Takto vypadají už dlouho opuštěné pozemky nedaleko obce Rokytno na Pardubicku, kde povede trasa D35. | foto: Martin Švec, MAFRA

Geodeti začali vyměřovat trasu D35. Nemají tu co dělat, tvrdí zemědělci

  • 13
Práce na záchranném archeologickém výzkumu pod budoucí dálnicí D35 ještě ani pořádně nezačaly a stavbaři už narazili na problém s některými zemědělci. Ti je coby stále platní nájemníci nechtějí pustit na svá pole, jelikož na nich mají zaseto. Zdržení může trvat až pět měsíců.

Jen pár hodin. Tak dlouho se pohybovali s přístroji geodeti na polích, kde by se měly v nejbližších dnech objevit i bagry, které z nich archeologům shrábnou vrchní vrstvu půdy, takzvanou ornici. Jenže takový postup odmítá část zemědělců, kteří se nechtějí smířit s tím, že jim stroje poničí vysazené plodiny.

„Ještě tady nemají co dělat. Nelíbí se mi to, kdyby sem měly přijet bagry, tak nám samozřejmě při skrývce naši úrodu znehodnotí,“ uvedl zemědělec Petr Kostkan pro Českou televizi, která na spornou záležitost upozornila.

Rozpor je v tom, že pozemky již patří Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle starosty Časů a soukromého zemědělce Zdeňka Seidla však silničáři po nabytí pozemků převzali zároveň i nájemní smlouvy, které měli předchozí vlastníci uzavřené s dalšími subjekty.

„ŘSD, jako nový vlastník, má právo smlouvy vypovědět s roční výpovědní lhůtou, takže nám loni v srpnu přišla výpověď, kde je vysloveně uvedeno, že užívání pozemku končí k 30. 9. 2017,“ říká Seidl. Silničáři s postupem pochopitelně nesouhlasí a mluví o úmyslu.

„Je za tím snaha stavbu opět zkomplikovat. Už v době, kdy tam seli, dobře věděli, že připravují tuto situaci,“ namítá mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Nečekaná komplikace je to i pro zhotovitele, firmu Eurovia, která tendr vyhrála.

„ŘSD nám oficálně předalo staveniště, a co se týká smluvních vztahů, to je plně v kompetenci investora,“ uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Nájemníci hospodaří až na polích za Časy

Problém se přitom týká druhého úseku z Časů do Ostrova. Na 14,5 kilometru dlouhé části chtěli geodeti vytyčit koridor dálnice, avšak narazili na odpor. Zemědělcům vadí, že v případě poškození úrody přijdou o dotace.

„Pokud chce někdo na pozemky vstoupit, mělo by to být odsouhlaseno uživatelem a stanoveno, za jakých podmínek. To se nestalo,“ tvrdí Seidl, dle jehož odhadu nesouhlasí se startem prací archeologů na osetých polích až 90 procent nájemníků.

Se vstupem na pozemky, na nichž není žádný nájemní vztah, prý nemají zemědělci problém. Těch má být ale údajně jen pár a i na nich bude výzkum složitější. „Mají je vyčleněné a mohou tam kopat, ovšem jsou v místech, kde nejsou přístupové cesty, takže by nám opět dělali škodu na polích,“ míní Seidl.

Byť silničáři na zahájení výzkumu předem upozornili, stěžují si zemědělci na údajnou špatnou komunikaci, což ŘSD odmítá.

„Stavba se připravuje deset let, během kterých dostávali neustále informace. V minimálně posledních dvou letech věděli, že stavba je ve finálním stavu přípravy a že se letos začne,“ říká mluvčí Rýdl.

Překážkou jsou i kolíky

I s pouhým zatloukáním kolíků starosta Seidl zjevně nesouhlasí.

„Pokud k tomu dojde, zavolám policii ať mi sepíše protokol, v němž bude jmenovitě uvedeno, kdo je zatloukal. Až pojedu sklízet a zničím si lištu, půjdu žádat o náhradu škody toho, kdo tam kolíky umístil. V porostu už totiž vidět nebudou,“ dodává Seidl.

Vykopávky složené z výzkumu a souvisejících zemních prací budou stát bezmála 276 milionů korun. Původní odhad ŘSD přitom činil téměř 550 milionů. Archeologickou část zaštiťuje již zmíněná firma Eurovia ve spolupráci s organizacemi Východočeské muzeum Pardubice, Archaia a Archeologické centrum Olomouc.

„Terénní část záchranného archeologického výzkumu začne v druhé polovině dubna a měla by trvat do července 2018, zpracování pak do roku 2021,“ oznámila Kristýna Bulvová, vedoucí archeologického oddělení Východočeského muzea v Pardubicích.

Právě do jeho depozitářů historické nálezy následně poputují.