Obyvatelé pátého pardubického obvodu se konečně dočkají dvou staveb chystaných po dlouhá léta - revitalizace centrálního náměstí na Dukle a cyklostezky směrem na Dražkovice.

Obyvatelé pátého pardubického obvodu se konečně dočkají dvou staveb chystaných po dlouhá léta - revitalizace centrálního náměstí na Dukle a cyklostezky směrem na Dražkovice. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Šroubky z kol už skákat nebudou, staví se stezka z Pardubic na Chrudim

  • 2
Po dvou desetiletích úvah a odložených plánů slavnostně začala výstavba první části cyklostezky z Pardubic směrem na Chrudim. Povede z okraje města k benzinové pumpě na začátku místní části Dražkovice, což je 600 metrů. Stavba bude stát asi 4,5 milionu korun.

Mluví se o ní dvacet let, přesto sedmikilometrová cyklostezka propojující Pardubice s Chrudimí zůstává z větší části jenom na papíře. Cyklisti a bruslaři si zatím plně užívají pohodlného asfaltu jen na necelých dvou kilometrech mezi Chrudimí a Medlešicemi, které se po osmi letech od otevření neprodloužily ani o centimetr.

Vidina bezpečnějšího spojení mezi Pardubicemi a Chrudimí se přiblížila až tento týden. Sice jen salámovou metodou, ale konečně začne vznikat další úsek z Pardubic do Dražkovic.

Proč se přípravy vlekly tak dlouhou dobu, dnešní politické vedení Pardubic prý neví. „Snad to způsobily komplikace při výkupu pozemků,“ uvedl náměstek primátora Jiří Rozinek.

Kompletní spojení obou největších měst kraje je navíc stále v nedohlednu. Momentálně se postaví pouze šest stovek metrů dlouhý úsek, který začne u prodejny Maro a bude po dnešním poli kopírovat Chrudimskou ulici až k benzinové stanici v Dražkovicích.

I s tímto poměrně malým posunem je spokojen Jiří Rejda, starosta pátého pardubického obvodu, pod který spadá i místní část Dražkovice.

„Jsem rád, že se stavba konečně rozjede. Cyklisté, kteří doteď jezdí po silnici, byli ohroženi hustým provozem. Sdružená stezka pro chodce a cyklisty povede ve stejných místech, kde jsou v současné době položeny betonové panely. Kdo po nich však zkusil někdy jet, vyskákaly mu snad všechny šroubky z kola,“ říká starosta městského obvodu Pardubice V Jiří Rejda.

Vysoutěžená cena prvního úseku cyklostezky, který by měl začít sloužit ještě v druhé polovině roku, nepřesáhne částku 4,5 milionu korun. Město na něj navíc získalo peníze od státu. „Dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury činí zhruba dva miliony korun, město ze svého rozpočtu do realizace cyklostezky investuje přibližně 2,5 milionu korun,“ uvedl náměstek primátora Jan Řehounek.

Největší neznámou je úsek přes Mikulovice

Cyklostezka by poté měla dál pokračovat středem Dražkovic cyklopruhem, který by měl využívat stávající a po otevření obchvatu méně zatíženou a dostatečně širokou silnici. „Tam půjde hlavně o změnu parkovaní v obci a přemalování značení. To by mělo jít relativně rychle, takže věřím, že to zvládneme do konce volebního období,“ uvedl starosta Rejda.

Největší neznámou je však další potřebný úsek cyklostezky přes Mikulovice, kde vyjednávání blokují majitelé pozemků. „Sami jsme si postavili kousíček cyklostezky před řadovkami za naše peníze a čekáme, co bude dál. My chceme pro občany, aby obec Mikulovice byla spojena především společným chodníkem a cyklostezkou po pravé straně silnice v místech, kde se dnes chodí v poli a kde dříve provizorní chodník byl. Spousta lidí chodí z Mikulovic na poštu nebo na spoje MHD do Dražkovic,“ říká starosta Mikulovic Josef Nentvich.

Plány kraje i města však v tomto místě mluví stejně jako v Dražkovicích o cyklopruhu.

Chrudim dokončila svou část cyklostezky do Medlešic už v roce 2009. Asfaltový pás s veřejným osvětlením je dlouhý asi dva kilometry. Mezi oběma největšími městy kraje vzdálenými doslova pár kilometrů projedou v sezoně denně tisícovky cyklistů.

„Výstavba této stezky je důležitá, a to nejen proto, že cyklistika má v Pardubicích a celém regionu dlouhou tradici. Spousta lidí jezdí do práce na kole, studenti do škol. Díky této stezce se zvýší bezpečnost účastníků provozu a jízda zde bude plynulejší,“ řekl primátor Pardubic Martin Charvát.

,