Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chrudim plánuje lepší nádraží i parkovací dům. Z nových dotací

  8:21aktualizováno  8:21
Chrudim by ráda do roku 2020 získala až čtvrt miliardy korun z Evropské unie. Peníze by mohly jít na obnovu prostoru u nádraží, cyklostezku na Podhůru, ale i sportovní halu či parkovací dům.

Stavba cyklostezky k rekreačním lesům na Podhůru a k neobvyklé rozhledně Báře musí ještě počkat. | foto: archiv MAFRA

Chrudim prý mohla být velká jako současné Pardubice, jen kdyby místní radní neodmítli železnici při plánování nové hlavní trati. Tato legendární historka, která je s největší pravděpodobností nepravdivá, odhaluje jistý přetrvávající komplex Chrudimi z toho, že její původně malý nevýznamný soused takto povyrostl.

Nyní by ale Chrudim mohla z blízkosti Pardubic těžit. Město se totiž stalo součástí Hradecko-pardubické metropolitní oblasti, do níž by mělo přijít z Evropské unie do roku 2020 šest až sedm miliard korun.

„Jsme nejblíže Pardubicím, jsme druhé největší město v Pardubickém kraji, máme podle mne šanci nabídnout projekty a programy které se do tohoto záměru hodí,“ řekl starosta Chrudimi Petr Řezníček.

Takzvané Integrované územní investice (ITI) mají podpořit sedm metropolitních oblastí mezi něž patří i Hradecko-pardubická.

Chrudim by ráda získala například peníze na úpravu prostoru před nádražím. Terminál by mohl propojit železniční i autobusové nádraží. Ve hře je podle starosty i cyklostezka na Podhůru či parkovací dům na Moravově zahradě.

Sice střílí od boku, ale...

„Kdybychom dokázali dostat 200 či 250 milionů korun, velmi by nám to pomohlo. Kdyby se do toho vešla sportovní hala, tak by přibylo dalších sto milionů korun. Ale to trochu střílím od boku,“ řekl Řezníček.

Kolik přesně přijde peněz a jak budou rozděleny, je zatím ve hvězdách. Politici obou největších měst mluví o tom, že prostředky mají jít především do dopravy, životního prostředí a do podpory vzdělávání. Obě krajská města snad konečně propojí cyklostezka, kterou politici slibují už druhé desetiletí. A byla by ostuda, kdyby se nepovedlo konečně propojit i Chrudim s Pardubicemi. Hromadné dopravu má podpořit výstavba přestupních terminálů.

Letos bude Chrudim stavby spíše dokončovat

Ve srovnání s velikými plány do budoucna je ovšem návrh rozpočtu Chrudimi na příští rok spíše skromný. Město bude především dokončovat zahájené akce. S novými investice čeká na rok 2016 a případné evropské dotace.

Radní věří, že zastupitelé návrh schválí, byť ani 53 dní od voleb Chrudim nemá nově zvoleného starostu či jeho zástupce a město kvůli patu povolebních vyjednávání řídí radní z předchozího volebního období. „Pokud by chtěl někdo hlasovat proti rozpočtu, musí říct důvod,“ řekl místostarosta Jaroslav Trávníček.

Město příští rok dokončí opravu severní hradby, kterou letos nechalo zpevnit betonovými piloty. Otevře novou tribunu na městském stadionu. Polepší si lidé v oblasti pod nádražím, kde město za peníze z Unie obnovilo celé bloky domů. Nyní mezi kruhovým objezdem u zavřeného hotelu Bohemie a Evonou budou nové chodníky a veřejné osvětlení.

Novinkou bude cyklostezka v Dašické ulici, která spojí s městem místní část Vestec.

Naopak stavba cyklostezky k rekreačním lesům na Podhůru musí ještě počkat. Dříve než v roce 2016 se podle starosty Petra Řezníčka stavět nebude.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.