy" - jako by to byl "anděl - zachránce". Houby s octem. Postavte další pomník Rudé armádě, že byla hlavní silou porážky fašistů. Jinak by "Schindlerovi Židé" nedožili konce svých dnů ;-O

+2/−6
7.3.2014 11:32

A42l95e62x47a12n31d79r 41K32o35s43t73k51a 5249606259516

Ovšem vy zase vynecháváte, kolik podobných "podnikatelů" se s tím nemazlilo, židy nechali klidně odjet do koncentráku a raději si zaučili nové otroky. Samozřejmě, že Schindler dělal to, co prospělo Schindlerovi. Altruisté, kteří opravdu pomáhají jiným, aniž by z toho něco měli sami, jsou vzácní, respektive spíš prakticky neexistují. Ale málo platné, z chlapů by to možná někteří přežili i bez něj, ale ženské a děti by sli do plynu zcela automaticky. Těm zcela nepochybně zachránil krky.

+9/0
7.3.2014 11:43

A77d77o56l65f 30R67o52z89b96o35ř31i59l 5438750287

Zvažte, zda bylo prvoplánovou akcí zachraňovat a nebo mít levnou pracovní sílu ? Jen za jídlo a ubytování ?! Prostě otroci !! Záchrana ale byla jen důsledkem stavu věcí a průběhu války !   To samozřejmě nezmenšuje jakkoli výsledek, kterým je přežití mnoha set Židů ! To byl veliký "zázrak", nikoli zásluha SS-Schindlera 8-o

+1/−4
7.3.2014 11:48

M56a78r95t23i43n 59H66o75r37a 4245105950182

... a jaké smajlíky tam ještě máte?

+3/0
7.3.2014 11:49

M48a64r16t43i80n 50H44o14r72a 4125765750942

A ještě malinká douška: kdyby se sověti s náckama nepaktovali před válkou (Ribentrop-Molotov) a kdyby se s něma nepaktovali ještě na začátku války (sprosté rozporcování Polska a masakr v Katyni), dost možná by konečné válečné peklo nebylo zdaleka tak strašné. Němci by totiž neměli tolik času a prostoru a také by neměli natolik dobře krytá záda..... Tolik k pomníkům....

+5/−1
7.3.2014 11:53

P22a34v53e19l 71F91a66r54a 9947457644111

Kdyby se Američani a Angláni nepaktovali v Jaltě s Ruskem, nemuselo by dojít k Vítěznému únoru a my jsme mohli patřit k západu od 2. světové války. Ale to jsou všechno kdyby a třeba na naší dobu se zase bude jinak dívat za 50 let!

+1/−2
7.3.2014 11:59

V17l27a21s79t37i15s66l55a80v 57Š70ů24d26a 8614343829512

kdyby se s náckama nepaktovala i Anglie a Francie, válka nemusela být žádná

+2/0
7.3.2014 12:07

T15o93m46a67s 64C71e62n13e69k 6907334250803

Pominu-li obsah, už z té úpravy na mě řve blbost, malost a omezenost. Vezmu-li v úvahu obsah, pak si jen potvrdím ten první dojem.

+2/0
7.3.2014 12:01

O19t21t97o 26N49o37v85a61k 8310488696379

To je tezke, dokud nebude legalni revisonismus, tak nema cenu nad cimkoliv verejne badat. Az bude legalni revizionismus, tak se bude moct skutecne vedecky badat, zkoumat nacisticke dokumenty, zakony, prikazy a jine dukazy, do te doby se bude motat do historie propaganda, coz je vzdy spatne, kdyz ale ono historii pisi vitezove a pdoe toho to pak tak cernobile vypada, na jedne strane se zvyraznuji spatne vlastnosti, na druhe spatne zamlcuji a dobre zvelicuji.

Proc jednotky NKVD v CR vtvrazdovaly vesnice, proc v CR US/UK letadla bombadrovaly civilni cile, proc na nas hazeli fosfor, proc zemrelo vice cechu v Ruskych koncentracich, nez za nemeckeho nacizmu.

A proc je veleben predstavitel ceskeho nacizmu TGM a Benes ?

Jen nezavisla historie muze odpovedet na otazky a udelat celistvy obraz.

