Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čištění zamořené chrudimské Transporty za 162 milionů začne v červenci

  8:12aktualizováno  8:12
Sanace areálu bývalé chrudimské továrny Transporta by měla odstartovat v červenci. Čištění prostor zamořených chlorovanými uhlovodíky by mělo trvat zhruba rok a půl. Město se rozhodlo pro vyčištění hlavně z toho důvodu, že rakovinotvorné látky ohrožují tamní zdroje pitné vody.

Areál bývalé Transporty leží na okraji Chrudimi, poblíž sídliště Na Rozhledně a představuje souvislý pás továrních hal a provozních budov. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Hořké překvapení zažili před lety provozovatelé rodinného pivovaru v Medlešicích, když chtěli začít vařit pivo z vody ze staré osvědčené studny. Voda ale podle rozborů obsahovala těkavé chlorované uhlovodíky z areálu bývalé Transporty.

Rakovinotvorné látky se objevily i v říčkách Bylance a Dřeničce. Postup zamoření byl provizorně zastaven, teprve nyní ale začne skutečná likvidace chemikálií.

Znečištění v Transportě

V průmyslovém areálu je vysoká kontaminace chlorovanými alifatickými uhlovodíky, především tetrachlorethenem, trichlorethenem a cis-dichlorethenem.

Ohniska znečištění leží v oblasti staré kovárny firmy Komap Dědov a v elektrodílnách, které patří společnosti Onivon. Kontaminovaná zemina by se měla zčásti odtěžit a odvézt, pod objekty ji pak bude nutné vyčistit chemickou cestou.

Chrudim si potřebné pozemky od firem pronajala a jiné odkoupila, aby mohla zbourat některé vedlejší objekty.

Radnice v soutěži vybrala ze sedmi nabídek na odstranění ekologické zátěže sdružení firem složené ze společností Vodní zdroje Ekomonitor a Strabag. Výsledná cena dosáhla téměř 162 milionů korun včetně DPH.

"Byla to nejnižší nabídka a je to zhruba o 15 milionů korun méně, než činila projektová cena," uvedl starosta Chrudimi Petr Řezníček.

Zemina bude odtěžena do hloubky sedmi metrů

Areál po bývalé Transportě Chrudim je zamořený těkavými uhlovodíky, které byly v bývalém státním podniku využívány jako odmašťovadla a rozpouštědla. Chlorované uhlovodíky jsou nasáklé v zemině a ohrožují především zdroje pitné vody.

Šíření kontaminace severním směrem k obcím Dřenice a Medlešice brání už několik let soustava vrtů, z nichž se čerpá kontaminovaná voda - tzv. hydraulická clona. Její provoz stojí kraj ročně kolem sedmi milionů korun.

"Z Operačního programu Životní prostředí je na odstranění znečištění vyčleněno 158 milionů korun. Tyto peníze půjdou hlavně na odtěžení kontaminované půdy ze tří ohnisek s nejvyšší koncentrací nebezpečných látek, aby se definitivně zamezilo jejich dalšímu pronikání do podzemních vod," uvedl při své loňské návštěvě Chrudimi ministr Tomáš Chalupa.

Znečištěná zemina bude odtěžena do hloubky sedmi metrů, další, pětimetrová vrstva se bude čistit chemicky. Hotovo by mělo být za 14 měsíců po zahájení prací, další čtyři měsíce potrvá vyřízení administrativních záležitostí. Město ještě čeká, zda se neodvolá některý z účastníků tendru.

Transporta byla firma s více než stoletou tradicí, která vyráběla zejména dopravní zařízení, například výtahy, eskalátory a pásové dopravníky. Na počátku 90. let firma zaměstnávala přes čtyři tisíce lidí a měla obrat více než dvě miliardy korun. V roce 1998 strojírny zkrachovaly.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.