Stezka z Chrudimi do Medlešic je velmi oblíbená mezi cyklisty, bruslaři i

Stezka z Chrudimi do Medlešic je velmi oblíbená mezi cyklisty, bruslaři i maminky s kočárky. Ale přístup k ní vede jen po hlavní silnici do Pardubic. Foto: Michal Klíma, MAFRA

Cyklostezky v Chrudimi vyrostou po kouskách, na Podhůru zatím ne

  • 0
Do Chrudimi se budou paprskovitě sbíhat cyklostezky ze všech stran. Ještě letos vznikne jen 343 metrů dlouhá cyklostezka do Markovic. Město hodlá postavit i stezku do Vestce a na Podhůru, ale tam se nezačne jen tak hned.

Pokud Chrudim staví cyklostezku, je to většinou nějaká kuriozita. Město bylo postaveno tak, že se budování cyklostezek skoro vzpírá. K novým asfaltkám je většinou z centra Chrudimi mizerný přístup a často skončí dřív, než se cyklisté rozjedou.

Což o to, luxusní stezka do Medlešic měří alespoň necelé dva kilometry, a když už bruslaři přetrpí dvojnásobné přecházení rušné výpadovky na Pardubice, docela si ji užívají. Úplnou raritou však bude nová stezka do Markovic, kterou postaví Chrudim za dva miliony korun ještě letos. Bude totiž měřit pouhých 343 metrů.

Ale starosta Chrudimi Petr Řezníček vysvětluje, že tentokrát město nemyslí ani tak na cyklisty, jako spíš na maminky s kočárky a jiné chodce, kteří díky osvětlené stezce budou moci pohodlně dojít z Markovic do Chrudimi a zase zpět.

"Co nepokryje městská doprava, to lidé snadno a bezpečně zvládnou po této komunikaci," řekl Řezníček.

Soutěží ušetřili přes milion korun

"Stezka bude mít třímetrovou šířku, bude na ní devět sloupů veřejného osvětlení a napojení na kanalizaci. Projektant spočítal cenu na tři a půl milionu, vysoutěžilo se dva miliony padesát sedm tisíc korun," uvedla mluvčí Chrudimi Sylva Drašnarová.

Chodníky na markovické a chrudimské straně zatím spojuje pěšinka podél silnice. Logické by bylo jen protáhnout chodník, ale místním samozřejmě nevadí, že budou mít něco lepšího.

Kudy na cyklostezky v Chrudimi

Směr Slatiňany: Přístup po silnici kolem sídliště U stadionu anebo po pěšince podél řeky, kde však jsou schody vedoucí přes horkovod.

Směr Pardubice: Cyklista musí přejít frekventovanou silnici I/37 hned dvakrát. Ani cesta k samotné silnici není moc pohodlná. Měl by jet po chodníku kolem Wiesnerova parku, kde ho čeká značka: Cyklisto, sesedni z kola!

Směr Podhůra: Na cesty v městských lesích je možné se dostat jen po silnici na Seč.

Směr Heřmanův Městec: Nová stezka na Markovice bude měřit jen 343 metrů a přístup? Po chodníku nebo hlavní silnici.

"Jakmile zaprší, tak jsou tu kaluže. A když mohli udělat k nové čtvrti chodníky, tak ať udělají pěknou cestu i k nám," prohlásila starší žena, která u posledního domu v Markovicích stříhala živý plot.

Stezka ve směru na Ostřešany je už nakreslená

Podobným způsobem, tedy stezkou určenou pro pěší i cyklisty, se chystá Chrudim vyřešit i spojení města s místní částí Vestec. V tomto případě ale bude stezka podél Dašické ulice měřit dva kilometry.

"V okamžiku, kdy Pardubický kraj zahájí generální opravu Dašické, my současně začneme s jednou dodavatelskou firmou budovat cyklostezku od železničního přejezdu Chrudim město - Borohrádek. Ta umožní bezpečný transport jak pěšáků, tak i cyklistů do Vestce," uvedl Řezníček.

Stavbu má podle něj město připravenou a podle předběžných propočtů by měla vyjít na deset milionů korun.

Pro Chrudimáky i turisty by byla asi nejatraktivnější cyklostezka vedoucí do městských lesů na Podhůru. Ta se zatím jen tak stavět nebude.

"Dokud nebudeme mít všechny pozemky, nemůžeme stavět. Postavit cyklostezku a skončit uprostřed polí, to není nejšťastnější řešení," dodal Řezníček.