A propo, za vsim hledej penize a moc a tak sledujme tok penez a budeme se vsichni divit. ... vite vubec kdo byl majitelem Osvetimi? ... dma napovedu, majitel sidlil v USA a financoval jak USA, tak nacisty, tak bolseviky v Rusku ... a co z toho mel ... penize.

0/−2
7.3.2014 12:10

O49l41d75ř82i93c55h 40L41e71b52e39d70a 5637485621480

Proč pořád zachránil, zachránil. Lépe snad by mělo stát: znásilnil, ale nezabil (všechny, náhodou, tak to vyšlo). Tahle kauza je nemístné hledání kladného esesáka. Tedy takového, jaký by dokázal Německo dovést k vítězství, na rozdíl od těch idiotů, kteří svou předčasnou krutostí proti sobě zaktivizovali zbytek světa.

0/0
7.3.2014 19:37

T27o34m44á75š 31Z65d76r60a13ž27i45l 1847554656522

Důležité je, že ti lidé přežili. A tito lidé přišli osobně položit kámen na hrob Oscara Schindlera v závěru stejnojmenného filmu. Kdo jiný by to dokázal hodnotit lépe než oni?

http://www.imdb.com/title/tt0108052/faq#.2.1.2 (Who are the people ... ?)

+8/−1
7.3.2014 11:12

J71a96n 96V36e31l31i36k86ý 3958775830485

My kteří máme ve vládě STBáky, udavače, bonzáky a korupčníky, tak nám vadí člověk, který v daleko horší době dokázal pomáhat a zachraňovat lidské životy. Jak české...

+9/0
7.3.2014 10:59

J65a50r36o27s94l97a57v 79N52o80v37ý 5221447595897

jen na základě shlédnutí filmu může člověka hodnotit opravdu jen Veliký, Jan Veliký

+4/−2
7.3.2014 11:04

M42a39r67t83i71n 74H12o56r37a 4645145490882

Izraelci oceňovali NACISTU také podle filmu?? No to jsou mi ale NOVINKY!

+6/0
7.3.2014 11:28

T91o32m80á80š 55T28a46t95í94č18e25k 5760802740938

Izraelci oceňovali NACISTU podle potřeby zlepšit izraelsko-německé vztahy. O šlechetnosti NACISTY podnikajícího s využitím lidských zdrojů v koncentrácích byly plný NOVINY, když Spielberg odbočil od natáčení prkotin a vydláždil cestu k odpuštění NACISTŮM černobílým mramorem vyleštěným slzami dojetí.

+2/−3
7.3.2014 11:56

H71a19m55p77l 14B56r57e53t55i40s81l78a60v 6246481694912

Člověče, vy jste ale .ůůůůůl...;-D

+1/0
7.3.2014 13:10

J74a13n 90V45e89l63i77k44ý 3808305450445

Pro Vaši informaci film jsem neviděl, ale mluvil jsem s člověkem, kterého rodina zachránila za války dva židy (nějakou dobu je schovali u sebe) a tím ohrozili celou svou rodinu smrtí a těmto lidem po válce židi i poděkovali, takže ti nejlépe ví, kdo jim pomáhal...

+1/0
7.3.2014 11:29

V93l92a37s61t65i54s57l71a84v 44Š73ů36d34a 8254453679442

zachraňoval především sebe, díky tomu, že zachránil pár z těch, které před tím pomáhal vraždit a někteří lidé to tomu náckovi žerou dodnes

+2/−3
7.3.2014 11:06

M69i55l84a16n 71B12u35r28i91a98n 4697752372171

Upřímně, aby se zachránili, tak lidi dělají horí věci, než že zachraňují životy.

+5/0
7.3.2014 11:09

A46d29o23l44f 31R83o76z92b83o50ř47i88l 5408950347

:-/

0/0
7.3.2014 11:33

D13a65n55i50e41l75a 16U56r91b12a73n80o30v35á 2744200605686

Uznávám, že pro glorifikaci je dobré znát i skutečný motiv - pokud ty lidi zachránil tak, jak je ukázáno ve filmu tedy z čisté lidskosti pak OK, postavme mu pomník, pokud to že ti lidé přežili byl jen vedlejší produkt toho, že se snažil uchovat si své vycvičené a levné zaměstnance pak na tom není moc co oslavovat co se týká jeho osoby.

