Moderní soupravy mohou jezdit mezi Pardubicemi a Hradcem Králové po obou kolejích.

Moderní soupravy mohou jezdit mezi Pardubicemi a Hradcem Králové po obou kolejích. | foto: iDNES.cz

Dvojkolejka je hotová. Vlaky z Pardubic budou v Hradci za 17 minut

  • 43
Vlaky na části trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové začnou od prosince jezdit vyšší rychlostí. Vedle úspory času se lidé dočkají i pohodlnější cesty.

Dlouhá léta se cestující mezi oběma krajskými městy potýkali s nepříjemným čekáním. Když přijeli do Stéblové pozbývalo slovo rychlík často svého významu. Museli totiž počkat, než od Hradce Králové přijede osobák a až poté výpravčí pustil rychlejší spoj na uvolněnou kolej.

Stavbaři nyní vybudovali druhou kolej mezi Stéblovou a Opatovicemi. I díky tomu vlaky s příchodem nového jízdního řádu na začátku prosince zrychlí. Po obou kolejích už budou moci jezdit rychlostí 160 kilometrů za hodinu místo dosavadních 100.

Hojně využívané rychlíky ušetří tři minuty a celý úsek zvládnou za 19 minut. U spěšných vlaků je rozdíl ještě vyšší, což je ale způsobené tím, že přestanou zastavovat ve stanici Čeperka a budou stavět jen v Rosicích nad Labem. Zajímavé je, že „spěšňáky“ dokonce budou rychlejší než rychlíkové spoje mířící do Liberce. Zatímco dnes jim cesta trvá ve většině případů 25 minut, podle nových řádů zvládnou cestu do Hradce za 17 minut. Vlaky totiž budou čekat kratší dobu v Rosicích, kde přesedají cestující mířící na Chrudim.

Obě koleje za Stéblovou sice používají vlaky od tohoto týdne, během nadcházejícího období ale musí lidé ještě počítat s omezeními. „Od neděle až do 15. listopadu budou probíhat střídavě na obou kolejích denní a noční výluky pro úpravu kolejnic brousicím strojem,“ uvedl mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Krátce poté správci dráhy plánují jízdy měřicím vlakem, aby ověřili, že trakční vedení bude dobře fungovat i při vyšší rychlosti. Pokud změřené hodnoty budou odpovídat normám, zrychlí vlaky mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem od 1. prosince.

Nebude to však jediné plus. Stavba druhé koleje a oprava té současné se projeví i na pohodlnější jízdě. V okamžiku, kdy moderní vlaková souprava najede ve Stéblové na nové koleje, poznají cestující ihned rozdíl. Nepříjemné „kodrcání“ vystřídá tichá jízda, která skončí v osm kilometrů vzdálených Opatovicích.

Veškeré práce ještě hotové nejsou

Smyslem modernizace za 770 milionů korun ale nebylo pouze zdvoukolejnění tratě. Železničáři postavili rovněž novou zastávku ve Stéblové či upravili stávající v Čeperce. Veškeré práce přitom mají skončit na jaře příštího roku.

„Zbývají dokončit podchody a přístupové komunikace v Čeperce a Opatovicích či protihlukové stěny. Rovněž budou provedeny opravy stávajících komunikací, kde probíhala staveništní doprava,“ vyjmenoval Illiaš.

Na zprovoznění čeká rovněž nový informační systém v podobě panelů, rozhlasu a kamer. Vysazena bude i zeleň a u výhybek stavbaři nainstalují jejich elektrický ohřev.

V příštím roce pak bude pokračovat příprava modernizace úseku ze Stéblové do Pardubic a z Opatovic do Hradce.

„Rozpočet SŽDC s prostředky na tuto přípravu počítá,“ dodal Illiaš.