(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Další vlaky z malých tratí zmizí. I přes protesty starostů

  • 9
I přes protesty starostů a lidí z dotčených měst a vesnic krajští politici pokračují v rušení regionálních vlakových spojů. Každý týden oznamují nové a nové škrty, na kterých se dohodli se starosty obcí kolem malých železničních tratí. Vlaky budou nahrazeny autobusy.

Šetření krajských politiků na vlakových spojích tento týden pocítily obce na Králicku, v okolí Heřmanova Městce a kolem Třemošnice. Škrty nazývané optimalizací dopravy se koncem letošního roku dotknou v kraji téměř všech obcí a měst, které nemají to štěstí a neleží na hlavních železničních tazích.

"Železniční dopravu v úsecích Dolní Lipka - Hanušovice a Moravský Karlov - Štíty nahradí autobusy," uvedla mluvčí Pradubického kraje Magdalena Navrátilová.

Argument, že cílové stanice leží mimo Pardubický kraj, přitom podle tamních starostů kulhají na obě nohy. Do Štítů jezdí řada lidí ze širokého okolí do jednoho z největších zaměstnavatelů regionu, do firmy Klein & Blažek. Počet cestujících mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi není sice tak veliký, i přesto jich stále dost jezdí do zaměstnání oběma směry.

K zachování spojů nepomohla ani petice, pod niž se podepsalo více než dva tisíce lidí, tedy třetina práceschopných obyvatel této oblasti. Vlaky nezachránila ani skutečnost, že v zimě je často na Králicku skutečně počasí jak na Sibiři.

Dalšími oblastmi, kde se tento týden rozhodlo, jsou obce mezi Prachovicemi a Heřmanovým Městcem. I tam prosadili zástupci kraje se svými poradci ze společnosti Oredo nahrazení vlakových spojů autobusy. Nová linka bude jezdit také mezi Třemošnicí a Chrudimí. Během pracovních dnů se počítá s osmi páry spojů, o víkendech předběžně s pěti.

Další autobusy, které nahradí krajem neobjednanou osobní vlakovou dopravu, spojí Pardubice s Třemošnicí. Ovšem pouze v pracovní dny.

Autobusy se na malých silnicích zničí, říká starostka

"Kvůli posílení autobusové dopravy vybudují v Heřmanově Městci autobusovou točnu u vlakového nádraží," uvedl starosta Heřmanova Městce Aleš Jiroutek. Nová autobusová stání vyrostou také v Králíkách a Moravském Karlově. To vše za peníze z krajské kasy.

Šetření je určitě dobrá věc a v mnoha případech má převod hromadné dopravy z kolejí na silnici i své opodstatnění. Pomineme-li ovšem nepříznivý dopad na životní prostředí.

Zarážející je ovšem zrušení provozu ve všední dny na části trati Žďárec u Skutče - Polička - Svitavy, kde byla teprve vloni dokončena oprava trati za téměř 300 milionů korun. Jsou ale i oblasti, kde bude v zimě velký problém některými silnicemi vůbec projet. Nejmarkantněji se tato komplikace zřejmě projeví na Králicku.

Hanušovická starostka Ivana Vokurková při jednání tento postup kritizovala s tím, že budou mít autobusoví přepravci těžkou hlavu nejen ze sněhu. "Na těchto silnicích své autobusy velmi brzy zničí," řekla žena, která před svým nástupem na radnici pracovala v dopravní firmě svého manžela.