Jelikož nejsem historik a tu dobu ani Schindlera jsem nezažila, tak si to nedovolím soudit, kde je ve skutečnosti pravda.

Čistě jen z pohledu přeživších - jim asi ve výsledku musí být jedno zda to byl padouch nebo hrdina, pro ně je podstatné, že přežili a je jedno jestli to bylo kvůli altruizmu nebo mamonu.

+9/0
7.3.2014 10:57

H89e42l78e16n38a 82K22a77v33k70o14v70á 4713976359633

Ještě bych ráda dodala, že ta paní, kterou Schindler  "získal" z Osvětimi, říkala, že mu bude do smrti vděčná. Že kdyby zůstala v Osvětimi tak by zřejmě nepřežila, a nejen ona.

+11/0
7.3.2014 10:49

V14l33a10s25t73i36s69l22a66v 52Š29ů19d95a 8714573759362

jo, jenže nebýt Schindlera a jemu podobným, tak v žádné Osvětimi nemusela nikdy být

+2/−1
7.3.2014 10:50

M37i70l15a91n 33B58u27r67i28a96n 4817842862401

V poslední svobodných volbách ve Výmarské republice v březnu 1933 volilo cca 44% ze 66 milionů Němců NSDAP. Byli ti všichni Schindler a jemu podobní nebo takhle volili "obyčejní" lidé? A to nemluvím o dalších volbách, kdy to bylo jak za socíku (NSDAP 92%). A přitom je v podstatě ani nemůžeme vinit. Světová krize, třicetiprocentní nezaměstnanost, velké sliby velkého vůdce, který nabídl davu bohatého viníka. Kdo by odolal. Sakra, co mi to připomíná.

+8/0
7.3.2014 11:07

A12d81o94l71f 69R86o59z52b26o15ř18i93l 5718400927

Ano, jistě ! Zmanipulovaní, zfanatizovaní, zblbnutí lidé, kteří pod tíhou vlastní neuvěřitelné chudoby a tlaku několika řvounů, za sliby majetků a plných žaludků udělali to, co je v konečném důsledku uvrhlo do ještě větší beznaděje a hrůzy. To si ovšem v daný moment nemohli uvědomovat 8-oJen drobné upozornění: je třeba se na všechny souvislosti dívat optikou dané doby (byly v živé paměti hrůzy I.  světové války !!!), nikoli naši dnešní zkušenostmi a pohledem do historie.

+2/0
7.3.2014 11:43

M97i55l94a45n 69B63u57r21i98a51n 4977162182721

Souhlas.

+2/0
7.3.2014 11:50

H39e80l64e87n17a 23K76a85v15k48o77v27á 4883866249643

Hodnotíme  nyní realitu........

0/0
7.3.2014 11:39

J52a50n 10N45o71ž57i60č68k72a 1780895779103

Teroreticky mohou být tisice Japoncu "vděční" USA a její armadě když shodila atomove zbrane na Hiroshimu a Nagasaki. Protože jak sama Americka armada spočítala, invaze by stala životy statisicu civilistů

+5/0
7.3.2014 10:52

K73o95n48r30a92d 12S31l14a85d46e53k 3247558249242

Film Schindlerův seznam je pohádka, historici už velkou část toho co stalo odkryli, byť jsou tam ještě bílá místa. Tahle pravda se ale dnes nikomu tak nějak nehodí, jestli tomu někdo chce věřit, tak proč ne, když mu to dělá dobře.

+4/−6
7.3.2014 10:43

A47l65e53x25a79n85d12r 61K21o44s71t23k73a 5599536269806

Film je samozřejmě jen pohádka. A o pohnutky nejde, neexistuje nikdo jako opravdu hodný nezištný altruista. Ale je fakt, že ty lidi zachránil. Včetně žen a dětí, kteří by jinak po dojezdu do lágru šli rovnou do plynu.

+5/0
7.3.2014 10:52

M61i86l43a34n 18B46e11n23e71s 2961315979184

Proc musime v Cesku ve vsem videt problem a porad delat nejchytrejsi? 8-o

Schindler je v Israeli uznavany, ale podle Cechu je vycuranek. Rv

Rozhodne dam v tomto na Izralece (prece jen vetsi zkusenost s holocaustem) nez na nazory mistniho zakomplexovneho starosty Rv

+12/−3
7.3.2014 10:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.