Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Orlickoústecku už zase přibývají další kilometry cyklostezek

  13:30aktualizováno  13:30
Dosavadní hustá síť cyklostezek na Orlickoústecku se ještě brzy rozšíří o sedm kilometrů. Po nové stezce vedoucí z Králík do Červené Vody už se jezdí, na trasu z Lanškrouna do Rudoltic se budou moci vydat cyklisté i bruslaři, nebo možná už běžkaři, za necelý měsíc.

Na dokončení cyklostezky se těší lidé mezi Rudolticemi a Lanškrounem.

K dosavadní síti 70 kilometrů úzkých a zpravidla asfaltových cyklostezek se tak nyní přidávají dvě další.

Cyklostezky na Orlickoústecku

Pardubický kraj má podle Centra dopravního výzkumu druhou nejhustší síť cyklostezek na obyvatele v republice. Celkem jich tu najdeme 144 kilometrů, téměř polovinu z nich, 70 kilometrů, tvoří cyklostezky na Orlickoústecku. Nejdelší je třicetikilometrová stezka, která vede podél Tiché Orlice. Nyní se síť stezek rozšíří díky dvěma novým cyklostezkám o dalších sedm kilometrů.

"Obě vedou podél silnice I/43, která je vlastně zdejší regionální tepnou, vedoucí z Polska směrem na Svitavy a Brno a poté do Rakouska," uvedl manažer obou projektů Antonín Fiala z poradenské firmy Redea.

Dva a půl kilometru dlouhý úsek z Lanškrouna je podle něj první etapou trasy do České Třebové, kde se má po dokončení napojit na hustou síť stezek a cyklotras Orlicko-Třebovska.

"Na téměř čtyři kilometry dlouhé stezce z Králík do Červené Vody můžeme už několik týdnů sledovat cyklisty, bruslaře, maminky s kočárky i turisty," uvedla králická starostka Jana Ponocná.

Spokojení jsou i řidiči, kteří se tu velmi často potkávali s neosvětlenými cyklisty.

Předejdou tragickým střetům s vozidly

Na dokončení stezky ještě během listopadu se těší i lidé pendlující mezi Rudolticemi a Lanškrounem. Hlavní silnice, kterou dosud Rudoltičtí využívají, je prakticky bez krajnice a se zatáčkami, cyklisté i pěší riskují střety s automobily. Některé z nich skončily v minulosti tragicky. Právě lidem z Rudoltic a nové zástavby u Zámečku má stezka sloužit především.

"Lanškroun je přirozeným centrem života v regionu, kde je nejen široká nabídka vzdělávání, kultury a sportu, ale i sídlem několika zaměstnavatelů, kam lidé z Rudoltic jezdí do práce," komentovala stavbu lanškrounská starostka Stanislava Švarcová.

Kromě toho počítá také s tím, že stezka přiláká do Lanškrouna a okolí další turisty.

Cyklostezka Lanškroun - Rudoltice stála zhruba 12,5 milionu korun, 5,99 milionu přispěl Státní fond dopravní infrastruktury. Úsek Králíky - Červená Voda přišel na 20,5 milionu, tady činila dotace 8,99 milionu.

Členitější terén = dražší stavba

Ještě před zahájením staveb se našlo v Králíkách několik kritiků, kteří upozorňovali, že králický úsek přijde o více než 37 procent dráž než ten lanškrounský. Podle odborníků se ale o výjimečně vysokou cenu nejedná.

"Ta je samozřejmě závislá na členitosti terénu a řadě dalších okolností. Na rovině s jednoduchým profilem se dá metr čtvereční pořídit od patnácti stovek, což je případ Lanškrouna. Ve složitějších podmínkách, jaké jsou v okolí Králík, samozřejmě cena roste," uvedl Jiří Černín ze stavební firmy Agile, která se silničními stavbami zabývá.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.