Třídě Míru hrozí, že se z ní kvůli dlažbě fungující jako lapač špíny stane...

Třídě Míru hrozí, že se z ní kvůli dlažbě fungující jako lapač špíny stane postupně mastný a flekatý bulvár. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pískem, párou, chemií? Špínu na nové dlažbě třídy Míru se nedaří čistit

  • 18
Pardubická radnice hledá optimální způsob, jakým by dala vyčistit dlažbu na zrekonstruované třídě Míru. Světlé žulové kostky na hlavní obchodní ulici jsou po krátkém provozu špinavé, na mnoha místech je hyzdí skvrny od pití, jídla či moči.

Odborníci zkoušeli tři metody čištění, žádná z nich nemá stoprocentní výsledky. Město také zjišťuje, zda se na ošetření kamene nezapomnělo v projektu. Část plochy odborná firma čistila pískováním, což je prašný a hlučný způsob.

Dělníci zakrývají při práci místo stanem, podle náměstkyně to moc nepomáhá. „Pak se zkoušel chemický způsob čištění. Fleky jsou světlejší, ale zůstaly tam. Pak se použila pára. Je to nejlevnější metoda, ale nemá prakticky žádný výsledek,“ řekla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Město konzultovalo možnost vyčistit dlažbu chemicky nebo pískováním a poté ji nechat penetrovat, aby na ní mastnota a jiná špína tolik neulpívala. Zakázka by však radnici stála tři až čtyři miliony korun.

„Pískování se jeví jako nejúčinnější, ale nedovedu si představit, jak udělat velkou plochu touto prašnou a hlučnou metodou,“ řekla Dvořáčková.

Odborníci zároveň zjišťují, co by udělala penetrace s drsností dlažby. Náměstkyně se obává, aby při první námraze nevznikla hladká plocha a z třídy Míru se najednou nestal kluzký rybník.

Opravenou třídu Míru převzalo město v dubnu, opravy trvaly třináct měsíců. Projekt se plánoval čtyři volební období. Práce vyšly zhruba na 120 milionů korun a přispěly na ně evropské dotace. Obchodní ulice je zčásti pěší zónou. Trolejbusová doprava se do centra města vrátila jen z desetiny původních spojů, nyní projede ulicí 60 spojů denně.