Dlouhou chvíli při cestách městskou hromadnou dopravou si nyní cestující mohou...

Dlouhou chvíli při cestách městskou hromadnou dopravou si nyní cestující mohou zkrátit a osvěžit za pomocí kvízů a hádanek. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Cestující trénují mozek v MHD, nutí je číst slovo červená psané zeleně

  • 43
Nastartovat mozek hned po ránu? Zásluhou unikátního projektu mají tuto možnost lidé v Pardubicích, Hradci Králové a Liberci, kteří pro cesty do zaměstnání či školy využívají vozy MHD. Pokud se nápad osvědčí, bude rozšířen i do dalších měst.

Trénink v autobusech MHD probíhá za pomoci LCD obrazovek, na kterých jsou promítána různá cvičení rozvíjející mozkovou činnost cestujících.

"Jsme velmi rádi, že jsme spolupráci dotáhli do konce. Právě teď mohou cestující zkoušet svůj mozek pomocí nápisů barev, kde například nápis červená je v zelené barvě. Cílem je číst nápisy a ne barvu, kterou jsou napsané. Jedná se o konflikt v našem mozku, kde pravá hemisféra se snaží přečíst barvu a levá slovo. Divili byste se, jak je toto cvičení těžké," popisuje jednu z hádanek mentální koučka Markéta Fixová.

S nápadem na zpestření dlouhé chvíle přišla společnost Bus TV a královéhradecká společnost Commservis.com. V Pardubicích o zavedení atraktivní novinky neváhali.

"Na LCD panelech v našich vozech se nově objevují kvízy, díky kterým si člověk může ověřit své znalosti. Projekt nám přišel zajímavý, jelikož cestujícím nabízíme něco navíc, než jen reklamu. Otázky a veškerá cvičení nevymýšlíme a vše je v režii agentury. Přímo v Pardubicích se projekt týká zhruba čtyřiceti vozů," uvedl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

O tom, jak dlouho projekt potrvá, si rozhodne společnost sama. Každé dva týdny bude pro cestující připravena nová hádanka. Zatím to vypadá, že cestující z řad studentů i pracujících si zavedenou novinku pochvalují.

"Je to zajímavá změna. Každý den jezdím dvacet minut do práce přes celý Hradec a je velmi příjemným zpestřením, že se při jízdě na obrazovkách dozvím jak novinky z kraje, tak si mohu vyzkoušet svůj mozek. Musím uznat, že číst pouze nápisy a nekoukat u toho na barvu je velmi těžké. Budu to doma muset ještě natrénovat," uvedla například cestující hradecké MHD Elena Horáková.

Podle ředitele společnosti, která spolupráci s dopravními podniky nabídla, lidé věnují tréninku mozku málo času.

"V České republice lidé raději investují do posilovny pro tělo a na mozek zapomínají. Smyslem speciálního projektu je ukázat jim, jakým způsobem pracuje jejich mozek a že je potřeba s tím pracovat. Nedostatek kreativity nebo špatná paměť na obličeje a jména? To se všechno dá naučit a minimálně o 30 procent zlepšit,"  prohlašuje ředitel firmy Commservis.com Tomáš Zdechovský.