Kvůli chybějícímu obchvatu už chrudimští chodci a řidiči demonstrovali.

Kvůli chybějícímu obchvatu už chrudimští chodci a řidiči demonstrovali. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Chrudim se chystá na ministra. Chce obchvat, a tak recykluje petici

  • 1
Nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura přijede do Chrudimi. Vedení města cítí příležitost z něj vydolovat slib postavit obchvat. V mnoha obměnách si tak ministr v úterý vyslechne stejnou otázku: Kdy už konečně stát postaví kolem Chrudimi silnici, aby se v centru dalo normálně žít?

Vedení města cítí příležitost z ministra vydolovat trochu víc než sto milionů, které schválila loni Sněmovna na zahájení dlouho odkládané stavby obchvatu, který má stát půldruhé miliardy.

"Bude mne zajímat, zda a kdy se pustí do boje s terénem bagry. Budu chtít slyšet, zda ta záležitost má nějakou vizi, aby se neukojila Chrudim sto miliony pro letošek a příští rok nešly peníze zase někam jinam," uvedl starosta Chrudimi Petr Řezníček.

Jak ale přesvědčit ministra dopravy, že má smysl ze státního rozpočtu odčerpat půldruhé miliardy na stavbu chrudimského obchvatu?

Předají petici za obchvat s dvěma tisíci podpisy

Chrudim zkusí své argumenty o neúnosné tranzitní dopravě a ucpaném centru podpořit peticí za obchvat s dvěma tisíci podpisy. Přesně tou peticí, kterou při své návštěvě Chrudimi dostal a dokonce sám podepsal někdejší ministr dopravy Vít Bárta.

Aby si ale Chrudim neuřízla ostudu, místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček chce vyškrtat na petici podpisy, které nemají všechny náležitosti - tedy chybí u nich přesná adresa.

Jako první padne hlas Víta Bárty, který petici teatrálně podepsal při besedě s lidmi v Chrudimi. "Tento podpis nebudeme počítat, Vít Bárta jako adresu totiž uvedl ministerstvo dopravy. Beru to spíše jako vtip," uvedl Trávníček.

Poslanecká sněmovna na konci roku schválila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2013, ve kterém překvapivě poprvé figuruje stavba obchvatu Chrudimi. Na její zahájení je vyčleněno 100 milionů korun.

Město chce obchvat dovést za Slatiňany

To je možná dobrý začátek, ale stavbu obchvatu to neřeší. Potíž s Chrudimí je, že nikdy nemá dost. Teď bude chtít slyšet, že se miliarda a půl na stavbu první části obchvatu najde.

Pokud ministr na to kývne, uslyší vzápětí opatrný dotaz: A bude i na zbývající část za Slatiňany?

"Nechceme ho vystrašit. Pravdou ale je, že kdyby obchvat končil u výpadovky na Vysoké Mýto a doprava jedoucí na Slatiňany by se musela vracet zpět do města, bylo by to tristní," uvedl Trávníček. Ten doufá, že druhá část obchvatu by se dala pořídit za sumu kolem půl miliardy korun.

I kdyby ale Chrudim od ministra slyšela vše, co si přeje, nebude vyhráno ani zdaleka. Spíše by tamní lidé mohli mít pocit, že už někdy něco podobného zažili.

Vždyť někdejší ministr dopravy Vít Bárta stavbu obchvatu na besedě v roce 2010 v Chrudimi slíbil, ale po půl roce si to už nedokázal vybavit.