Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obec nechce auta, u silničářů si vymohla sjezd z budoucí dálnice

  10:40aktualizováno  10:40
Desítky tisíc aut navíc budou za pár let trápit obyvatele žijící u silnice I/17 v obci Stradouň. První úseky dálnice D35 totiž vyústí před ní. Silničáři proto nově překreslili své plány a na pokračování trasy za obcí postaví provizorní sjezd. Je ale jasné, že to bude pozdě.

Běžný obrázek ve Stradouni se za několik let ještě výrazně zhorší. Před obcí totiž bude končit dálnice D35. | foto: Martin Švec, MAFRA

V těsné blízkosti silnice spojující Vysoké Mýto a Chrudim žije jen zlomek z necelých dvou stovek obyvatel Stradouně. Ačkoliv její podstatná část leží bokem od rušné silnice I. třídy, kolem zhruba desítky domů projíždí již v současnosti tisíce osobních i nákladních aut. Po dostavbě prvních dvou úseků dálnice D35 k sousednímu Ostrovu se provoz ještě mnohonásobně zvýší. Ze sjezdu za Ostrovem totiž zamíří veškerá doprava po I/17 dále k Mýtu.

Dálnice D35 skončí na šedě vyznačeném provizorním sjezdu za obcí Ostrov. Za...

Dálnice D35 skončí na šedě vyznačeném provizorním sjezdu za obcí Ostrov. Za Stradouní před plánovaným tunelem má vzniknout dle požadavku obce provizorní napojení na stávající silnici I/17.

Aby příval aut vesnici zcela nezahltil, vymínila si obec u silničářů stavbu dalšího sjezdu. „Budeme jediná vesnice, která na zprovoznění dálnice do Ostrova doplatí. Proto jsme bojovali za další sjezd,“ říká starosta Stradouně Zdeněk Bačina.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) námitku uznalo, a v projektu navazující části proto zakreslilo nový provizorní sjezd. „Je navržen před tunelem Homole,“ upřesnila Romana Šolcová z úseku výstavby pardubické pobočky ŘSD.

Právě plánovaný tunel, dříve označovaný jako Vraclav, je důvodem, proč se silničáři uchýlili k úpravám. Dle zkušeností z jiných staveb je velmi pravděpodobné, že ražba tunelu zabere stavbařům delší dobu. ŘSD sice odmítá, že by chtělo sedmikilometrovou trasu D35 dále k Mýtu dělit na menší části, necelý čtyřkilometrový kus dálnice před tunelem by nicméně mohl stát dříve. Nahrává tomu i fakt, že oproti původním plánům bude tunel o sto metrů delší. Měřit má nově 575 metrů, takže se jeho výstavba časově protáhne.

„Úsek Ostrov – Vysoké Mýto není v plánu stavět po etapách, ba naopak. Uvedení do provozu celého úseku je klíčové právě pro obec Stradouň a připravuje se jako jeden celek. Přesto jsme byli jako investor požádání starostou obce Stradouň, abychom provizorní sjezd zahrnuli do přípravy pro případ zdržení výstavby tunelu Homole,“ sdělila Šolcová.

Obec tak uspěla se svým požadavkem, kvůli tomu stát musí počítat s vyššími náklady, které lze odhadovat na několik milionů korun. Ve své snaze o další opatření pro zklidnění dopravy našla obec spojence.

„Pomohl nám stavební úřad v Chrasti, který nás podpořil a stanovil podmínky, za kterých bude možné provoz z dálnice přes obec pustit,“ říká starosta, jehož dům stojí rovněž hned vedle silnice.

Než silničáři dovedou stavbu alespoň k dočasnému sjezdu před tunelem, budou lidé ve Stradouni trpět hlukem. „Je to hrozné už teď. Okna se klepou každou chvíli. Nedovedu si představit, že to bude ještě horší,“ říká Radka Janecká, která sama bydlí ve zhruba osm kilometrů vzdáleném Mýtě, ovšem v rodinném domu vedle silnice vyrůstala a dodnes sem jezdí za rodiči.

Termín pokračování je nejistý

Stav přípravy naznačuje, že strach z přívalu aut do obce je na místě. Pokud bude dodržet harmonogram, vyústí D35 za Ostrovem v roce 2021. V tu dobu nebude téměř jistě část k Mýtu ani rozestavěná. Neklid ohledně splnění termínů připouští i starosta. „Nikdo neví, kdy se ten následující úsek otevře celý, a bojíme se, aby to přes nás všechno nejezdilo třeba dalších deset let,“ obává se Bačina.

Na navazujícím úseku za Ostrovem byla teprve nedávno dokončena dokumentace pro územní rozhodnutí. Obvykle zdlouhavé výkupy pozemků ještě ani nezačaly. Sama obec v trase žádné parcely nevlastní, takže podmínka zakreslení sjezdu výměnou za hladký prodej půdy nebyla ani předmětem jednání se silničáři. Zastupitelé však kladli jiné požadavky, které musí stát splnit.

Na jediném přechodu přes silnici by měl vzniknout semafor. Důvod je prostý. V jedné z okrajových budov se společně nachází obecní úřad a mateřská škola. Autobusová zastávka přitom stojí na protější straně frekventované silnice.

Na vjezdu a výjezdu z obce mají vyrůst ostrůvky, které auta zpomalí. Z jedné strany do Stradouně vede silnice z kopce, z opačné od Mýta zase dlouhá rovinka. Rychlejší jízda je zde na denním pořádku.

Standardně zabere průjezd obcí přes minutu. Obyvatelům domů stojících pár metrů od silnice zaplatí silničáři výměnu oken. Seznam odsouhlasených úprav je sepsaný na papíře, takže nemá hrozit, že by ho silničáři deklarovali jen ústně a následně své závazky nesplnili. Jednání s ŘSD jsou dle starosty bezproblémová.

Ostrovu se problémy vyhnou

Nedaleký Ostrov se mohl ocitnout v totožné situaci. Mimoúrovňová křižovatka s napojením na I/17 přivede dopravu před obec. Silničáři však do plánů zároveň zanesli i provizorní sjezd na úplném konci úseku. S jeho stavbou se počítá, byť není zakreslený v katastrálních mapách. „Pod sjezdem se pozemky nevykupují, ale uzavírají se nájemní smlouvy s vlastníky pozemků v rámci dočasného záboru stavby,“ dodala Šolcová z ŘSD.

Dále u Stradouně došlo i na úpravy dalších objektů. Například spojnice k obci Opočno nepovede nově přes dálnici, ale podél ní a napojí se na blízkou silnici II. třídy a ta již dálnici překlene. Vypuštěním dříve zamýšleného přemostění by měli silničáři ušetřit.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.