Podle scénáře v tunelu po jedné hodině v noci narazil osobní vlak s 50 cestujícími do záměrně vykolejeného vagonu nákladního vlaku v protisměru. Zemřelo 6 lidí včetně strojvůdce, 11 lidí se zranilo těžce, 4 lehce.
Pak navíc začalo hořet, takže jedna skupina hasičů a zdravotníků se musela soustředit na hledání a vyprošťování zraněných, druhá na hašení. Do tunelu šli z obou stran od Krasíkova i Tatenic. Zároveň se k havarované soupravě dostali také únikovou štolou uprostřed.
První vážný problém byl se spojením. Při přípravě cvičení fungovalo, když se však tunel zaplnil vlaky a lidmi, začalo vypadávat.
"Mysleli jsme, že s novými digitálními vysílačkami už takové problémy nebudou, ale při cvičení celý prostor nepokryly. Zejména v únikové štole," řekl iDNES.cz šéf orlickoústeckého útvaru hasičů Roman Studený.
TUNEL KRASÍKOVKrasíkov je nejdelší dvoukolejný tunel v Pardubickém kraji a jeden z nejdelších v republice. Měří 1,1 kilometru, uprostřed má samostatnou únikovou štolu. Postavený byl v rámci modernizace železničního koridoru z Prahy na Moravu. |
Problém by mohla vyřešit instalace kabelu, který by sloužil jako opakovač signálu a pokrytí zlepšil. Hasiči to chtějí navrhnout Správě železniční dopravní cesty.
Ventilátory jsou slabé, kyslík na zádech nestačí
Z cvičného požáru se linul "skutečný" dým, který používají filmaři. A ukázal na další nedostatek. Čtyři přenosné přetlakové ventilátory, které hasiči při akci nasadili, nebyly schopné tunel s tak velkým profilem odvětrat.
"Přirozené proudění vzduchu šlo proti ventilátorům a ty hnaly dým spíš směrem k zásahu," konstatoval Studený. Podle něj se dá předpokládat, že by to tak bylo i se skutečnými zplodinami.
Řešením může být nasazení výkonnějších ventilátorů v portálu tunelu, ale takové teď záchranáři nemají a vzhledem k úsporám asi hned tak mít nebudou.
"Dělají se speciální ventilátory na přívěs za osobní auto, s průměrem třeba metr třicet. Chtěli bychom takovou techniku mít, až se bude otevírat nový dvoutubusový pětikilometrový tunel na trati Ústí - Choceň," uvedl ředitel hasičů.
A potíž se vzduchem do třetice. Dobrovolní hasiči, kteří samozřejmě k takovým zásahům také jezdí, mají starší dýchací techniku. Než dojdou od portálu tunelu k místu nehody, dojde jim v přístroji na zádech vzduch.
"S jejich vybavením nic moc dělat nemůžeme. Lze jen změnit taktiku zásahu, prioritně využít profesionální jednotky, které mají dýchací techniku s delší ochrannou dobou," mínil Studený.
Cílem cvičení bylo také ověřit dojezdové čas záchranářských jednotek a otestovat rychlost vyprošťování "zraněných" figurantů. O problémech v těchto oblastech zatím Studený neví. Výsledky se budou vyhodnocovat v příštích dnech.
V krasíkovském tunelu zasahovalo 5 jednotek profesionálních a 9 jednotek dobrovolných hasičů, železniční hasiči, policisté, zdravotnická záchranná služba, Český červený kříž a zaměstnanci drah.