Stroje společnosti ČSA zatím létají do osmi ruských destinací z Prahy a do dvou z Karlových Varů.

Stroje společnosti ČSA zatím létají do osmi ruských destinací z Prahy a do dvou z Karlových Varů. | foto: Petr Popelář

České aerolinie chtějí létat do Ruska také z letiště v Pardubicích

  • 3
Kdo se chce z pardubického letiště nyní dostat do Moskvy či Petrohradu, musí využívat služeb ruských leteckých společností. Zájem o létání z Pardubic do Ruska však nyní projevily také České aerolinie.

Největší domácí letecký dopravce požádal ministerstvo dopravy o přidělení přepravních práv pro osobní a nákladní dopravu z letiště v Pardubicích do Moskvy, Petrohradu a Jekatěrinburgu. Může tak vytvořit konkurenci jiným leteckým společnostem. Pravidelné linky z pardubického letiště totiž nyní provozují ruské firmy.

Letadla do Ruska

České aerolinie nemusejí zůstat jediným zájemcem o rozšíření dopravy z Pardubic do Ruska. Ministerstvo dopravy sice obdrželo jejich žádost o přidělení přepravních práv pro osobní a nákladní dopravu z letiště v Pardubicích na letiště v Rusku, ale případní další konkurenti mají lhůtu k podání stejné žádosti a zahájení soutěže do 25. dubna. Ucelené informace o letovém řádu České aerolinie zveřejní až po splnění všech podmínek a udělení souhlasu třetích stran, včetně příslušných úřadů Ruské federace. Provozovatelé letiště tak mají další argument pro stavbu nového terminálu.

Na pardubickém letišti nového dopravce vítají. "Samozřejmě jsme jenom rádi, když k nám bude létat náš národní přepravce. Zároveň bychom byli neradi, aby to ohrozilo ty stávající, kteří k nám létají, především společnost Transaero Airlines," řekl Jan Andrlík, ředitel společnosti East Bohemian Airport, která provozuje civilní část pardubického letiště.

ČSA míří do Pardubic podle slov svého mluvčího Daniela Šabíka proto, aby zachytila poptávku po letecké dopravě mezi krajským městem a Ruskem.

"V žádném případě kvůli tomu nebudeme omezovat provoz na linkách z Prahy do Ruska. V letošní letní sezoně České aerolinie létají z Prahy celkem do osmi destinací - Moskvy, Petrohradu, Samary, Ufy, Jekatěrinburgu, Rostova na Donu, Nižného Novgorodu a Permu. Z Karlových Varů pak vypravují pravidelné spoje do Moskvy a Petrohradu," řekl Šabík.

Na ruské klientele závisí tržby letiště, protože tvoří 70 procent cestujících. Z Pardubic odlétá do Ruska 14 pravidelných linek týdně, přibývají charterové lety. Během pěti let se počet cestujících zdvojnásobil na loňských 184 tisíc. "Hodně lidí přilétá z Ruska v květnu nebo na Nový rok," řekl Jan Andrlík.

Podle ředitele letiště Víta Málka si ruští turisté vybírají Pardubice z několika důvodů. Krajské město leží poměrně blízko u Prahy, která je hlavním tahákem turistů.

Dopravci si také mohou lépe vybírat příletové a odletové časy, než je tomu na exponovanějších letištích. Zároveň ruské turisty a účastníky služebních cest vyjde cesta do Pardubic levněji.

"Pokud si chceme ruskou klientelu udržet, musíme poskytovat služby šité na míru ruské mentalitě. Máme ruské nápisy, náš personál umí rusky. Stálým klientům nabízíme jiné ceny než katalogové. A samozřejmě služby zlepšíme novým terminálem," řekl Málek.

Politická krize na Ukrajině a anexe Krymu se přitom na letošním počtu cestujících z Ruska nepodepsaly. "Zatím jsme nezaznamenali nějaký pokles cestujících, naopak ve srovnání se stejným obdobím loňského roku činí jejich nárůst v prvním čtvrtletí 1 600 návštěvníků," řekl Jan Andrlík.

Letiště využívají i turisté ze sousedních krajů

Čeští turisté si v poslední době zvykli na nabídku odletů z Pardubic a využívají ji obyvatelé Pardubického a Královéhradeckého kraje, Vysočiny i z dalších regionů, kteří to mají do krajského města blíž než třeba do Prahy. "Ruská přepravní společnost zase patrně nabízí lepší podmínky než ostatní její konkurenti, proto jsou její lety stále naplněné," dodal Málek.

Nyní se provozovatelé pardubického letiště chystají postavit nový terminál, který bude stát čtvrt miliardy korun. "Čekáme na územní rozhodnutí, poté nás čeká stavební povolení a soutěž na generálního dodavatele," uvedl ředitel společnosti EBA Jan Andrlík.