Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtenáři chtějí pardubickou pěší zónu bez MHD, politici opět rozhodnou

  9:20aktualizováno  9:20
Pardubické zastupitelstvo bude na úterním zasedání během krátké doby podruhé, a celkově už počtvrté hlasovat, zda bude na třídě Míru výlučně pěší zóna, nebo ne. Lidé si to přejí, jak naznačila i anketa na iDNES.cz. Nejspíš ale vyhraje varianta se zachováním hromadné dopravy.

Třída Míru v Pardubicích | foto: Michal Klíma, MAFRA

Varianty jsou dvě. Buď z třídy po nákladné rekonstrukci za 150 milionů korun tradiční pěší zóna pro chodce a cyklisty, anebo se po ní nadále budou prohánět vozy městské hromadné dopravy.

Ačkoliv zastupitelé už třikrát stvrdili první možnost, výsledkem zřejmě bude druhá. Hlavně proto, že si vyhnání trolejbusů z ulice nepřeje silné Sdružení pro Pardubice v čele s primátorkou Štěpánkou Fraňkovou.

"Minulé hlasování bylo ovlivněné tím, že nám do Prahy odjeli dva zastupitelé, kteří plní role poslanců. Otázka je, jak by to hlasování dopadlo, kdyby zůstali v sále. Vždyť rozhodl jediný hlas," zdůvodňovala Fraňková fakt, že zastupitelé budou o stejném bodu hlasovat po pouhém měsíci znova.

Fotogalerie

"Tentokrát už nic nenechají náhodě. Už nám bylo řečeno, že je dost hlasů pro zachování dopravy na třídě Míru. Beru to jako podraz na demokracii, opakování hlasování není fér," uvedl radní zvolený za Pardubáky Milan Košař, který za pěší zónu bojuje.

Lidé hlasují pro pěší zónu

Jeho názor dnes na radnici nejspíše prohraje. Ovšem kdyby mohli hlasovat lidé, zřejmě by zvítězila čistá pěší zóna.

"Já si také přeji pěší zónu, ale pravda je taková, že pokud se sejdou všichni zastupitelé, tak vyhraje doprava. Ale uvidíme až na radnici, už jsem pár překvapení při hlasování zažil," říká náměstek primátorky Jindřich Tauber z ČSSD.

Měla by být třída Míru čistou pěší zónou bez MHD?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 8:00 24. ledna 2012. Anketa je uzavřena.

ANO 529
NE 265

Upozornění

Hlasovat v anketě můžete zde.

Ještě daleko drtivější rozdíl ve prospěch pěší zóny ukázala petice v roce 2007. Tehdy se do ní zapojilo téměř dvacet tisíc lidí. Z toho 17 244 lidí se vyslovilo pro zónu. Za zachování dopravy se vyslovilo jen 2 104.

"Tu petici neberu vážně. Prakticky v ní chyběla možnost ozvat se proti vymístění dopravy, myslím si, že její výsledky nejsou relevantní," uvedl v pondělí zastupitel za ODS Jiří Lejhanec.

Právě jeho partaj úspěšně usilovala o to, aby se po pouhém měsíci o třídě znovu hlasovalo. Podle Taubera je jejich snaha však dost nebezpečná.

Debaty o pěší zóně

2002 - Město vypsalo soutěž na přestavbu třídy Míru.
2006 - Zastupitelé odhlasovali, že v ulici vznikne čistá pěší zóna.
2007 - Konala se masivní petice, do které se zapojilo 20 tisíc lidí. Z toho 18 tisíc chtělo čistou pěší zónu.
2010 - Bývalé vedení města v čele s ODS se poprvé neúspěšně pokusilo revidovat rozhodnutí o pěší zóně.
2011 - Zastupitelé už potřetí schválili čistou pěší zónu.

"Už jsem slyšel, že se zastupitelé domlouvají na tom, že pokud nyní vyhraje doprava, tak vyvolají další hlasování. A tak to může jít donekonečna. Potíž je v tom, že chceme na stavbu čerpat dotace z Unie a chybí nám čas," řekl Tauber.

ODS chtěla nové hlasování, ale stěžuje si na průtahy

Paradoxní přitom je, že právě zástupci ODS na své pondělní tiskové konferenci upozorňovali na stejný problém - tedy, že město nestačí na třídě Míru prostavět evropské dotace, ze kterých se má platit většina projektu za 150 milionů.

"Obáváme se, že nestihneme vyčerpat dotaci, na což je čas do roku 2013. Oprava třídy je náročnou stavbou, která potřebuje usilovnou přípravu, která podle nás neprobíhá. Hrozí, že se účastníci stavebního řízení budou odvolávat a projekt se zadrhne. I proto ODS nechtěla, aby se třída Míru platila z evropských dotací," řekl zastupitel za ODS Alexandr Krejčíř, který měl v minulém volebním období opravu ulice na starosti.

On i jeho spolustraníci navíc tvrdě kritizují náměstka Taubera za to, že podle nich stále řádně nevysvětlil, jak by vypadalo parkování ve Sladkovského ulici či jak bude vypadat provoz cyklistů na nové třídě Míru. "Hlavně si však přejeme, aby doprava na třídě zůstala," řekl Petr Klimpl z ODS.

Pikantní na tom je, že vůbec první a stále platné usnesení o přeměně třídy na pěší zónu odhlasovalo zastupitelstvo v roce 2006, kdy v něm dominovala právě ODS v čele s primátorem Jiřím Stříteským.

"Bohužel jeho následovníci neplnili usnesení zastupitelstva a projekt opravy ulice vůbec nepřipravili," vrací úder Tauber. Podle něj je finančně jedno, jestli na opravené ulici zůstane doprava, nebo ne. Lidé z dopravního podniku ale říkají, že by je objížďka třídy stála miliony každý rok.

Třída Míru v Pardubicích

Třída Míru v Pardubicích





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.