Obyvatelé i řidiči si stěžují na špatný stav silnice.

Obyvatelé i řidiči si stěžují na špatný stav silnice. | foto: Michal Klíma

Zdevastovanou ulici Pardubice opraví až se vlastníci vzdají svých pozemků

  • 8
Podpisy pod peticí přibývají, ale oprava Dělnické ulice v pardubické průmyslové zóně není v dohledu. Radnice se do ní chce pustit až ve chvíli, kdy získá pozemky, které jsou pod ní. Radní proto vyzvou jejich majitele, aby je převedli.

Křičí už řadu let, snaží se zjednat nápravu. Lidé z firem, které sídlí v Černé za Bory v Dělnické a Holandské ulici, však zatím úspěšní nebyli.

Nepodařilo se jim přimět radnici, aby tamní zničené silnice spravila. Nyní si vzali na pomoc petici, kterou by už na konci září měli dostat na stůl zastupitelé.

„Již dopředu můžu říci, že pokud nepovede petice k žádnému výsledku, neukončíme naše aktivity. Obrátíme se na stavební úřad, případně na nadřízený orgán, kterým je krajský úřad, zvážíme možnost obrátit se na Veřejného ochránce práv či založíme občanské sdružení a budeme se domáhat našich požadavků,“ uvedl mluvčí petičníků Tomáš Formánek.

„Zastupitelé by si také měli uvědomit, že jsou volení a že budeme nabádat občany, aby si volili takové zastupitele, kteří slyší na žádosti občanů,“ dodal poměrně ostře.

Obyvatelé i řidiči si stěžují na špatný stav silnice.

Jenže jak se zdá, pomoc petičníkům politici neposkytnou, ani kdyby bylo v petici padesát tisíc podpisů. Celý problém je podle radních v tom, že pozemky pod silnicí nejsou města, a tak těžko může opravovat cizí majetek.

„Na radnici se však už chystá výzva pro majitele pozemků v Dělnické ulici, aby svá vlastnická práva převedli na město. Až tak učiní, bude možné začít s opravou, dříve to nejde,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Otázkou je, nakolik budou úředníci úspěšní při zisku parcel. Ale podle zasvěcených to je vlastně hlavní problém, který brzdí opravu zdevastovaných silnic.

„Je to tam s pozemky skutečně složité. My jsme nedávno v lokalitě stavěli nový chodník a museli jsme nakonec kácet kus lesa, abychom se vyhnuli při jeho stavbě cizím pozemkům,“ uvedl starosta čtvrtého obvodu Petr Heřmanský.

Ten sám se ostatně snažil o rekonstrukci ulic před osmi roky. Tehdy obcházel tamní firmy, zda by na opravu silnice nepřispěly.

Oprava „tankodromu“ bude nákladná

„My, jako obvod, nemáme šanci tak drahou opravu zaplatit. Už před lety se mluvilo o 40 milionech, a tak jsem zkusil vedení společností. Uspěl jsem jen u jedné, a tak z toho nakonec nic nebylo,“ vzpomíná Heřmanský. „Radní města o problémů vědí, ale zřejmě těžko hledají tak vysokou sumu na opravu jedné silnice,“ dodal starosta.

Oprava Dělnické i Holandské ulice totiž bude hodně nákladná. Obě jsou na úrovni tankodromu a bude třeba opravit vše, včetně odvodnění či osvětlení. „Každá vesnice má nové obrubníky a tady se odlamují betonové kusy a padají na místo, kterému se stěží dá říkat vozovka. Když zaprší, tak se bojíte jet na kole, protože nevíte, zda je kaluž hluboká dva centimetry, nebo patnáct. Kanál je až po vrch zanesený, takže voda neodtéká. Při jízdě voda stříká na všechny strany, takže chodcům jsou deštníky k ničemu,“ uvedl Formánek, který v ulici pracuje ve firmě T-CZ.

Navíc upozorňuje na další náklady, které budou spojené s odstraněním nevyužívaných železničních kolejí. „Všechny koleje jsou již odstraněny, jen přes silnici zůstaly, včetně nefunkčního výstražného světelného a zvukového zařízení, které dřív, než bude odstraněno, nejspíš spadne,“ dodal Formánek.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz