Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: CZ Loko dodává „sexy“ lokomotivy pro kraje za polárním kruhem

  10:20aktualizováno  10:20
Firma CZ Loko se může pochlubit jubilejní stou lokomotivou řady 774.7. V novodobé historii vyrobila zatím 833 kusů lokomotiv. Společnost patří k těm, kterým se daří nahradit výpadek dodávek do zemí bývalého SSSR.

Je to stá zmodernizovaná lokomotiva staré verze Čmeláka, která se vyráběla pro východní země. Polovina je z nich v Bělorusku, ale jsou i v Litvě a Lotyšsku.

Fotogalerie

„Oproti předchozím je vidět pokrok v oblasti řízení a diagnostiky. Lokomotiva „jde do ruky“, je přívětivá, hezky se s ní rozjíždí i hezky brzdí, lépe než u těch předchozích,“ řekl konstruktér, školitel a strojvedoucí v jedné osobě Jakub Džurný.

Šestinápravová motorová lokomotiva řady 774.7 o hmotnosti 120 tun je určena pro těžkou posunovací a traťovou službu a její jubilejní exemplář je jedním ze tří, které míří do Finska.

„Mám z toho radost. Je to lokomotiva, která je spolehlivá, což si dokážeme ve Finsku za polárním kruhem. Neděláme ji jen pro Finsko, ale chceme ji nabízet i ve středoevropském teritoriu, aby byla pro zájemce sexy. A sexy bude tehdy, když něco ušetří,“ řekl vedoucí obchodního oddělení CZ Loko Jaroslav Plhák.

Ten vyzdvihuje, že se podařilo prodloužit opravárenské cykly, což je důležité pro zákazníka, který tak do nákupu v průběhu životnosti stroje méně investuje.

„Lokomotiva se nám po technické stránce povedla, vyrobili jsme ji podle nejpřísnějších evropských norem. Ostatně 120 lidí v konstrukci a projekce znamená pro nás velký potenciál,“ dodal Jaroslav Plhák. Ačkoli je navržena jako posunovací, je vybavena vlakovým zabezpečovačem a zákazník ji bude využívat jako traťovou na celém území Finska.

„Lokomotiva patří k těm dražším, její cena je 1,7 až 2 miliony eur,“ řekl obchodní manažer CZ Loko Jan Kutálek.

CZ Loko

Akciová společnost patří k významným podnikům středoevropského železničního strojírenství. Výrobě a opravám kolejových vozidel se věnovali její předchůdci v České Třebové po otevření železničních dílen v roce 1849. S využitím po generace předávaných zkušeností a znalostí CZ Loko vyvíjí a vyrábí nové lokomotivy, modernizuje kolejová vozidla, opravuje a rekonstruuje vozidla hnací i speciální.

CZ Loko vlastní od roku 2004 z 49 procent společnost Zeppelin a z 51 procent předseda představenstva Josef Bárta. Podíl exportu činil loni 63 procent, společnost vykázala obrat přes dvě miliardy korun. I letos odhaduje obrat ve stejné výši. Holding zaměstnává ve svých závodech zhruba 700 lidí.

„Čmelákem“ se lokomotiva nazývá podle jejího označení ČME pro sovětské železnice - čechoslováckij manevróvij těplovóz s elektríčeskoj predáčej - doslova přeloženo československá posunovací motorová lokomotiva s elektrickým přenosem. Na východě, kam hlavně putovala, jí říkají „Čmucha“.

V novodobé historii vyrobilo CZ Loko 833 kusů lokomotiv, z toho na export jich zamířilo něco přes tři stovky. Firmě se daří zkracovat dodací dobu, novou lokomotivu je schopna dodat za 6 měsíců po objednání. Na východních trzích zaznamenala pokles až na 50 procent produkce předchozího roku. Ale i tento propad je schopna „ustát“.

Firma o 700 zaměstnancích chystá nábor asi stovky lidí. Vyrábí sice méně nových lokomotiv, ale opravuje jich víc. Proto rozjíždí druhou směnu a s nárůstem pracovníků  počítá jak ve svém největším závodě v České Třebové, tak v Jihlavě.





Hlavní zprávy

Palačinky z ovesných vloček
Palačinky z ovesných vloček

Sladká a zdravá rychlovka. :)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.