Na pardubické Základní škole Závodu Míru začali se začátkem školního roce využívat takzvanou digitální třídu | foto: Michal Klíma, MAFRA

Jsem pozadu, učím se od dětí, přiznává učitelka digitální třídy

  • 8
Šesťáci na pardubické Základní škole Závodu Míru začali se začátkem školního roce využívat takzvanou digitální třídu. Každý školák ve třídě má svůj tablet, všichni mají před sebou velkou dotykovou obrazovku. Součástí vybavení je počítač a příslušný výukový software.

Malý příklad. Děti si dávají malý testík z angličtiny, při němž mají na svém tabletu kliknout z více možností na to správné sloveso hodící se do jednoduché anglické věty. Nakonec výsledky "odešlou".

Když včas zjistí chybu, odešlou test znovu. Učitelka mezitím na obrazovce sleduje, jak si kdo vede, zda je už hotový. S vyhodnocením se nemusí namáhat, stačí jeden klik a zjistí, jak který žák uspěl.

„Škola je teď pro mě zajímavější než předtím, víc se do ní těším. Je to pro mě lepší i lehčí, protože mám tablet doma, stejně jako většina spolužáků,“ řekl dvanáctiletý šesťák Vladimír Severin, který tráví čas s tabletem doma nejméně dvě hodiny denně.

„Škola mě víc baví, protože se víc zapojujeme do výuky,“ potvrzuje i jeho spolužačka Pauli Voženílková.

Třídu vybavila digitální technikou speciální akce s názvem „Škola dotykem“ pod záštitou ministerstva školství. Jejím smyslem je zkoumat vlivy a přínosy dotykových technologií ve výuce.

Pilotní výzkumný testovací projekt organizuje nezisková organizace Edulab s pomocí společnosti Samsung. Vyhodnocen bude na konci školního roku.

„Ale už teď víme, že změní postoj učitelů k přípravě a postoj žáků k hodině, která je bude víc bavit, protože výuka pomocí tabletů je interaktivnější a zábavnější,“ řekl učitel a projektový manažer Edulabu Michal Orság.

Ředitelku Jarmilu Staňkovou těší, že její škola byla do tohoto průzkumu vybrána. Učitelka Alena Maixnerová ale přiznává, že tento způsob výuky je náročný i pro učitele, kteří se někdy musí učit právě od dětí.

„Jsem opravdu začátečník, věřím, že mi děti pomohou. Mám ve třídě šikovné kluky, kteří tomu rozumí daleko víc nežli já a už mi dali nějaké lekce, Klobouk dolů před nimi,“ řekla učitelka podle níž se na rozdíl od dospělých moderní techniky nebojí.

Ale dobře ví, že zpočátku se zdá být všechno obtížné, jde o to překonat první problémy, potom už jde všechno líp.

„Děti mají rády tyto hodiny, každou hodinu se ptají, kdy půjdeme na tablety, a když se dozví, že teď ne, jsou zklamané. Ony ví, kam sáhnout, kde se mění nastavení, ví všechno. My, kteří se to pracně učíme, jsme pozadu. Ale děti jsou fajn a poradí nám,“ dodala Alena Maixnerová.

Vedle 23 žáků v 6. A. využívá digitální třídu také 28 žáků 9.A. V celé republice se účastní tohoto průzkumu 12 škol, které obdrží 350 tabletů, 12 interaktivních obrazovek a další vybavení.